Brandpreventieforum Forums Bouw veiligheidstrappenhuis eindigend in centrale entree

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1467 |

Wie weet raad.

Ik ben nog steeds bezig met mijn veiligheidstrappenhuis van mijn appartementengebouw.
    Op de verdiepingen is alles volgens standaard uitvoering veiligehidstrappenhuis en goedgekeurd.
    Het veiligheidstrappenhuis wat ik wil toepassen eindigd beneden in de centrale entree.
    Deze entree is alleen te bereiken via ruimten die buitenruimten zijn. (parkeren en entree)
    Voorbeelden van een dergelijk project is het project tundoarp in sneek. Dit heb ik ook als referentie aangehouden.
    De brandweer rotterdam zuid keurt deze oplossing niet goed omdat er ook een lift is gesitueerd in deze centrale hal.
    De brandweer eist dan ook dat er om het trappenhuis in de centrale entree nogeens een wand wordt geplaatst.
    De ontwikkelaar is uiteraard helemaal niet blij met deze ontwikkeling, daar de entree nu heel vreemd wordt met twee toegangsdeuren etc. (in dit geval echt niet werkbaar)
    Zijn er geen manieren om te stellen dat de complete entree van de begane grond onderdeel is van het veiligheidstrappenhuis, passend binnen hetgeen gesteld in het BB. Ik zou me namelik voor kunnen stellen dat als men geen materialen op de b.g. toepast met een hoge brandvoortplantingsfactor, dit toch een hele veilige oplossing is.
    Heeft iemand ervaring met deze vraagstukken.

Alvast dank voor recties.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Formeel moet de entree waarin het trappenhuis uit komt ook al buitenlucht zijn (definitie veiligheidstrappenhuis)
    Spelen met de benoeming van ruimten kan soms uitkomst bieden maar ik begrijp dat de entree en het trappenhuis elk een aparte ruimte vormen dus die vlieger gaat in dit geval niet op. Is naar mijn mening ook niet wenselijk in dit geval.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Formeel moet de entree waarin het trappenhuis uit komt ook al buitenlucht zijn (definitie veiligheidstrappenhuis)

oh ja, lees toch iets anders":

veiligheidstrappenhuis: trappenhuis waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert, en dat in de vluchtrichting uitsluitend kan worden bereikt vanuit een niet-besloten ruimte;

johan
    Bijdrager

inderdaad, je leest het goed ;)

maaruh, als je enkel door de entree (vluchtrichting) kan vluchten zal deze toch echt als niet besloten moeten worden uitgevoerd.
    Entree mag besloten zijn als je vanuit het brand en rookvrije trappenuis rechtstreeks naar buiten kan vluchten.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

inderdaad, je leest het goed ;)

maaruh, als je enkel door de entree (vluchtrichting) kan vluchten zal deze toch echt als niet besloten moeten worden uitgevoerd.
    Entree mag besloten zijn als je vanuit het brand en rookvrije trappenuis rechtstreeks naar buiten kan vluchten.

Huh? Waar haal je deze buiten-bouwbesluitelijke wijsheid vandaan? Een veiligheidstrappenhuis mag gerust in de entree uitkomen, wanneer er op deze entree geen andere ruimten uitkomen.

johan
    Bijdrager

misschien lees ik de definitie van een veiligheidstrappenhuis verkeerd ?

BB : Veiligheidstrappenhuis is een trappenhuis waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert, en dat in de vluchtrichting uitsluitend kan worden bereikt vanuit een niet-besloten ruimte;

Als je vanuit het veiligheidstrappenhuis door de entree naar buiten loopt, vlucht je toch in de vluchtrichting via een besloten ruimte ? of is de entree geen besloten ruimte ?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

BB : Veiligheidstrappenhuis is een trappenhuis waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert, en dat in de vluchtrichting uitsluitend kan worden bereikt vanuit een niet-besloten ruimte;

Als je vanuit het veiligheidstrappenhuis door de entree naar buiten loopt, vlucht je toch in de vluchtrichting via een besloten ruimte ? of is de entree geen besloten ruimte ?

