6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 801
    #2005 |

Ik was/ben de mening toegedaan dat een vertragingsinrichting met de hand (niet automatisch) moet worden ingeschakeld en dat deze op/na een vaste tijd automatisch uitgeschakeld wordt. (dus vertraging opgeheven).

Deze mening kan ik echter niet onderbouwen met regelgeving. Wie wel?

J. Nieuwland

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Ik was/ben de mening toegedaan dat een vertragingsinrichting met de hand (niet automatisch) moet worden ingeschakeld en dat deze op/na een vaste tijd automatisch uitgeschakeld wordt. (dus vertraging opgeheven).

Deze mening kan ik echter niet onderbouwen met regelgeving. Wie wel?

J. Nieuwland

Inderdaad, handmatig in en automatisch uit schakelen. Het is ook logisch te beredeneren. ALs de vertragingsinrichting automatisch in geschakeld wordt, zou het kunnen gebeuren dat de vertraging in staat terwijl er niemand in het pand aanwezig is. Maar met regelgeving onderbouwen? dat kan ik ook niet. Waarschijnlijk is het iets dat de bevoegde autoriteit wil. Die beslist ook wat voor type doormelding er komt (7.13.2). Ik ben benieuwd of iemand anders het wel kan onderbouwen……

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Met weekenden kun je rekening houden en vaste data (koninginnedag en Kerst) zijn ook nog wel te programmeren, maar bijvoorbeeld hemelvaartsdag…je wilt niet dat je bmc automatisch op vertraagd gaat terwijl er niemand is.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik snap wel hoe de vertragingsinrichting werkt, ook de voor- en nadelen van klokken, koppeling met alarm enz. allemaal bekend.
    Ik ben op zoek naar regelgeving waar dit zwart op wit staat!
    Ik heb gezocht in de 2535, EN54-2 en NEN2654-1. Niet kunnen vinden.
    Wie kan mij helpen met antwoord op mijn vraag.

J. Nieuwland

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

De BMI mag vertraagd worden om de interne organisatie in de gelegenheid te stellen zelf te onderzoeken of er daadwerkelijk brand is. Is dit het geval kan de interne organisatie de vertraging opheffen door een handmelder te activeren. E.e.a. dient beschreven te zijn in het ontruimingsplan, dat op basis van het gebruiksbesluit verplicht is bij aanwezigheid van een ontruimingsalarminstallatie. indien dit niet juist staat omschreven zou de brandweer geen toestemming moeten verlenen gebruik van vertraging te maken. De voorwaarden waaronder de brandweer wel of geen toestemming verleend, staan nergens vast, maar dit lijkt me een legitiem criterium.

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

Deze regel staat volgens mij ook nergens in de regelgeving. Maar dat is net zoiets als dat nergens staat dat liften niet voor de ontruiming gebruikt mogen worden en verplicht naar de hoofdstopplaats gestuurd moeten worden (staat wel enigszins cryptisch in de nieuwe NEN2535 maar stond er daarvoor ook niet in).

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.