Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Verplichting brandmeldinstallatie of niet? (metaalindustrie)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #49510 |

Goedemorgen beste mensen op dit forum,

Na mij net te hebben voorgesteld in de koffiehoek hoop ik hier een beetje informatie te kunnen krijgen.

Ik ben bezig met de MVK veiligheidskundigen opleiding en mijn scriptie gaat over het de brandveiligheid in de productie hal van ons bedrijf. Wij hebben namelijk op dit moment geen branddetectie systeem. Wel haspels en blussers maar verder niets.

Ik ben werkzaam bij een bedrijf wat metaal bewerkt en opslaat. Hier vinden laswerkzaamheden plaats en onze verzekeraar vind dat wij risico lopen op het ontstaan van brand tot ongeveer 3 uur na lastijd. Hiervoor hebben zij een aanbeveling gedaan en dat is een sprinkler installatie. Mijn werkgever wil dat niet doen omdat de kosten zo hoog zijn (hal 80 x 40 meter). Voor mijn scriptie ben ik aan het onderzoeken naar andere oplossingen o.a. asperatie detectie bij onze handlasplekken en de lasrobots. Echter….. Het bedrijf wat een offerte heeft uitgebracht wist ons te vertellen dat wij ook een uitgebreidere offerte konden krijgen als wij aan de wetgeving wilde voldoen.

Ik ben daarop eens gaan kijken in het bouwbesluit en kom er maar niet uit of wij nou een lichte industrie functie hebben of vallen onder overige industrie.
    Kunnen jullie mij misschien iets vertellen over de verplichting welke geld voor ons?

Over ons bedrijf:
    gebouwd in 2000
    Alle delen zitten aan elkaar vast.

Kantoor 750m2 1 bouwlaag ( +- 25 man personeel aanwezig)
    Productiehal 3200m2 1 kantoor op 3.5 meter hoogte van 16m2. 2 zolders van 50m2 op 3.5 meter hoogte. (lasrobots, handlasplekken, +-30 man personeel per shift aan het werk, electrische heftrucks rijden af en aan)
    magazijn 2200m2 1 zolder met mini kantoor (+- 20 man personeel, electrische heftrucks rijden af en aan, savonds worden heftrucks met propaan tanks binnen gestald)

Als iemand mij hier iets over kan vertellen…. Ik hoor graag welke verplichting tot brandmeldinstallatie wij hebben en waarom…

Alvast bedankt voor jullie moeite

Met vriendelijke groet,

Sander Mook

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Hallo Sander,

Jullie kantoor is tamelijk recent, en het voldoet qua oppervlakte al niet aan het Bouwbesluit. Waarschijnlijk is er dus een gelijkwaardige oplossing toegepast, waardoor het gebouw met die oppervlakte vergund kon worden. Door de jaren heen zijn er verschillende methodes hiervoor geweest, en tegenwoordig gebruiken we daar meestal de NEN6060 voor.

Die manieren beoordelen de oppervlakte van het compartiment, en de vluchtveiligheid. Voor de overige zaken wordt verwezen naar het bouwbesluit. Dus ook voor je BMI.
    Omdat de aanwezigheid van mensen noodzakelijk is voor jullie bedrijfsvoering, vallen jullie gewoon onder de reguliere industriefunctie. Bij lichte industrie moet je meer denken aan kassen en zo.

Vanuit het bouwbesluit moet je dan hoogstens een niet-automatische BMI (handbrandmelders) aanbrengen.

Nu is dat bouwbesluit het minimaal geaccepteerde niveau, en kan het zijn dat je verzekeraar daar anders over denkt, en je premies omhoog gooit wanneer je ‘alleen maar’ aan het bouwbesluit voldoet.

Sprinkler wordt dan snel als oplossing geroepen, maar je hebt ook nog verschillende soorten sprinklers en watermist, die erg uiteenlopen qua prijs. Ook kun je je afvragen of je het hele gebouw wilt afdekken, of alleen de risicoplekken waar wordt gelast. Wanneer je de kosten weet is het ook een optie dit af te zetten aan de extra premie die je zou betalen, en kijken waar je break-even punt zit.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Hallo Sander,

Jullie kantoor is tamelijk recent, en het voldoet qua oppervlakte al niet aan het Bouwbesluit. Waarschijnlijk is er dus een gelijkwaardige oplossing toegepast, waardoor het gebouw met die oppervlakte vergund kon worden. Door de jaren heen zijn er verschillende methodes hiervoor geweest, en tegenwoordig gebruiken we daar meestal de NEN6060 voor.

Die manieren beoordelen de oppervlakte van het compartiment, en de vluchtveiligheid. Afhankelijke van met gekozen maatregelpakket (voor jullie soort hal meestal pakket I:beperking van de vuurlast) wordt voor de overige onderdelen verwezen naar het bouwbesluit. Dus ook voor je BMI.
    Omdat de aanwezigheid van mensen noodzakelijk is voor jullie bedrijfsvoering, vallen jullie gewoon onder de reguliere industriefunctie. Bij lichte industrie moet je meer denken aan kassen en zo.

Vanuit het bouwbesluit moet je dan hoogstens een niet-automatische BMI (handbrandmelders) aanbrengen.

Nu is dat bouwbesluit het minimaal geaccepteerde niveau, en kan het zijn dat je verzekeraar daar anders over denkt, en je premies omhoog gooit wanneer je ‘alleen maar’ aan het bouwbesluit voldoet.

Sprinkler wordt dan snel als oplossing geroepen, maar je hebt ook nog verschillende soorten sprinklers en watermist, die erg uiteenlopen qua prijs. Ook kun je je afvragen of je het hele gebouw wilt afdekken, of alleen de risicoplekken waar wordt gelast. Wanneer je de kosten weet is het ook een optie dit af te zetten aan de extra premie die je zou betalen, en kijken waar je break-even punt zit.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 324

Beste Sander, goed om te lezen dat alle delen aan elkaar vast zitten. En ik neem aan al vanaf 2000.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Beste Sander, wat is het belang van een bedrijf om je een aanbieding te doen die niet voldoet aan de regelgeving?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Beste Sander,

Jammer dat je niet reageert en misschien had ik mijn vraag ook anders formuleren. Het wettelijk veiligheidsniveau is het minimaal geaccepteerde niveau. Joachim beschreef dit ook eerder. Het is daarom in je verhaal niet logisch dat als jullie, om aan de wet te voldoen, een uitgebreidere offerte konden krijgen. Ik begrijp dus dat het niveau van de uitgebrachte offerte lager is dat het minimale wettelijke veiligheidsniveau. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat een erkend bedrijf in onze branche een dergelijke aanbieding doet.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.