Je bereikt in de vluchtrichting niet het trappenhuis maar de buitenruimte (openbare weg).

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

M.i. leg je de klemtoon of komma verkeerd :lol:

Om in het VT te komen (om het VT te bereiken) moet je door de buitenlucht (= vanuit een niet besloten ruimte)

Als ik daar ben (in het VT) loop ik naar beneden en kom in de entree (die m.i. dus deel uitmaakt van het VT) en vanuit het VT/Entree kom ik veilig buiten.

Inderdaad wel de voorwaarde dat er op de begane grond van het VT (entree) geen ruimten rechtstreeks uitkomen.

cu,
    Loe

johan
    Bijdrager

heb de definitie nog eens goed gelezen…vanuit de vluchtrichting mag men het Vt uitsluitend kunnen bereiken vanuit een niet besloten ruimte. Met de niet besloten ruimte wordt dus een buitenruimte bedoeld waardoor ik loop wanneer ik al vluchtend op weg ben naar een VT.
    Eenmaal in het VT mag ik dus bij nader inzien vanuit de vluchtrichting wel uitkomen in de entree !
    De entree maak naar mijn idee geen deel uit van het VT.

nico de bruijn
    Bijdrager
    Post count: 3

Het grappige en ook het aspect waar de verwarring over ontstaat is het feit, dat in dit geval de entree een rechthoek is waar in het midden een veiligheidstrappenhuis uitkomt en waar je alleen maar naar de buitenlucht kan vluchten.
    Ook de achterliggende garage is buitengebied en er komen geen enkele andere deuren vanuit besloten ruimten op deze entree uit. Dat loopt allemaal via de garage. Daarnaast is er de toegang tot een lift (eventueel 60 min WBDBO).
    Als je de begane grond van een "normaal" veiligheidstrappenhuis bekijkt, is deze natuurlijk helemaal niet anders dan deze.
    Je komt de trap af en loopt naar buiten simpel gezegd.

Als de entree nu uitgevoerd wordt zonder materialen met hoge brandvoortplantingseigenschappen zou je toch kunnen veronderstellen dat er een gelijkwaardigheid is en dat de definitie "entree" ook "begane grond veiligheidstrappenhuis" kan zijn.

Kijk voor de referentie is op: http://www.nieuwbouwinsneek.nl/projecte … el=x&id=22
    Hierin staan de plattegronden van het referentie-appartementengebouw. Dit lijkt mij een veilige situatie !

Alleen hoe overtuig is de brandweer Rotterdam ??

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Alleen hoe overtuig is de brandweer Rotterdam ??

Ach wie weet lezen ze mee en komen ze tot inkeer :H:

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Als de entree nu uitgevoerd wordt zonder materialen met hoge brandvoortplantingseigenschappen zou je toch kunnen veronderstellen dat er een gelijkwaardigheid is en dat de definitie "entree" ook "begane grond veiligheidstrappenhuis" kan zijn.

Ik zou niet het woord ‘gelijkwaardigheid’ gebruiken; de strenge materiaaleisen gelden sowieso al, ook een simpele rookvrije vluchtroute van een woonfunctie moet daar al aan voldoen. Als de bouwkundige scheiding naast de lift (tussen de entree en de hal) 60 minuten brandwerend zijn, en de ‘doorloop’-ruimten niet-besloten zijn voldoe je rechtstreeks aan het Bouwbesluit.

[sarcastische ondertoon] Zélfs de brandweer Rotterdam heeft het wel eens bij het verkeerde eind… [/sarcastische ondertoon]

johan
    Bijdrager

De tekening maakt een hoop duidelijk. Er wordt ook naar mijn mening voldaan aan het BB.
    Wellicht is de benaming "entree" niet handig gekozen. Mischien "entree" wijzigen in "Veiligheidstrappenhuis’".

d koehoorn
    Bijdrager
    Post count: 11

Is het de brandweer of de brandpreventie commisie?
    Vooralsnog zijn alle zaken wat betrefd Bouwbesluit ondergebracht bij afd. Vergunningen.

ik neem een beetje aan dat dit plan is besproken in de BPC.

:)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.