Brandpreventieforum Forums Gebruik Verplichting nood- en transparantverlichting?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #2320 |

Hoi allemaal,

Vanuit veel van de locaties waar ik veiligheidsmedewerker voor ben kom ik nog vaak stickers tegen die boven een nooduitgang hangen. Deze lichten vanuit zichzelf niet op, maar daarentegen wordt het gebouw alleen overdag gebruikt aangezien het een dagbesteding voor gehandicapten is. Ik heb gezocht naar artikelen in het gebruiksbesluit, maar kon niet erg veel vinden over de eisen van een aanduiding van de nooduitgang. Dus mijn vraag aan jullie is of iemand wellicht weet waaraan de aanduiding moet voldoen en in welke gevallen dit van toepassing is. Er is in ieder geval een gebruiksvergunning/omgevingsvergunning aanwezig voor de dagbestedingen.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden!

geert klomparends
    Bijdrager
    Post count: 22

Hoi Danny,

Als noodverlichting vereist is dan moeten vluchtroute aanduidingen aan de zichtbaarheidsaspecten voldoen uit NEN EN 1838 (GB 2.3.7) De eisen omtrent noodverlichting e.d. is volgens mij artikel 2.47 en 2.59 BB. Als noodverlichting vereist is dan kun je door toepassing van transparant verlichting voldoen aan de zichtbaarheidsaspecten. Gelden er geen eisen ten aanzien van noodverlichting dan is een sticker voldoende. Dat zou je even na moeten gaan. Daarnaast is er een onmgevingsvergunning gebruik afgegeven. Ook hierin staat vermeld of het transparanten zouden moeten zijn, of dat stickers voldoende zijn.

Hopelijk is dit wat je zoekt.

m.v.g.

Geert

danny van rijt
    Bijdrager
    Post count: 6

Hoi Geert,

Hartelijk dank voor je reactie.
    Ik kan hiermee uit de voeten en ga uitzoeken wat voor mijn locatie van toepassing is.

m.v.g. Danny

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.