Brandpreventieforum Forums Bouw verdiepingsVloer van een kippenschuur mee tellen als GO

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1768 |

Bij een bouwvergunningsaanvraag van een kippenschuur zit ik met een meningsverschil.
    De aanvraag is een kippenschuur met een oppervlakte van 2500 m2, in deze schuur staan doorgekoppelde voilierekooien met daartussen op 3,4 meter hoogte roostervloeren. Boven deze verdiepingsvloer is een ruimte van meer dan 2,6 meter hoogte en voor mensen toegangkelijk. De breedte van de vloeren is 2 of 2,5 meter en de lenget is 80 meter. Het bruto oppervlakte is van de verdieping 1980 m2.
    Moet ik deze vloer meeteleen voor het GO? mijn inziens wel.
    Als dit zo is komt het totaal van de vloeroppervlakte boven de 2500m2 en is dit niet toegstaan voor dieren verblijven.
    [attachment=0]Kippenschuur.pdf[/attachment]

Graar uw reactie,
    Voor de goede orde doe ik de doorsnede erbij.

Groet Harry
    Kippenschuur.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Ik zie in de beschrijving en de tekening volgens NEN 2580 geen reden om de vloer niet mee te tellen voor de gebruiksoppervlakte.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Dit is volgens mij toch lastiger dan het lijkt. Het zit mijns inziens op het randje.
    Je moet je afvragen of de roostervloeren gebouwgebonden of procesgebonden zijn. In dit geval gaat het om roostervloeren die hoofdzakelijk bedoeld zijn voor het proces en daarom procesgebonden. Het Bouwbesluit gaat niet in op procesgebonden voorzieningen. In dat geval zou ik neigen naar geen GO, omdat er mijns inziens geen sprake is van een gebouwgebonden vloer.

Mocht je de vloer toch als GO willen beschouwen, kun je als gelijkwaardige oplossing het aantal dieren per m² beschouwen. Er zijn namelijk (vuist)regels voor het maximaal aantal dieren per m². Dit terug rekenen naar 2500 m² en je weet de maximaal toegestane hoeveelheid dieren. Overigens vind ik dit ook een betere benadering.

Het beperken van het GO heeft trouwens niets te maken met brandfysica, maar is in het leven geroepen ten behoeve van het welzijn van dieren.

Daarnaast kun je je afvragen of het wel of niet meerekenen van de betreffende vloer daadwerkelijk iets uithaalt. Stel ik heb een kippenstal met alleen een begane grondvloer, maar waar wel rijen volières van 20 m hoog in staan (om maar iets te noemen) uitgevoerd met smalle loopplanken, of ik heb een kippenstal met twee verdiepingen vol met scharrelkippen. In welke stal zitten meer kippen?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.