Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie verschillende vragen over nen 2535

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #794 |

Mijn vragen zijn de volgende:

Het betreft een industriegebouw met kantoren in een apart brandcompartiment.

Na controle pve had ik d volgende opmerkingen:
    7.1 voor kantoor is een gedeeltelijke bewaking geeist en dit moet moet opgenomen worden
    – 4.3 hier geld voor kantoor intern en extern A

als antwoord kreeg ik:
    Voor het kantoor is geen gedeeltelijke bewaking geeist. De samenvallende vluchtroutes (doodlopende einden) vallen onder ruimtebewaking; geheel conform de NEN 2535.

Klopt dit en waar kan ik het vinden, want volgens mij moet het gedeeltelijk zijn

Bij punt 4.3. wordt altijd de zwaarste eis van alle gebruiksfuncties vermeldt; in dit geval is dat correct gebeurd. De eis van het kantoor hoeft niet te worden vermeld.

olaf van alst
    Bijdrager
    Post count: 71

Doodlopende eind detectie valt onder ruimte bewaking. Als je namelijk zou kiezen voor gedeeltelijke bewaking zou dat betekenen dat alle verkeersruimten moeten worden voorzien van automatische detectie + ruimten met een verhoogd brandrisico en dat is niet de bedoeling. Het gaat bij doolopende eind detectie om de verkeersruimte van het doodlopende einde en de ruimten die voor het vluchten door dit doodlopende eind een belemmering zouden kunnen geven.

Wat betreft de indicatie van het aantal ongewenste en onechte meldingen geldt dat de zwaarste eis geldt.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Mijn vragen zijn de volgende:

Het betreft een industriegebouw met kantoren in een apart brandcompartiment.

Na controle pve had ik d volgende opmerkingen:
    7.1 voor kantoor is een gedeeltelijke bewaking geeist en dit moet moet opgenomen worden
    – 4.3 hier geld voor kantoor intern en extern A

als antwoord kreeg ik:
    Voor het kantoor is geen gedeeltelijke bewaking geeist. De samenvallende vluchtroutes (doodlopende einden) vallen onder ruimtebewaking; geheel conform de NEN 2535.

Klopt dit en waar kan ik het vinden, want volgens mij moet het gedeeltelijk zijn

Bij punt 4.3. wordt altijd de zwaarste eis van alle gebruiksfuncties vermeldt; in dit geval is dat correct gebeurd. De eis van het kantoor hoeft niet te worden vermeld.

Check de bijlage van de bouwverordening van je eigen gemeente: staat hier in dat er bij deze kantoorfunctie met waarschijnlijk een lage vloerhoogte gedeeltelijke bewaking moet komen? Gemiddeld genomen hoeft dat bij de meeste gemeentes in Nederland bij gebouwen onder de 50 m niet. Wel handmelders en ruimtebewaking ivm samenvallende vluchtroutes zoals aangegeven.

Zwaarste eis geldt.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.