15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #1596 |

Tijdens een afgegeven bouwvergunning in de jaren negentig is een brandmeldinstallatie geeist, nu wordt deze vervangen met nieuwe componenten er is destijds gewerkt met de rode brandkabel dus geen functiebehoud. Moet nu ook niet de bekabeling worden vervangen zodat de installatie voldoet aan de NEN 2535, Nen 2575 en de npr 2576.

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Strinkt genomen moet je altijd voldoen aan de laatste versie van de NEN 2535 en NEN 2575. De NPR is een richtlijn die niet is aangestuurd in het Gebruiksbesluit.

funs dekker
    Bijdrager

Ik ben het met je eens, maar moet de kabel nu vervangen worden of niet

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Funs,

Als de installaite volledig wordt vervangen dan zal ook de bekabeling moeten worden vervangen om aan de vigerende regelgeving te voldoen. Is dit een door jullie geeiste installatie?
    Ook volgens het huidige gebruiksbesluit?

funs dekker
    Bijdrager

Ja deze is geeist

tantaman
    Bijdrager

Als deze geeist is dan dient deze bij grote aanpassingen volledig te gaan voldoen aan de huidige regelgeving. Verbouw is ook hierin nieuwbouw.
    Ik ken het gebouw en gebruik niet, maar kan me voorstellen dat jullie in onderling overleg in het PvE enkele bestaande zaken als ongewijzigd vermelden. Overigens zou ik het functiebehoud tbv ontruiming zeker niet uitsluiten.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Wanneer de bestaande bekabeling (en dan ook met name het installatiewerk!) voldoet aan de huidige eisen kun je bestaande kabel hergebruiken. Immers een rode kabel vervangen door een (nagenoeg) identieke rode kabel heeft geen zin.
    De aanleg van het bestaande systeem( in buis of goot met scheidingsschot) is vaak de bottleneck.
    Functiebehoud is noodzakelijk voor delen van de installatie. Dit kun je -naast functiebehoudende kabel- ook bereiken door dit technisch op te lossen met lussen (let op het gestelde in de NPR2576) icm adresseerbare brandmeldsystemen. Een erkend branddetectiebedrijf zal deze kennis hebben en deze mogelijkheden benutten.
    Vanwege het feit dat de installatie is vereist -en dan ga ik er gemakshalve van uit dat een bewakingsomvang is vereist met automatische melders- moet een doormelding aanwezig zijn en dus ook gecertificeerd. Vanwege deze eis moet dus worden voldaan aan de huidige regelgeving.

J. Nieuwland

tantaman
    Bijdrager

Wellicht dat ik te vroeg conclusies heb getrokken, maar installaties uit de jaren 90 werden voldoen over het algemeen niet aan thans gestelde eisen. Ook voor het maken van FB mbv lussen en bestaande bekabeling zal waarschijnlijk veel nieuwe bekabeling moeten worden aangelegd.
    Indien een adresseerbaar systeem zal worden toepas heeft veelal de fabricant eisen gesteld aan het type bekabeling. Meestal kan dan niet worden gewerkt met bekabeling uit de jaren 90.

Helaas werd er in de jaren 90 nog niet zoveel nadruk op het installatiewerk gelegd en zijn er in het hele land (dus ook in Zuid Limburg) vele installaties zonder buis of goot opgeleverd.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Vanwege het feit dat de installatie is vereist -en dan ga ik er gemakshalve van uit dat een bewakingsomvang is vereist met automatische melders- moet een doormelding aanwezig zijn en dus ook gecertificeerd. Vanwege deze eis moet dus worden voldaan aan de huidige regelgeving.

Wel of niet gecertificeerd zou niet uit mogen maken. De installatie dient het zelfde te zijn. Alleen bij gecertificeerd krijg je nog een papiertje extra erbij.

Een ander probleem wat je veel ziet bij oude installaties is dat er te weinig signaal gevers zijn. Als het geluidniveau te laag is betekend dit dat je eigenlijk alles wat bestaand is overnieuw moet maken over zodanig verleggen dat je bijna op nieuwbouw niveau zit.

