Brandpreventieforum Forums Bouw veiligheidstrappenhuis

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 74
    #1397 |

ik heb een veiligheidstrappenhuis in een woongebouw

Verdiepingen voldoet allemaal. Je gaat het veiligheidstrappenhuis in via een niet besloten ruimte. En is bereikbaar via 2 onafhankelijke vluchtroutes.

Enkel de situatie op de begane grond (zie bijlage)
    In de bijlage heb ik het even schematisch weergegeven.

Je komt dus uit het veiligheidstrappenhuis in een hal (besloten) en gaat dan via een entreeruimte (besloten) naar buiten.
    Is het nu niet zo dat dit veiligheidstrappenhuis direct naar buiten bereikbaar moet zijn?
    Dus niet via die 2 andere verkeersruimten.
    En door welk bouwbesluit artikel word dit aangestuurd?

Graag weer jullie deskundig :bwt: advies!
    begane grond veiligheidstrap.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    martijn_koot
    Bijdrager
    Post count: 26

Dit wordt mijn inziens gedekt in artikel 2.156 lid 3 Lid 3.
    Delen van de twee vluchtroutes als bedoeld in het eerste en tweede lid, kunnen voorzover deze in een veiligheidstrappenhuis liggen, samenvallen.

De vluchtroutes vallen buiten het vluchtrappenhuis nog steeds samen.

miek
    Bijdrager
    Post count: 74

juist, dus het mag niet…..
    je moet rechtstreeks naar buiten vluchten

martijn_koot
    Bijdrager

Ik bedoel natuurlijk buiten het veiligheidstrappenhuis ipv vluchttrappenhuis

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

situatie is inderdaad niet toegestaan. rookvrije vluchtroutes mogen enkel samenvallen in het veiligheidstrappenhuis.

Martijn, let wel ff op, omdat het hier een woongebouw betreft is niet 2.156 lid 3 maar BB art 2.157 lid 5c van toepassing.

martijn_koot
    Bijdrager

Je hebt gelijk! bedankt

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Twee (vervolg)vragen:
    1. Stel dat er geen deuren tussen veiligheidstrappenhuis en hal en tussen hal en entree zitten en de vuurbelasting per bouwlaag, dus ook voor de begane grond, maximaal 3500 MJ bedraagt en hal en entree hebben een wbdbo van 60 min rondom. Mag het dan wel?
    2. Stel dat de vuurlast van het veiligheidstrappenhuis op de begane grond, de hal en entree bij elkaar maximaal 3500 MJ bedraagt en hal en entree hebben een wbdbo van 60 min rondom. Mag het dan ook?

johan
    Bijdrager

als we het trappenhuis, hal entree zodanig bouwkundig inrichten dat het kan worden gezien als 1 trappenhuis dan is het zou de situatie voldoen. let wel, de opening tussen de ruimten moet zo groot zijn dat je het als 1 ruimte kan zien, volgens mij is dat h 1.80 x b 2.30 m.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

als we het trappenhuis, hal entree zodanig bouwkundig inrichten dat het kan worden gezien als 1 trappenhuis dan is het zou de situatie voldoen. let wel, de opening tussen de ruimten moet zo groot zijn dat je het als 1 ruimte kan zien, volgens mij is dat h 1.80 x b 2.30 m.

Ook als dezelfde brandveiligheidsvoorzieningen, lage vuurlast en voldoende wbdbo, in hal en entree zijn getroffen als in het trappenhuis mogen er geen deuren tussen de drie ruimten aanwezig zijn?

johan
    Bijdrager

inderdaad, dan moet het geheel al een ruimte worden uitgevoerd

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.