Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Verzameling kengetallen vuurbelasting

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Keymaster
    Post count: 950
    #257 |

Naar aanleiding van een aantal vragen naar kengetallen wil ik een topic maken met een verzameling van kengetallen. Heb jij toevallig nog een (of meer) vuurbelastingsberekening liggen. Deel de uitkomsten dan en mail die naar admin@brandpreventieforum.nl dan voeg ik ze hieronder in een nog tot stand te komen lijst.

peter
    Participant
    Post count: 580

Hoe staat het met de lijst?

emiel van rossumemiel van rossum
    Keymaster

Hier is verder niks meer van gekomen, maar ik ben nog steeds wel van plan een soort van database van vuurlast gegevens aan te leggen. Daar wil ik dan het mediawiki systeem gebruiken om deze gegevens online te zetten, zoals nu het woordenboek is opgezet.
    Enige beperking daarbij is dat ik daar wel flink tijd voor moet inruimen. Want ik heb bij het brandpreventiewoordenboek toch gemerkt dat de meeste mensen geen tijd hebben om aan dit soort collectieve projecten mee te werken. Ik wil dus eerst brandpreventiewoordenboek nog iets completer maken en bestaande beschrijvingen op niveau krijgen voordat ik met het project begin van vuurlast gegevens.

Als er verder mensen zijn die willen helpen hiermee, dan houd ik mij aanbevolen. De infrastructuur is zo opgezet, maar het vullen van de database is dan het grote werk.

kruislijst
    Participant
    Post count: 1128

collectief is gezamenlijk……

Jammer met deze dingen is vaak dat een klein groepje mensen er energie in steekt, terwijl veel anderen hier gebruik van maken.

Je zou hier bijna het systeem toepassen waarbij participanten gebruik kunnen maken van de database, en dat gebruikers moeten betalen ofzo.

Gevaar van kant en klare lijsten is dat veel mensen deze data ook klakkeloos hanteren. Maar dat is meer het risico van de gebruiker,,,,,

emiel van rossumemiel van rossum
    Keymaster

collectief is gezamenlijk……

I know…

Jammer met deze dingen is vaak dat een klein groepje mensen er energie in steekt, terwijl veel anderen hier gebruik van maken.

Dat heb je altijd met dit soort projecten, hoeveel Wikipedia editors zijn er en hoeveel mensen mensen maken gebruik van Wikipedia. Probleem alleen is dat misschien 0.1% van de bezoekers aan een dergelijk project meewerkt en dan is brandpreventieforum echt te klein voor een redelijke hoeveelheid mensen die bijdragen.

Je zou hier bijna het systeem toepassen waarbij participanten gebruik kunnen maken van de database, en dat gebruikers moeten betalen ofzo.

Naast dat dit lastig te implementeren is, hier ook nog administratie bij komt kijken, is het niet echt de doelstelling van brandpreventieforum.

Gevaar van kant en klare lijsten is dat veel mensen deze data ook klakkeloos hanteren. Maar dat is meer het risico van de gebruiker,,,,,

Dat is inderdaad geheel aan de mensen die het hanteren, die verantwoordelijkheid moeten ze nu ook hebben met de vuurlast getallen die ze her en der vinden. Maar ik zou wel voorstander zijn van het systeem waarbij mensen gegevens kunnen betwijfelen en wellicht meerdere visies per product.

guust
    Participant
    Post count: 227

Net weer eens een rapport binnen gekregen voor een grote loods met machines erin.

al het materiaal wordt vergeleken met de vuurlast van een auto ( 5020) of heftruck (1925)
    tractor 3850 mj (2 x heftr.)
    shovel 10 ton 5775 mj ( 3 x heftr.)
    shovel 12 ton 5775 mj
    vrachtwagen 19000 mj
    bestelauto 5020 mj 91 auto)
    rupskraan 20 – 30 ton 10040 mj (2 x auto)

kunen we hier iets mee?? of is dit echt adviesburo afhankelijk wat de vuurlast is per voertuig

kruislijst
    Participant

Dit is wel erg kort door de bocht.

Een trekker bestaat grotendeels uit metaal, echter ook rubber (banden, hydrauliek) en brandstof en olie.

Een shovel heeft doorgaans 4 banden. die wegen al gauw 300 kg stuk. Daarnaast is er al snel meer dan 100 l brandstof aanwezig en dezelfde hoeveelheid aan hydraulische olie.

een rupskraan is wel zwaarder, maar staat doorgaans op metalen rupsen, deze zal waarschijnlijk minder brandbare materialen bezitten dan een shovel.

