Brandpreventieforum Forums Bouw Verlichting vluchtrouteaanduiding op bmi

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • peter
    Bijdrager
    Post count: 582
    #3041 |

    Mag de verlichting van een vluchtrouteaanduiding aangesloten worden op de brandmeldinstallatie zodat die pas gaat branden bij een melding?

    Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

    Je gaat denk ik nog uit van de oude denkwijze dat bij aanwezigheid van NV de pictogrammen ook verlicht MOETEN zijn. Dat is niet meer zo omschreven.

    In het Bouwbesluit wordt niet gesteld dat de aanduiding verlicht moet zijn, maar wel dat je moet voldoen aan de zichtbaarheids-eisen. Wanneer je bij normaal gebruik aan die eisen kunt voldoen zonder interne verlichting, mag je die ook uitlaten. In de NEN-1838 kun je vinden wat de projecteringsafstanden en pictogramhoogtes dan moeten zijn. Je hebt dan waarschijnlijk meer of grotere pictogrammen nodig.

    Het bouwbesluit heeft het daarnaast niet over zichtbaarheid bij brand, maar over zichtbaarheid bij stroomuitval. Dat is over het algemeen geregeld omdat je decentrale armaturen met batterypacks gebruikt. Wanneer de projectering ‘onverlicht’ voldoet, dan voldoet ze ‘verlicht’ ook altijd. En dan mag je de lichtopbrengst ook bij je NV meetellen.

    Je HOEFT in wezen dus niets aan je BMI te koppelen, je projectering is als het goed is zo ontworpen dat je onder alle omstandigheden zichtbaar bent volgens NEN-1838. Het is wellicht wel verstandig het te doen, maar dat is een keuze.

    duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

    Brand is weliswaar een dringende reden om te vluchten, maar niet de enig mogelijke reden. Ook kan brand een reden van stroomuitval zijn, maar verder staan vluchtwegaanduiding en noodverlichting los van brand en dus ook de brandmeldinstallatie.

    Ik heb de vraag echter vaker gehoord. meestal gaat het dan om het verduisteren van een ruimte (bioscoop, feestzaal), waarbij de vluchtwegaanduiding dan als storend wordt ervaren. Bedenk dan dat het contrast van een "enigszins" verlichte vluchtwegaanduiding al vrij groot kan zijn. Ofwel een lager verlichtingsniveau van de pictogrammen in een verduisterde ruimte hoeft geen probleem te zijn, als je er maar voor zorgt dat de pictogrammen ook aan de zichtbaarheidseisen voldoen als de ruimte wel normaal is verlicht, of als de stroom uitvalt (en de noodverlichting inschakelt).

    Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

    Wat ik ook al op meerdere plaatsen heb gezien is dat ze in verduisterde ruimtes een blacklight in het armatuur zetten in plaats van een gewone PL. Je ziet het dan nog wel maar het is niet storend.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.