Brandpreventieforum Forums Rook en WarmteAfvoerinstallatie VEBON publicatie: Grote Brandcompartimenten

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 68
    #182 |

Zoals de naam van dit topic al doet vermoeden.
    Ik heb een publicatie van de VEBON ontvangen.
    "Methodiek Grote Brandcompartimenten" heet deze.

Eén van de brandpreventisten al bekend hiermee. Kunnen we er wat mee?

Groet,

R

kakadu
    Bijdrager
    Post count: 68

Hij is te downloaden:

http://www.vebon.org/Content/www.vebon. … n/1101.pdf

Groet,

R.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Volgens mij is het de visie van Vebon wat betreft RWA als oplossing voor grote brandcompartimenten. Deze publicatie heeft natuurlijk geen enkele status, dat wil echter niet zeggen dat hij geen waarde heeft.

Het is een heel praktisch en kort door de bocht document. Ik denk dat dit vooral bedoeld is om in een vroeg stadium snel een inschatting te kunnen maken van de extra maatregelen die een groter brandcompartiment met zich mee brengen. Zo zou misschien een architect op basis van dit document een inschatting kunnen maken van de kosten zonder eerst een adviseur in te moeten schakelen.

Vebon is een beroepsvereniging (van volgens mij hoofdzakelijk installateurs), dus het zal natuurlijk wel een beetje in het voordeel van de installateurs geschreven zijn.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik denk trouwens dat je deze publicatie heel goed kan vergelijken met het promat handboek. Er kan heel zinnige informatie instaan maar het blijft preken voor eigen parochie…..

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Onderstaande mail ontving ik via het preventienetwerk, het advies aan de preventiecollega’s is om afstand te nemen van deze Vebon-handreiking.

Ik stuur deze email aan u beiden als clustervoorzitter bouwen en districtsvertegenwoordigers bouwen.
    Tijdens een gesprek afgelopen dinsdag met de firma Colt (o.a. rook- en warmteafvoer) is door het bedrijf aangegeven dat de VEBON: sectie rookbeheersingssystemen een Methodiek Grote Brandcompartimenten gaat uitbrengen. Het zou een eenvoudigere werkwijze zijn voor grote brandcompartimenten. Door ons is toen geadviseerd het stuk voor te leggen aan het LNB, dit is echter niet gebeurd. Deze week is de folder namelijk al door deze dienst ontvangen. De folder is in een oplage van 3000 stuks verschenen en is volgens Colt alleen verstuurd aan de brandweer.

Na het stuk doorgenomen te hebben kan geconcludeerd worden dat er geen enkele onderbouwing aanwezig is voor de categorieën die worden voorgesteld. Er wordt in de brochure van de brandweer verwacht dat ze een binnenaanval kunnen uitvoeren omdat er een rook en warmteafvoerinstallatie in zit. De omvang van de brand, het soort materialen (brandbaarheid / te blussen met water of niet) wordt niet meegenomen. Er is geen onderbouwing aanwezig dat een binnenaanval door de brandweer succesvol kan worden uitgevoerd.

Onze conclusie is dat documenten louter te doel heeft om meer rook en warmteafvoerinstallaties te verkopen. Helaas is het stuk door heel Nederland verspreid. De brandweer kan hiermee op het verkeerde been worden gezet.

Ons voorstel is dat het cluster Bouwen voor het LNB een formele reactie opsteld en dit zo spoedig verspreid via de geëigende wegen (brandweerkennisnet).

cu,
    Loe 8)

vinma
    Bijdrager
    Post count: 28

Helaas is het stuk door heel Nederland verspreid. De brandweer kan hiermee op het verkeerde been worden gezet.

Hoezo kan de brandweer op het verkeerde worden gezet? De brandweer vaart toch gewoon haar eigen koers, met als basis de huidige wet- en regelgeving??

Maar goed, het is best een aardige publicatie om op een snelle manier bepaalde consequentie aan het bouwen van grote compartimenten te kunnen verbinden. Bovendien is het een goede eerste aanzet tot de opzet van een universele methodiek…

En ik verkoop niet eens RWA’s!!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.