Brandpreventieforum Forums Gebruik Verantwoordelijkheid brandblusmiddelen bij huurder of..?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 34
    #2304 |

De volgende kwestie kwam hier naar boven rijzen:

In het verleden is er een bedrijfspand verhuurd en met de huurder is overeengekomen dat deze zorg zou dragen voor de aanschaf en periodieke onderhoud van de brandblusmiddelen.
    Voor zover ik weet is de eigenaar (verhuurder) altijd verantwoordelijk voor de aanschaf/ het onderhoud/ etc.

Klopt dit? Is er jurisprudentie waarin anders wordt beweerd? Of zijn er andere constructies mogelijk? Ik zelf dacht dan bijvoorbeeld aan logboeken ter controle………

Graag jullie mening! Alvast bedankt :)

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Op grond waarvan worden deze middelen geëist?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

De eigenaar is vaak verantwoordelijk voor de zaken die vast aan het gebouw zitten, bijvoorbeeld de brandslanghaspels. Zowel voor aanleg als onderhoud.
    In de huurovereenkomst kan heel goed geregeld zijn dat de draagbare blustoestellen voor rekening zijn van de huurder. Ook zou erin geregeld kunnen zijn dat de huurder ook zelf moet zorgen voor onderhoud van de brandslanghaspels.

De huurovereenkomst geeft uitsluitsel wie verantwoordelijk (huurder of verhuurder) voor welk deel van het gebouw.
    Dus niet wettelijk vastgelegd (bijvoorbeeld in arbowet of bouwbsluit of wat dan ook).

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 321

Louis heeft volgens mij inderdaad hartstikke gelijk. Gaat het om een voorziening die "nagelvast" zit aan het gebouw dan is de principaal verantwoordelijk. Een handbrandblusser werd in mijn tijd niet gezien als "nagelvast".

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Eens! Toepassing van draagbare blustoestellen hangen doorgaans af van het proces en is dus (meestal) niet gebouwgebonden. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Als brandslanghaspels bijvoorbeeld niet vereist worden vanuit het Bouwbesluit, zegt het Gebruiksbesluit dat dit aangevuld moet worden met draagbare blustoestellen. In dat geval zijn deze toestellen toch gebouwgebonden.
    Er is volgens mij nergens vastgelegd wie verantwoordelijk is. Dit moet dus in nader overeenstemming vastgelegd worden door de partijen.

koen meis
    Bijdrager
    Post count: 15

In de huurovereenkomst moeten dergelijke afspraken gemaakt worden.
    Wij hebben ook enkele huurpanden waarbij in het ene gebouw alles door de verhuurder wordt gedaan en bij het andere gebouw de haspels door de verhuurder en de blussers door een door ons ingehuurde firma.

annegreeth nijhof
    Bijdrager

En in het kader van de zorgplicht moet een eigenaar (verhuurder) van een pand er niet voor zorgen dat de losse brandblusmiddelen aanwezig zijn? Dus met andere woorden: naar wie wijst de vinger als er iets gebeurd en er blijkt dat er niet of onvoldoende middelen aanwezig waren?

Bedankt voor alle antwoorden tot dusver! :D

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

Vanuit de ARBO-wet gezien is de werkgever het eerste aanspreekpunt mbt tot de veiligheid van de werknemers. De werkgever dient er dus voor te zorgen dat voldoende blusmiddelen aanwezig zijn. Als in deze situatie de werkgever tevens huurder is, kan deze vanuit de ARBO-wet worden aangesproken.
    Daarnaast is niet zozeer de eigenaar of de huurder, maar de het eerste aanspreekpunt mbt tot het nakomen van het besluit. Als de gebruiker ook de huurder is, dan ook de huurder…

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Ik sluit mij aan bij Freddy met het antwoord hierboven.

annegreeth nijhof
    Bijdrager

Top, hartstikke bedankt!

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

zorg, verantwoordelijk, aansprakelijk….

Het Gebruiksbesluit stelt adequate blusmiddelen als eis. De gebruiker is dus primair verantwoordelijk voor de aanwezigheid.

In een huurcontact kan worden afgesproken dat de verhuurder de zorg voor deze middelen op zich neemt. Komt deze verhuurder de afspraak niet na, dan is dit een zaak tussen de huurder en verhuurder (privaatrecht).

Bij de handhaving is het voor de gemeente niet van belang dat er een private afspraak is. De gebruiker blijft verantwoordelijk (publieksrecht).

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.