Brandpreventieforum Forums Bouw verwijderen houten binnenwand vergunningsplichtig?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #628 |

Ik heb een interessante vraag. Wat kun je aan rechten ontlenen aan een bouwvergunning van een bestaande bouw (reeds gereedgemeld door gemeente). Ik heb nl na de officiele gereedmelding verkregen van mijn gemeente, een wand verwijdert. Geen konstruktieve ingreep en geen gevolgen hebbende inzake brandveiligheid. Ik heb alleen een houten scheidingswand verwijdert van een inpandig dierenverblijf waarmee ik 15 m2 extra opp. mocht bouwen van een schuur/garage. Schuur was 80 m2 en dierenverblijf dus 15 m2. Nu is het 1 ruimte van 95 m2. Na officiele gereedmelding van de gemeente te hebben mogen ontvangen heb ik dus deze wand verwijdert. Nu stelt de gemeente dat ik in overtreding ben van artikel 40 lid 1. Klopt dit??

Mvg

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Zou kunnen, omdat je na gereedmelding opnieuw bouwwerkzaamheden hebt uitgevoerd waarvoor je een bouwaanvraag zou moeten doen. Dat heeft niet te maken met je oude, afgedane bouwvergunning, of bouwen in afwijking daarvan, maar het is een heel nieuw ding.
    in art. 40 staat dan ook ‘bouwen zonder of in afwijking van een bouwvergunning’. twee mogelijkheden, en de eerste daar ben je in overtreding mee.

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

Of niet…

Moderator

@Sam,

Was die opmerking inhoudelijk bedoeld? zo ja mag je hem verduidelijken.

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

@ Joachim,

zonder de exacte situatie te kennen weet je niet of er sprake is van een overtreding. De Woningwet kent namelijk ook nog een artikel 43…

De situatie zoals geschetst lijkt mij in eerste instantie niet vergunningplichtig (bouwen van niet-ingrijpende aard), maar zoals gezegd, je zult de precieze situatie moeten kennen om hier een gefundeerde uitspraak over te kunnen doen.

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Een houten scheidingswand verwijderen is geen bouwen en daardoor niet bouwvergunningplichtig. Zou nog wel kunnen dat je de functie wijzigt van een ruimte en dat is weer wel vergunningsplichtig. Als ik jou was zou ik de gemeente om tekst en uitleg vragen.
    Andere vraag, als de gemeente alles gereedgemeld heeft, hoe komen ze er dan achter dat je een houten scheidingswandje verwijderd hebt?(maar das terzijde en gewoon uit nieuwsgierigheid van mij)

Moderator

@Sam en Arno,

Als ik het verhaal zo lees vermoed ik dat er in de originele vergunning bewust is overwogen het dierenverblijf en de garage als twee aparte zaken te zien, en ik denk zelfs dat wanneer meneer een vergunning voor een garage van 95 m2 had aangevraagd, dit niet zou zijn toegestaan. Vaak zijn dit soort gevallen ook veranderingen van bijgebouwen naar aan-/uitbouwen.

Maar inderdaad, zonder verdere omschrijving valt er weinig over te zeggen. Dus zou de vraagsteller een schetsje willen posten, dan graag. En daarbij een kopie van de afgegeven vergunning, en en kopie van het bestemmingsplan ter plaatse.

Er wordt overigens vaak erg makkelijk gedaan over het artikel 3.1.k. uit het Bblb, maar het is lang zo makkelijk niet om zaken daaronder te schuiven. Het moet in eerste instantie al van ‘niet-ingrijpende aard’ zijn, en de enige die dat kan bepalen is de gemeente. Dat beoordelen ze op meerdere aspecten, en stedenbouw is er daar 1 van. Op dat moment kan ook het verwijderen van een niet-constructief onderdeel regulier vergunningsplichtig zijn. Vooral wanneer dit een gevalletje van afwijken van (een ontheffing van) het BP zou zijn, lijkt me dit een goede kandidaat voor vergunningsplichtig.

Moderator

…hoe komen ze er dan achter dat je een houten scheidingswandje verwijderd hebt?(maar das terzijde en gewoon uit nieuwsgierigheid van mij)

misschien omdat ze dit al aan zagen komen, en naderhand nog eens zijn komen controleren? 8) Doen ze wel vaker, ook bijvoorbeeld bij aangebouwde bijgebouwen, en garages die binnen de thermische schil van de woning liggen.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Veel gemeentens hebben eisen voor bijgebouwen in het buitengebied waarin inderdaad gesteld wordt dat je x m2 bijgebouw+ y m2 dierenverblijf mag realiseren. De vergunning klopt, ook als er geen echte wand staat maar alleen een stippellijn op de tekening. Leuk bedacht door beleidsmakers, maar niet te handhaven!

Moderator

Blijkbaar wel te handhaven in de gemeente waar de vraagsteller vandaan komt… :)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.