Brandpreventieforum Forums Bouw Verschillen in rookcompartimenten

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 10
    #2079 |

Goedendag,

Momenteel ben ik bezig met een opdracht waar ik te maken heb met verschillende rookcompartimenten. Namelijk:

1. Rookcompartimenten, 30 minuten rookwerend
    2. Rookcompartimenten waarbij verschillende delen van het gebouw bestemd zijn als maximaal uitbreidingsgebied van rook, de minimale rookwerendheid is echter niet vastgesteld/bekend.

Denk bij de laatste bijvoorbeeld aan 2 naast elkaar gelegen ruimtes die gescheiden zijn door een dichte wand met zelfsluitende deuren. Dit is zo geregeld zodat mensen binnen de maximale loopafstand in de andere ruimte kunnen zijn en vervolgens kunnen vluchten naar een rookcompartiment dat 30 minuten rookwerend is of een ander brandcompartiment.

Is er voor nummer 2 ook een officiele benaming bij jullie bekend? Beide kan je natuurlijk een rookcompartiment noemen (omdat zij voldoen aan de definitie die het bouwbesluit geeft), maar er zit wel degelijk verschil in.

mvg,

Jeroen Sleurink

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Ik zie nog niet hoe de tweede situatie aan de definitie voor de scheiding van een rookcompartiment kan zijn kijkend naar artikel 2.137.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

@ Jeroen

Haal je hier geen twee dingen door elkaar? In veel gevallen is een brandscheiding ook een rookscheiding, maar dit hoeft niet per se.

jeroen sleurink
    Bijdrager

Ik zie nog niet hoe de tweede situatie aan de definitie voor de scheiding van een rookcompartiment kan zijn kijkend naar artikel 2.137.

Hiermee bedoel je te zeggen dat ik deze compartimenten (nummer 2) geen rookcompartimenten mag noemen omdat niet vastgesteld is of zij 30 minuten rookwerend zijn?

Dat raakt precies de kern van mijn vraag, hoe moet ik dit dan wel noemen? Is hier een officiele naam voor?

Onderstaand een voorbeeldsituatie waarbij:

Blauwe gedeelte: Rookvrije vluchtroute, 30 minuten rookwerend
    Rode wand: gesloten muur met zelfsluitende deuren. Minimale rookwerendheid niet bekend
    Grijze ruimte: Ruimte waardoor gevlucht moet worden om in de rookvrije vluchtroute te komen.
    Witte ruimte: Ruimte waarvandaan gevlucht moet worden

[attachment=0]Voorbeeldsituatie.JPG[/attachment]

Misschien verduidelijkt dit de situatie.

Mijn vraag is nu dus:

Hoe mag ik de witte en de grijze ruimte noemen (momenteel noemt men het voor het gemak rookcompartimenten), aangezien zij verbonden zijn door een dichte wand met zelfsluitende deuren (rode lijn), en dus een zekere vorm van rookwerende scheiding vormen. (hiervan is echter niet de minimale rookwerendheid vastgesteld)
    Voorbeeldsituatie.JPG

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    peter
    Bijdrager

Witte en grijze ruimte zijn één en hetzelfde rookcompartiment want de rode wand is niet 30 min rookwerend.

De zelfsluitend deuren in de rode wand want zijn aardig maar omdat niet vaststaat of de rode wand minimaal 30 min rookwerend is, is het geen scheiding van een rookcompartiment.

jeroen sleurink
    Bijdrager

Bedankt voor je reactie!
    De definitie van een rookcompartiment (Bouwbesluit)

"rookcompartiment: gedeelte van een of meer gebouwen bestemd als maximaal uitbreidingsgebied van rook"

Waarom is hierin dan niet opgenomen dat deze minimaal 30 minuten weerstand moet bieden aan rook? Als dit een verplichting is om een rookcompartiment genoemd te worden, dan is het toch vanzelfsprekend dat dit ook in de definitie staat? Men gaat anders namelijk bij andere artikelen ook dwalen.

Zijn er meer mensen die hiermee te maken hebben of hier iets van afweten? Dan hoor ik het graag!

peter
    Bijdrager

"Artikel 2.137 weerstand rookdoorgang

De volgens NEN 6075 bepaalde weerstand tegen rookdoorgang van een rookcompartiment naar een besloten ruimte in het brandcompartiment is niet lager dan 30 minuten."

Staat er toch?

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Als het grijze vlak en witte vlak (bij de rode lijn) 2 aparte brandcompartimenten zijn, zijn het ook twee aparte rookcompartimenten. Is dat niet het geval, dan heeft Peter gelijk. Een RVVR is geen rookcompartiment maar een RVVR.

peter
    Bijdrager

Ja, maar als de rode wand een brandscheiding is, staat ook vast dat het een 30 min rookwerende scheiding is.

jeroen sleurink
    Bijdrager

Okay, bedankt voor jullie reacties!
    De grijze en witte ruimtes zijn geen aparte brandcompartimenten, en te oordelen naar art. 2.137 Bouwbesluit ook geen rookcompartimenten.
    Deze situatie is vergelijkbaar met de werkelijke situatie in het project voor stage waar ik nu mee bezig ben. Op tekeningen van een (niet nader te noemen) groot en bekend ingenieursbureau, zijn de ruimtes aangegeven als 2 rookcompartimenten. De RVVR staat echter apart aangegeven als: Rookcompartiment, 30 minuten rookwerend. Vandaar de verwarring bij mij. Immers, waarom zijn dan die twee ruimtes ook niet zo aangegeven als het wel rookcompartimenten zijn (volgens de tekening)?
    Het begint erop te lijken dat de tekening redelijk op onwaarheden berust. Ik ga eerst eens contact met hun opnemen.

mvg,

Jeroen Sleurink

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.