15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 52)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1375 |

Ik heb de volgende vraag.
    Een gebouw voorzien van brandmeldinstallatie ( niet gecertificeerd )/ doormelding naar de regionale meldkamer / en gebruiksvergunning .
    Hiervan is de brandmeldcentrale aan vervanging toe.
    Als ik deze brandmeldinstallatie wil laten vervangen moet dit dan een gecertificeerd systeem worden ?
    Ben ik dit verplicht ?

Groeten AvH

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Als ik deze brandmeldinstallatie wil laten vervangen moet dit dan een gecertificeerd systeem worden ?

Certificering is in het begin alleen vereist als je die doormeld naar de brandweer.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

klopt, zie GB 2.2.1 lid 1 en 9 + bijlage 1

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

De vraag is echter anders gesteld.

Ik heb een bestaande installatie. Die meldt door.

In beginsel dient vanwege de doormelding het systeem gecertificeerd te worden.

Nu is de centrale "versleten", en wordt vervangen. Is dit een reden om het systeem volledig te laten certificeren?

Kennelijk is ook een niet gecertificeerd systeem toegestaan. Dus als je een nieuwe centrale plaatst, moet je dan ineens gaan certificeren?

Dit is natuurlijk wel een goed vertrekpunt, als je toch bezig bent kan je het beter goed doen.
    Echter: het vervangen van de centrale kost je misschien een paar duizend euro. Bij volledig certificeren zijn de kosten waarschijnlijk (aanzienlijk) hoger.

Als de historie uitwijst dat er weinig storingen optreden, en nog belangrijker: het systeem functioneert, moet worden afgevraagd wat een redelijke eis kan zijn.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Als het zo is dat de brandmeldcentrale vervangen moet worden omdat deze "versleten" is, zal de leeftijd van de installatie waarschijnlijk meer dan 10 jaar bedragen. Vanwege het feit dat blijkbaar een gebruiksvergunning van toepassing is zal vanuit het gebruiksbesluit ook een brandmeldinstallatie (wellicht alleen niet-automatische bewaking) vereist zijn conform NEN2535 en een ontruimingsalarm conform NEN2575.
    In dat geval kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat de gehele installatie "gereviseerd" moet worden omdat een installatie van 10 jaar of ouder hier niet aan zal voldoen.(en dan denk ik met name aan functiebehoud en de minimale geluidsniveaus’s van alarmsignalen)

J. Nieuwland

johan
    Bijdrager

het vetrificeren van bestaande installaties blijft inderdaadeen probleem . Met name omdat het GB voor zowel bestaande als nieuwbouw van toepassing is. In de praktijk is het nagenoeg niet mogelijk om te voldoen aan deze eis.

Ik heb geprobeerd om (vanuit de gemeente) ook bestaande installaties te laten certificeren door gewoonweg een pve te schrijven en hierin te omschrijven dat er welliswaar niet wordt voldaan aan alles eisen maar dat de installatie toch op basis van dit PVE moet worden voorzien van een certificaat. Zo krijg is als overheid toch "vat" op de bestaande installaties en op met name ook de loze meldingen maar het CCV gaat hier niet mee accoord. Erg jammer wat als we gemaakt afspraken vastleggen in een PVE zou dit een goede basis kunnen zijn voor een certificaat.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Inderdaad jammer dat meerdere partijen certificeren als doel zien, en niet als middel om een functioneel systeem te kunnen handhaven.

Als gemeente kan je dus alleen op basis van gelijkwaardigheid de certificering laten varen. Dit is echter lastig (wat wel en wat niet), en je moet hierbij niet het doel "een installatie die redelijkerwijs doet wat er van de installatie verwacht wordt" uit het oog verliezen.

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Dus als je een installatie aanlegd die nergens aan voldoet. Maar dat leg je goed vast in het PvE. Dan zou je die toch moeten kunnen certificeren? Sorry maar dan heb je echt het doel van certificering niet begrepen en dan vraag ik me heel gemeen af of je het wel wil begrijpen!!!!!