Wat wel vaak kan is de kabel waarop de rookmelders zitten hergebruiken als de aanleg redelijk is geweest. Maar zoals eerder gezegd kijk eens goed naar de bestaande installatie, ken oude installaties die met kroonsteentjes in elkaar zitten en waarbij de kabels los liggen op de plafondplaten.

Samengevat: oude installaties uit de jaren 90 => gewoon bijna alles opnieuw maken tenzij de installateur zeer goed is bezig geweest dan kan je mogelijk delen hergebruiken.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Wel of niet gecertificeerd zou niet uit mogen maken. De installatie dient het zelfde te zijn. Alleen bij gecertificeerd krijg je nog een papiertje extra erbij.

Een ander probleem wat je veel ziet bij oude installaties is dat er te weinig signaal gevers zijn. Als het geluidniveau te laag is betekend dit dat je eigenlijk alles wat bestaand is overnieuw moet maken over zodanig verleggen dat je bijna op nieuwbouw niveau zit.

Wat wel vaak kan is de kabel waarop de rookmelders zitten hergebruiken als de aanleg redelijk is geweest. Maar zoals eerder gezegd kijk eens goed naar de bestaande installatie, ken oude installaties die met kroonsteentjes in elkaar zitten en waarbij de kabels los liggen op de plafondplaten.

Samengevat: oude installaties uit de jaren 90 => gewoon bijna alles opnieuw maken tenzij de installateur zeer goed is bezig geweest dan kan je mogelijk delen hergebruiken.

j. nieuwland
    Bijdrager

Mijn advies:

Zoek een aantal branddetectiebedrijven, laat ze allemaal een op apparatuur gespecificeerde offerte maken op basis van dezelfde uitgangspunten zodat deze vergelijkbaar zijn, stel in betalingsvoorwaarden dat de laatste termijn wordt betaald na verstrekken certificaat en goedkeurend Rapport van Oplevering / attest waarin wordt verklaard dat de ontruimingsalarminstallatie geheel voldoet aan de NEN2575, dan ben je klaar lijkt me.
    Let op uitsluitingen en aanname’s in de offerte, sommige zijn terecht, andere niet.

J. Nieuwland

(Overigens zouden wij best een van deze partijen willen zijn.)

tantaman
    Bijdrager

Hoezo off topic??

Hiermee heeft de heer Dekker toch geen antwoord op zijn vraag.
    Overigens verwacht ik dat de heer Dekker hier de eisende partij is ipv de principaal/opdrachtgever.
    Tenzij dat er in den lande twee Funs Dekkers in de brandpreventie werkzaam zijn.

j. nieuwland
    Bijdrager

Hoezo off topic??

Hiermee heeft de heer Dekker toch geen antwoord op zijn vraag.
    Overigens verwacht ik dat de heer Dekker hier de eisende partij is ipv de principaal/opdrachtgever.
    Tenzij dat er in den lande twee Funs Dekkers in de brandpreventie werkzaam zijn.

Je hebt gelijk, ik had -naar nu blijkt ten onrechte- de indruk dat de vraag werd gesteld door een eigenaar/gebruiker.
    Overigens heb ik in een eerdere reactie in dit topic de primair gestelde vraag wel degelijk beantwoord. Mijn reactie was wel degelijk bedoeld om een bijdrage te leveren aan het topic, echter voortbordurend op de andere reactie’s.

J. Nieuwland

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Ik heb ter beoordeling enkele onderzoeksrapporten van [woordenboek]brandkleppen[/woordenboek] gekregen.
    Het betreft een onderzoeksrapport op basis van de EN 1366-2 en een onderzoeksrapport op basis van de NEN 6077.
    [woordenboek]Brandkleppen[/woordenboek] moeten voor zover ik kan beoordelen formeel voldoen aan het gestelde in de EN 1366-2.
    Moet ik nu voor de kleppen welke zijn getest volgens de NEN 6077 een nieuw onderzoek laten uitvoeren of kan ik deze ook goed keuren als deze voldoen aan deze (oude) norm ?

Graag jullie mening,

Bij voorbaat dank !

j. nieuwland
    Bijdrager

@johan, volgens mij in verkeerde topic gepost?

J. Nieuwland

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.