Brandpreventieforum Forums Bouw ventilatiekanaal wanneer wel/niet

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 189
    #1431 |

In de NEN 6068 staat als definitie van een ventilatiekanaal het volgende;

In paragraaf 7.1.2 van de NEN 6068 staat dat ik de brandwerendheid van een ventilatiekanaal moet bepalen conform de NEN 6076 of NEN 6077. Valt een rookgasafvoer van een CV of luchttoevoer van een CV ook onder de categorie ventilatiekanaal?

Ik wist het niet meer zeker en julle kunnen me het vast vertellen.

alvast bedankt.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

waarom wil je weten of er een verschil is tussen een ventilatiekanaal en een cv afvoer / toevoer ? heeft het te maken met de eventuele wbdbo eis ?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

to manchet or not to manchet that’s the question!

Door een rookgasafvoer stroomt ook lucht, kan dus als ventilatiekanaal worden beschouwd

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

preventief gezien maakt het inderdaad niet zo veel uit hoe we het noemen, wellicht zijn er installatietechnisch want andere eisen van toepassing op de verschillende kanalen

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

een kanaal, of hoe je het ook wilt noemen, kan deel uitmaken van een branduitbreidingstraject van een (sub)brandcompartiment naar een ander subbrandcompartiment, ofwel van een plaats naar een andere plaats terwijl tussen beide plaatsen een eis aan de wbdbo wordt gesteld. Als de mogelijkheid bestaat dat een brand zich via dit kanaal kan uitbreiden, zul je maatregelen moeten nemen. De maatregelen kunnen dan bestaan uit manchetten of ventielen. hierbij moet je dan goed kijken volgens welke norm ze zijn getest, en of ze binnen het toepassingsgebied van het certificaat/testraport worden aangebracht. Je kunt echter ook voor andere oplossingen kiezen, zoals [woordenboek]brandkleppen[/woordenboek] of het brandwerend isoleren van het kanaal.

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Volgens mij is de volgende vuistregel van toepassing. Zou op moeten zoeken waar het precies staat.

Alle leidingen, (ongeacht hun functie), die een brandscheiding doorkruisen moeten voldoen aan de WBDBO van de betroffen brandscheiding, (wand/plafond/vloer), zodra de leiding meer als 25mm in doorsnee is en het risico aanwezig is dat de leiding kan zorgen voor verspreiding van de brand of rook. Zie ook de opmerking van Duiveltje.
    In de praktijk zijn daar diverse oplossingen voor.
    Bij CV installaties zullen er aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn om de verbrandingsgassen te stoppen.
    Lijkt mij vrij vervelend als de afvoer dicht gegooid word terwijl de CV nog werkt.

ruud van liempd
    Bijdrager

preventief gezien maakt het inderdaad niet zo veel uit hoe we het noemen, wellicht zijn er installatietechnisch want andere eisen van toepassing op de verschillende kanalen

als het een ventilatiekanaal is dan moet het kanaal ter plaatse van de schacht brandwerend afgewerkt worden met een voorziening die is gestest conform NEN 6076 of 6077 (dus [woordenboek]brandklep[/woordenboek], ventiel etc.) Is het geen ventilatiekanaal dan mag de brandwerendheid getest worden conform NEN 6069 en dan kun je volstaan met alleen thermische isolatie van het kanaal (uitgaande van metalen kanaal) bijvoorbeeld d.m.v. bij brand opschuimende verf.

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Valt een rookgasafvoer van een CV of luchttoevoer van een CV ook onder de categorie ventilatiekanaal?

Ik wist het niet meer zeker en julle kunnen me het vast vertellen.

alvast bedankt.

Toch maar even het GB erbij gepakt. Artikel "2.1.1. Toestellen en Installaties" lid 3 t/m 5 geeft hier uitsluitsel.
    quote:
    3. Een opening ten behoeve van de toevoer van verbrandingslucht of de afvoer van rook is niet afgesloten tijdens het gebruik van een daarop aangewezen verbrandingstoestel.
    4. (sla ik even over want daar staat dat de boel veilig moet zijn opgesteld e.d.)
    5. Een voorziening voor de afvoer van rook wordt uitsluitend gebruikt indien die voorziening:
    a. doeltreffend is gereinigd;
    b. na brand voldoende is gereiningd en hersteld;
    c. bij gebruik geen gevaar voor de veiligheid van personen opleverd.

Feitelijk wordt aangegeven dat de aan- en afvoerkanalen van verwarmingsinstallaties dus geen ventilatiekanalen zijn.
    Uit de toelichting blijkt ook dat ten alle tijde moet worden voorkomen dat het gevaar van koolmonoxide vergiftiging kan ontstaan.
    Bij punt 3 wordt wel een ontsnappingsclausule opgevoerd.
    Als de verwarmingsinstallatie effectief is stilgelegd, waardoor er geen toe- of afvoer noodzakelijk is, kan men afsluiten.

my five cents

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

(…)
    Bij CV installaties zullen er aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn om de verbrandingsgassen te stoppen.
    Lijkt mij vrij vervelend als de afvoer dicht gegooid word terwijl de CV nog werkt.

Zou er geen beveiliging op de moderne CV’s zitten die bij onvoldoende aan/afvoer in storing springt…. :roll: :?:

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

en ik heb nog nooit een cv-installatie gezien die door 2 brandcomparimenten loopt met zijn rookgasafvoer

ruud van liempd
    Bijdrager

en ik heb nog nooit een cv-installatie gezien die door 2 brandcomparimenten loopt met zijn rookgasafvoer

is 1 brandwerende scheiding doorbreken met een doorvoering niet voldoende?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Inderdaad, het is gebruikelijk (en meestal ook CV technisch gewenst/vereist) om de rookgasafvoer direct naar buiten te voeren vanuit de cv ruimte. Hetzij door de buitengevel of door dak waarbij in het laatste geval de CV ook op de verdieping is gesitueerd.

J. Nieuwland

ruud van liempd
    Bijdrager

Inderdaad, het is gebruikelijk (en meestal ook CV technisch gewenst/vereist) om de rookgasafvoer direct naar buiten te voeren vanuit de cv ruimte. Hetzij door de buitengevel of door dak waarbij in het laatste geval de CV ook op de verdieping is gesitueerd.

J. Nieuwland

bij een appartementengebouw loopt de cv afvoer de schacht in. meestal valt de schacht buiten het brandcompartiment woning en zal ter plaatse van de schacht het kanaal brandwerend afgewerkt moeten worden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.