Waarom in Nederland altijd een uitweg zoeken in plaats van aan de gestelde eisen voldoen. We proberen er hier altijd op een bepaalde manier simpel vanaf te komen. Beetje jammer.

henk
    Bijdrager
    Post count: 13

Wanneer er een BMI een doormelding dient te hebben naar de brandweer dient deze altijd gecertificeerd te zijn conform regeling brandmeldinstallaties 2002 van het CCV. Zie hiervoor het gebruiksbesluit art. 2.2.1 lid 9. Het gebruiksbesluit is direct werkend voor zowel bestaande bouw als nieuwbouw.

johan
    Bijdrager

Jasper en Henk,

Ik heb het idee dat jullie weinig of niet in de praktijk geconfronteerd zijn met de certificering van brandmeldinstallaties ?
    Er zijn nu eenmaal regels waaraan we met de beste wil van de wereld niet aan kunnen voldoen. Het certificeren van bestaande installaties gaat helaas nog jaren duren.

henk
    Bijdrager

Beste Johan,

Lang bij Philips daarna Stork daarna bij BAB en nu bij Brw.Ehv. geen praktijk ervaring !!!!!!!
    Maar elke installatie welke doormeld dient gecertificeerd te worden. Uitzondering bevestigen de regel en dat kan je opvangen door dit goed te omschrijven in het Pve waarna alsnog gecertificeerd kan worden.

Groetjes oud collega

johan
    Bijdrager

Heej dat is leuk ! zo kom je nog eens iemand tegen ! ;)

Bent het helemaal met je eens dat elke bmi welke wordt doorgemeld naar de RAC dient te worden voorzien van een geldig certificaat. En zoals ik al eerder in deze sessie is aangegeven zou het inderdaad erg prettig zijn als we (als eisende partij of deskundige) afwijkingen of uitzonderingen van bestaande installaties in een PVE vast kunnen leggen om zo toch een certificaat te koppelen aan de installatie. Maar nu blijkt dat het CCV enkel nog installaties accepteerd welke volledig voldoen aan het gestelde in de NEN 2535. Dan wordt het nagenoeg onmogelijk / onbetaalbaar om aan de wettelijke eis te voldoen en dan schieten we ons doel toch echt voorbij.

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    henk
    Bijdrager

Johan leuk hé, maar ik heb dit wel gehoord maar heb daar geen last van ondervonden. Wanneer er een uitzondering/afwijking is dan laat ik dit goed vastleggen in het PvE en er is nog geen inspectie-instelling tot nu toe die daardoor een certificaat weigert.

johan
    Bijdrager

Owkeej ! nou ik hoor andere geluiden, maar wellicht hebben andere forumleden hier ook ervaring mee ?

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Johan,
    Het CCV heeft al geruimte tijd geleden aangegeven dat een PvE moet voldoen aan de normen.
    Op het moment dat je daar onderdoor gaat voldoet het PvE volgens het CCV niet en is daarom het PvE en het eventueel afgegeven certificaat ongeldig.
    Ondanks dat alle betrokken partijen het PvE hebben ondertekend.
    Iets om over na te denken als het fout gaat. Verzekeringen kunnen daardoor de claim niet ontvankelijk verklaren.
    Men wist immers dat men fout zat.

Om terug te komen op de vraag die gesteld is. Het is aan de brandweer om te beoordelen of de ingreep op de installatie als "groot" moet worden bestempeld. Kleine wijzigingen vallen onder de toen geldende regels. Grote ingrepen niet.
    Het vervangen van de brandmeldcentrale kan aangemerkt worden als een grote ingreep. Je vervangt immers het hart van het systeem, niet omdat er een grote storing is, maar omdat je die "up to date" wilt brengen.

Dat alleen al geeft aan dat de installatie niet meer voldoet.
    Het aanpassen van de rest van de installatie spreekt dan voor zich.

Bij een oude versleten auto zeg je ook niet "ik vervang de motor en dan kan ik een APK krijgen".
    Nee de volledige auto moet aan de APK voldoen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 52)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.