Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie verschil tussen bmi niet automatische melders of oai type B

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 51
    #230 |

mensen: verschil tussen bmi niet automatische melders of oai type B en wanneer pas ik nu welke toe.????

bijeenkomstfunctie 673m2 en twee bouwlagen.

wat hanteren jullie nu. Je moet wel altijd de nieuwste bouwverordening volgen.
    waar zit nu het verschil?kan iemand eens aangeven waar dat goed beschreven staat.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

maar alleen als die ook door de gemeente is vastgesteld :?

cu,
    Loe

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

maar een antwoord dan…

…..
    ik was al een heel stuk aan het schrijven maar kom tot de conclusie dat je eigenlijk een heel leuke vraag stelt :shock:

Als ik alle situaties in de tabel doorloop wanneer een BMI verplicht is, blijven er weinig situaties over waar je alleen nog maar een OAI zou willen.

Als er geen BMI nodig is, dan lijkt mij dat het dan een zo kleine gebruiksfunctie is, dat er eigenlijk ook geen reden is voor een OAI.

Wie heeft er nog een ander inzicht?

cu,
    Loe

floris kooiman
    Bijdrager
    Post count: 10

mensen: verschil tussen bmi niet automatische melders of oai type B en wanneer pas ik nu welke toe.????

bijeenkomstfunctie 673m2 en twee bouwlagen.

waar zit nu het verschil?kan iemand eens aangeven waar dat goed beschreven staat.

Formeel moet je aan de bouwverordening voldoen die de gemeente op dat moment heeft opgenomen. In theorie hoeft dit niet de 10e MBV te zijn. Ik zou bij ontwerp wel van de nieuwste uitgaan omdat deze uiteindelijk wel wordt overgenomen door de gemeente.

In de 10e MBV staat het e.e.a. duidelijk omschreven.

In artikel 2.6.2 (aanwezigheid van brandmeldinstallaties) staat wanneer er brandmeldinstallatie wordt geëist. Dit kun je bepalen aan de hand van tabel 2.6.1

In artikel 2.6.6. (aanwezigheid van ontruimingsalarminstallaties) staat, wanneer er volgens artikel 2.6.2 is voorzien van een brandmeldinstallatie is voorzien van een ontruimingsalarminstallatie

Kortom als er een brandmeldinstallatie wordt geeist wordt er automatisch een ontruimingsalarminstallatie geëist. Er kan niet meer alleen een ontruimingsalarminstallatie worden geëist. Als er geen eis is voor een BMI hoeft er ook geen OAI in.

Waar vroeger nog sprak van een type C wordt nu gesproken van een typ B met minimaal niet automatische bewaking (handbrandmeldinstallatie)

Type B staat verder omschreven in de NEN2575 (luidalarm sirenes) type A stil alarm of gesproken woord, type C bestaat niet meer.

In het geval bijeenkomstfunctie 673m2 en twee bouwlagen:
    Moet overeenkomstig tabel 2.6.1. vanaf 500 m2 een brandmeldinstallatie met niet automatische bewaking (dus handbrandmelders) zonder doormelding.

Volgens artikel 2.6.6 moet er een OAI in omdat er een BMI wordt geëist.

Er moet ten alle tijden een brandmeldinstallatie in met ruimtebewaking (automatische melders) wanneer er sprake is van doodlopende eindes. Zie criteria doodlopende eindes 2.6.2. lid 2 A, B en C.

Succes, Floris

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.