Per adviseur kunnen de getallen dus varieeren. Deze getallen komen wat laag over.
    Dit zegt echter niets over de uitkomst. Maak de vuurlast eens 4x zo hoog, en kijk wat het verschil onder de streep is. Dit zal beperkt zijn (behalve als je over 100 voertuigen spreekt)…..

guust
    Participant
    Post count: 227

Het bureau gebeld en aantal zaken aangegeven.
    Zoals de rubberen banden van een shovel.
    komen al gauw op zo’n 200 kg. x 28 MJ/kg = 5600 MJ x 4 = 22.400 MJ alleen al aan banden.
    zij hanteren nu de vuurbelasting van 1 vrachtauto hetzelfde als voor de shovel. mijn inziens wel redelijk gedacht.
    in elk beter als 3 x een heftruck

Guust

s vreeman
    Participant
    Post count: 273

Je kunt natuurlijk ook gewoon (ongeveer) uitrekenen wat een vrachtauto doet… (aantal banden a x kg, brandstof, interieur, dak oplegger, wanden oplegger, vloer oplegger, bumpers, etc) Volgens mij kom je met gezond dan al een heel eind.

truck met trailer:
    7 banden van de trekker (2x voor, dubbellucht achter+reserveband) van elk 1718 MJ (NIFV?), of 65 kg/stuk (Michelin) x 27.7 MJ/kg (obv beetje staal, rest rubber)=1800 MJ/stuk => 12600 MJ
    7 stuks trailer (3 assen enkel+reserveband) = 12600 MJ
    450 liter diesel a 42 MJ/kg x 0.82 kg/m3 = 15500 MJ
    Huif van PVC-doek 2 mm dik en 12mx3m hoogtex2 = 72 m2 + 12×2,5=30 m2 (dak)= ca. 100 m2, 1400 kg/m3, 23 MJ/kg ==> 6440 MJ
    houten zijplanken verdeeld over de hoogte, 10 cm hoog en 2 cm, 10 planken boven elkaar ==> 2x12x10x0.1×0.02x580x19= 2500 MJ
    Kom ik toch al aan zo’n 50.000 MJ per combinatie, zonder allerlei zooi en lading mee te rekenen!

Een vuurlastberekening is dus niets anders als (virtueel) iets slopen, kijken welke onderdelen je hebt en gewicht+verbrandingswaarde uitzoeken.

"Bepaal de verbrandingswaarde van een vrachtauto", mooie vraag voor de Cito-toets op de basisschool, lijkt me!

jarnold ter meer
    Participant
    Post count: 252

De kengetallen van de vuurbelasting die toegepast worden berusten veelal op verouderde gegevens. Dit geldt helemaal voor voertuigen. Zo even uit mijn hoofd zijn de getallen al ruim 20 jaar oud. In Beheersbaarheid van brand 2007 zijn gelukkig enkele kengetallen gewijzigd, maar lang niet allemaal.
    In auto’s worden tegenwoordig veel meer kunststoffen toegepast als vroeger en ook meer randapparatuur. Hierdoor is de vuurbelasting van auto’s in werkelijkheid hoger dan de toegepaste kengetallen. Dit is enkele jaren geleden onderzocht. Zo even uit m’n hoofd blijkt de vuurbelasting van een auto gemiddeld tussen de 6000 en 7000 MJ te liggen. Volgens mij is dit wel ergens op internet terug te vinden. Ik kan het nu zo snel even niet vinden, maar als iemand het wel gevonden heeft graag posten 8)

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 822
    louis van wijk
    Moderator
    Post count: 822

tabel 3 in bijlage
    Designfirecurvesfortunnels.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    kruislijst
    Participant

MW is iets ander dan MJ

1 watt is 1J/s (als ik het goed heb)

Bij een brand van 4 MW komt dus 4 MJ/s vrij.

Een auto van 5020 MJ doet het dus 5020/4 = 1255 s. 20 minuten en 55 seconden.
    Omdat de 4 MW een piek is, zal de brand langer duren.

Gelukkig kunnen we binnenkort afdwingen dat de lijst bij BvB wordt geupdated (zie hier)

Bij BvB is hier ook al op aangedrongen, maar helaas.

jarnold ter meer
    Participant
    Post count: 252

1 watt is 1J/s (als ik het goed heb)

Klopt 8)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.