Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Versiering in het Hemeltje

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 580
    #1567 |

AFGESPLITST VAN ONDERWERP OPVANG- EN DOORSTROOMCAPACITEIT

Hing de Kerstversiering in het Hemeltje in een vluchtroute? Zo nee, kon daar dan iets over vereist worden?

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

Mag ik even een zijdelingse vraag in dit onderwerp stellen die niets met het onderwerp te maken heeft? Hing de Kerstversiering in het Hemeltje in een vluchtroute? Zo nee, kon daar dan iets over vereist worden?

artikel 2.1.3 lid 1 gebruiksbesluit. natuurlijk kun je daar iets van zeggen en natuurlijk is dit niet toegestaan ongeacht of het in een vluchtroute hing (overigens hingen de kersttakken volgens mij overal en dus vanzelf ook wel in een vluchtroute).

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

een zijdelingse vraag …die niets met het onderwerp te maken heeft?

Zal ik er dan maar even een aparte thread van maken? :mrgreen:

artikel 2.1.3 lid 1 gebruiksbesluit. natuurlijk kun je daar iets van zeggen en natuurlijk is dit niet toegestaan ongeacht of het in een vluchtroute hing (overigens hingen de kersttakken volgens mij overal en dus vanzelf ook wel in een vluchtroute).

De brand in het Hemeltje is alweer een fikse tijd geleden, volgensmij hadden we toen geen gebruiksbesluit. Verder wil de aanwezigheid van een kersttak niet zeggen dat iets ook een vereiste vluchtroute is, daarvoor moet je de situatie ter plekke kennen.

En of het nou een vluchtroute was of niet, de aankleding van een ruimte (en vooral een dergelijk druk cafe) kon je destijds reguleren vanuit de bouwverordening. Bepaalde hoogte boven het publiek, stalen spandraden, niet bij lampen in de buurt, niet ontvlambaar etc.

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

Destijds was na alle waarschijnlijkheid de gemeentelijke bouwverordening tot met de 7e wijziging van kracht. Als ik het goed heb stond destijds in bijlage 4, artikel 2, lid 4:

Tussen het vloeroppervlak van een ruimte en de aangebrachte versiering moet een vrije ruimte van minimaal 2,50 meter overblijven. Deze versiering mag niet gemakkelijk ontvlambaar zijn, in geval van brand mag geen druppelvorming plaatsvinden.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Mag ik de webmaster vragen de thread wat hoger af te splitsen, zodat ook palmpie kan zien dat er, ook ten tijde van de ramp in Het Hemeltje, voor het bevoegd gezag genoeg wettige handvaten waren om tot een maatschappelijk aanvaard veiligheidsniveau te komen. De overheid heeft er destijds voor gekozen deze gereedschappen niet in te zetten door gebrek aan mankracht (lees budget), met een ramp als gevolg.

PS: bijlage 4 van de gemeentelijke bouwverordening ontleende zijn rechtskracht direct aan artikel 6.2.1 lid 2 en bevat ook voorschriften over vrij vloeroppervlak voor personen, voorzieningen aan deuren, zichtbaarheid van vluchtwegaanduiding, gebruik van kaarsen, roken en open vuur enz. enz., kortom een kist vol gereedschap.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Mag ik de webmaster vragen de thread wat hoger af te splitsen, zodat ook palmpie kan zien dat er, ook ten tijde van de ramp in Het Hemeltje, voor het bevoegd gezag genoeg wettige handvaten waren om tot een maatschappelijk aanvaard veiligheidsniveau te komen. De overheid heeft er destijds voor gekozen deze gereedschappen niet in te zetten door gebrek aan mankracht (lees budget), met een ramp als gevolg.

PS: bijlage 4 van de gemeentelijke bouwverordening ontleende zijn rechtskracht direct aan artikel 6.2.1 lid 2 en bevat ook voorschriften over vrij vloeroppervlak voor personen, voorzieningen aan deuren, zichtbaarheid van vluchtwegaanduiding, gebruik van kaarsen, roken en open vuur enz. enz., kortom een kist vol gereedschap.

Ik heb in het andere topic al aangegeven dat ik helemaal beaam dat voor de kersttakken de gemeente had kunnen optreden. Alleen blijkt dat je voor trappen binnen het rookcompartiment je helemaal geen eisen kan stellen. De mensen er kan, intern, nog steeds een te smalle trap ontworpen worden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.