Brandpreventieforum Forums Bouw verven van zwelstrips in brandwerende deuren

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1641 |

Regelmatig komen we bij controles tegen dat de kopse kanten van brandwerende deuren geschilderd zijn. Echter zien we dan nog net de contouren van zwelstrips die in deze deuren zijn aangebracht.
    Aangezien het bij mij en mijn collega’s niet duidelijk is of dit de werking van de zwelstrips belemmerd c.q. aantast, hebben we met een aantal leveranciers gebeld om hier meer duidelijkheid in te krijgen.
    Echter, iedere leverancier die we gesproken hebben gaf een ander antwoord. De één ziet totaal geen probleem, de ander staat het toe indien er verf op waterbasis gebruikt wordt en weer een volgende wil geen garantie geven en wil weten welke verf gebruikt is en hoeveel lagen verf er op de deur gesmeerd zijn.
    Dus: nogsteeds geen duidelijkheid en éénduidigheid.

Ik ben benieuwd of mijn collega’s in het land hier ook al tegenaan gelopen zijn en, nog belangrijker, hoe dit opgelost is.

Wie kan mij meer vertellen?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Iets zwelt op bij verhitting. Dit zal niet afhangen van een verflaag.
    De laag is niet zo dik dat deze isoleert.

Dit zijn mijn gedachten, het zou aardig zijn als er een keer verschillende proefjes mee worden gedaan.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Bij sommige deuren zit er zelfs een fineerlaag overheen, of zelfs een latje. Zie bijv. http://www.berkvens.nl/docs/ti_2003_cvb_r0333.pdf

Schilderen kan werkelijk geen kwaad; zoals kruislijst ook zegt – ze doen hun werk wanneer het heet wordt. Een verflaag zal dat echt niet verhinderen…

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Even los van de mechanische sterkte of de isolatiewaarde van zo’n verflaag, heeft die verf geen chemische uitwerking op die zwelstrip? Wellicht dat daar de opmerking van de leverancier vandaan komt die alleen verf op waterbasis toestaat? Geen idee of dit het geval is hoor, maar het schiet me zo te binnen…

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.