Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Verplichte keuring noodverlichting?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2475 |

Beste lezers,

Inmiddels 2 jaar geleden heeft een preventist bij een controle bij ons in het pand geëist dat onze noodverlichting verplicht jaarlijks gekeurd moest gaan worden door een extern erkend bedrijf. Voorheen deden we zelf het onderhoud van deze verlichting: we hebben tenslotte een prima technische dienst waar zelfs een gecertificeerde noodverlichtingsmedewerker in rondloopt. Ondanks dit verweer was het volgens de preventist glashelder: een of ander besluit eist dat dit onderhoud in het vervolg moest gaan gebeuren door een erkend bedrijf, anders konden we de deuren sluiten.

Zo gezegd zo gedaan: we hebben een extern bedrijf naar binnen gesleept welke ons vervolgens direct op enkele duizenden euro’s aan onkosten heeft gejaagd ter vervanging van alle TL-lampen, accu’s en soms zelfs complete (nog volledig functionerende!) armaturen.

Deze gang van zaken heeft me van begin af aan al dwars gezeten: ondanks dat ik vrij goed op de hoogte ben van de regelgeving op dit gebied kan ik me niet herinneren dat hier rond 2010 jurisprudentie over geweest is betreffende een wijziging van de controle op noodverlichting. Maargoed, ik mis ook wel eens wat, hield ik me voor.

Ter informatie, wij zijn een openbaar gebouw. Nu had ik pas een praatje met onze buren, een theater. In grote lijnen heeft deze een gelijke publieke functie als dat wij hebben. Per toeval kwam het gesprek met de technicus van het theater op bovengenoemd onderwerp, waarop hij kordaat antwoordde: ‘da’s vreemd, want wij mogen wel zelf onze noodverlichting onderhouden!’. Dit terwijl ons personeel gelijk, wellicht zelfs beter technisch geschoold is dat de onderhoudsmedewerkers van dat theater.

Om deze reden zegt mijn onderbuikgevoel dat er iets niet helemaal in de haak is met de voorgenoemde eis van de preventist. Consequent is hij in ieder geval niet: ofwel wij zijn onnodig op (erg hoge) kosten gejaagd, ofwel onze buurman heeft erg veel mazzel.

Daarom is mijn vraag ook: is het in regelgeving vastgelegd dat noodverlichting jaarlijks onderhouden en gekeurd moet worden door een extern bedrijf? Zo ja, welke regelgeving is dat? En bestaat de mogelijkheid dat dergelijke regelgeving in een gemeentelijk besluit vastgelegd kan worden?

Alvast zeer hartelijk dank voor eventuele antwoorden! :W:

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Dat is niet vastgelegd.
    En dat mag je dus prima zelf doen als jouw mensen daarvoor geschoold zijn en de benodigde elektrotechnische kennis hebben.
    Dus niet de eigen timmerman, maar de eigen elektricien zou dat zeker moeten kunnen.

:F: trouwens heb je die preventist ook al even gevraagd of hij jou de wetsartikelen kan laten zien waarin staat dat het een "erkend"extern bedrijf" moet zijn?

En even je wettelijke tekst waarnaar je zoekt, uit het Bouwbesluit 2012 wat 1 april a.s. in werking treedt:
    Artikel 1.16 Zorgplicht
    1. Een bij of krachtens de wet aanwezige installatie als bedoeld in hoofdstuk 6 van dit besluit:
    a. functioneert overeenkomstig de op die installatie van toepassing zijnde voorschriften;
    b. wordt adequaat beheerd, onderhouden en gecontroleerd, en
    c. wordt zodanig gebruikt dat geen gevaar voor de gezondheid of de veiligheid ontstaat dan wel voortduurt.

(en in hoofdstuk 6 staat o.a. de noodverlichting)

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Een punt waar de preventiemedewerker wellicht over is gevallen, is dat het onderhoud door de eigen medewerker niet voldoende uit het logboek is gebleken (dat het onderhoud periodiek had plaatsgehad en dat betrokken medewerker bevoegd was). Er zijn namelijk nog altijd een aantal preventiemedewerkers die hun conclusies uitsluitend trekken op basis van de aangetroffen facturen en niet op de inhoud van controlerapporten. Hierbij lijken de logootjes op de facturen vaak het meest te overtuigen (plaatjes kijken). Neem hierom een kopie van het certificaat van de medewerker op in het logboek.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.