Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Vervangen brandmeldcentrale/ontruiming

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #2774 |

Hallo,

Ik heb het forum aandachtig doorgenomen en allen maar een oude discussie gevonden omtrent dit onderwerp.
    Echter gezien het feit dat er steeds meer installaties in aanmerking komen om vervangen te worden, wil ik deze discussie toch weer nieuw leven inblazen.

Stelling:

Bestaande brandmeldcentrale dient om technische redenen vervangen te worden, installatie wordt niet (meer) doorgemeld. (al maakt certificering c.q. doormelding volgens mij niet uit, aangezien de installatie hoe dan ook aan de geldende normen dient te voldoen).
    Dient de installatie aan de [accentueren]nu[/accentueren] geldende normen te voldoen?
    * geen PVE (meer);
    * Projectering automatische melders voldoet niet geheel (bijvoorbeeld alléén vluchtwegbewaking);
    * Geen FB bekabeling, of wel FB bekabeling maar niet aangelegd in functiebehoud;
    * 65dB eis wordt zeker niet gehaald;
    * NEN-EN 54 keur niet (meer) voor alle componenten te achterhalen;
    * etc., etc.

Graag zou ik jullie standpunt willen weten. :W:
    Ik adviseer mijn klanten op dit moment om de gehele installatie te vervangen, is dit juist?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Is geen pasklaar antwoord op te geven. Natuurlijk is het aan te bevelen in één keer een courante installatie in je gebouw te hangen, vooral wanneer de oude erg gedateerd is, maar slechts weinig van uw klanten zullen daarvoor de draagkracht hebben.

Wanneer de gemeente komt controleren en ze constateren dat de installatie niet meer aan de nieuwste eisen voldoet, zouden zij kunnen aanschrijven om haar te updaten. Alleen lopen ze bij het opstellen van die aanschrijving tegen dezelfde problemen op: in hoeverre kun je in redelijkheid vragen om een gigantische investering te doen voor een beperkte afname van het risico.

De gemeente zal er per geval dus een soort van risico-beoordeling op loslaten. Daar komen twee conclusies uit. Ten eerste: kan de installatie (deels) ongewijzigd blijven? wanneer het antwoord daarop duidelijk is, komt de vraag binnen wat voor tijd de installatie moet zijn aangepast. Dit kan een meerjarenplan zijn.
    Wanneer hierdoor het basisvereiste wordt veiliggesteld, dat mensen veilig en op tijd kunnen vluchten, is dat voor de gemeente voldoende.

Het helpt zeer zeker wel wanneer een gebruiker zelf al een meerjaren onderhoudsplan heeft waarin dit soort overwegingen zijn meegenomen. Ik kan me voorstellen dat er voor een gebruiker nog meer zaken meespelen, zoals verzekeringen, kwaliteitscontroles etc.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Is inderdaad geen pasklaar antwoord op te geven. Het advies wat gegeven kan worden is per situatie verschillend. Ik zou het als volgt aanpakken:

– Inventariseren welke uitvoering van een brandmeldinstallatie vereist zou zijn volgens bouwbesluit 2012.
    – Inventariseren welke uitvoering van een ontruimingsalarminstallatie vereist zou zijn volgens bouwbesluit 2012
    – Beoordelen in hoeverre de bestaande installaties vwb uitvoering voldoen aan de geïnventariseerde eisen
    – Beoordelen in hoeverre de bestaande installaties voldoen aan de NEN2535 en 2575.
    – Indien het er "redelijk op lijkt" kostenefficiënt aanpassen naar huidige eisen en eventuele kleine afwijkingen bespreekbaar maken met de betrokken partijen en de uitkomst vastleggen in een Programma van Eisen.
    – Indien het er "niet op lijkt" zou ik adviseren om geheel te vervangen met minimale hergebruik.

En wat definieer ik dan als een "kleine afwijking":
    * Handmelders te hoog geplaatst,
    * ontbreken EN54 certificaten,
    * ontbreken van E30 bekabeling naar ontruimingsalarmgevers (met in het achterhoofd NEN2575-3 : sept 2012 paragraaf 16.8.1)
    * Ontruimingssignaal misschien niet overal 65 dB(A) maar bijvoorbeeld wel 6 dB(A) boven het omgevingsgeluid.
    * minimale bekabelingsissues zoals het deels ontbreken van een scheidingsschot, open bochten in de praktijk wat ruimer genomen, een iets te lange (lees losse) flexibele buis van bouwkundig plafond naar de rookmelder enz.

Dat een gebruiker ineens voor een "gigantische investering" zou staan om te kunnen voldoen aan de "nieuwste eisen" voor een "beperkte afname van het risico" verdient volgens mij enige nuancering.
    Een brandmeldinstallatie wordt op enig moment aangeschaft, tegelijkertijd zou men ook moeten starten met reserveren/afschrijven. In de praktijk kom ik veel brandmeldinstallaties tegen die de dubbele leeftijd halen van wat verwacht mag worden. Indien de reservering/afschrijving op peil is, is er dus geen sprake van een gigantische investering en ontbreken van "draagkracht".
    In hoeverre het niet geheel vervangen van een installatie slechts een beperkte afname van het risico betekent is volgens mij erg afhankelijk van de staat van de bestaande situatie. Lang niet elke installatie die in het verleden is aangelegd voldeed aan de eisen die op dat moment golden (zowel vanuit gebruiksbesluit of bouwverordening, maar ook NEN2535 en NEN2575)

J. Nieuwland

J. Nieuwland

a ronner
    Bijdrager
    Post count: 3

Bedankt voor (jullie) reactie.

Het lijkt mij inderdaad de beste oplossing om bij twijfel de gebruiker/klant voor te stellen om op basis van de nu geldende normen een PVE op te (laten) stellen, en hierbij de eventuele accepteerbare afwijkingen te vermelden.
    Nadeel voor de klant dat het advies/schrijven PVE op voorhand kosten met zich meebrengt, echter groot voordeel dat er een pasklare oplossing voor handen is.

In alle andere gevallen zal het compleet vervangen toch de beste oplossing zijn.

A.N.F. Ronner

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Het lijkt mij dat het schrijven van het PvE onderdeel uit kan maken van de vervanging/aanpassing/revitalisering van de installatie. Het vooraf laten opstellen door een erkende pvE opsteller met daarbij nog een tweetal overlegbesprekingen kost tenminste een getal met 4 cijfers (voor de komma).

J. Nieuwland

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Een voordeel van een het op laten stellen van een PvE door iemand die geen componenten verkoopt is mogelijk dat het PvE niet als verkoopmiddel wordt ingezet.

Het door de leverancier op laten stellen van het PvE kost ook gewoon tijd en dus geld alleen ze je dat niet direct omdat dit vaak verstopt zit in de prijs van de installatie.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.