Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Uitwisselen handbrandmelder (HBM)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2415 |

Beste lezer(s),

Sins kort ben ik Beheerder B.M.I. en bij een controle ronde kwam ik er achter
    dat er 4 handbrandmelders kapot zijn.
    Nu heb ik de nieuwe melders binnen gekregen, alleen kan iemand mij vertellen wat
    een goede aanpak is.

zoals de installatie uitzetten, doorgeven aan de doormeld/alarm centrale etc. etc.

En wat belangrijk is dat de brand deuren/ rolluiken niet dicht gaan. (productie bedrijf)
    kan ik dit mogelijk maken, of moet ik het dan maar in het weekend doen?

Alvast bedankt…

arjan zantinga
    Bijdrager

Het vervangen van een handbrandmelder is normaliter geen taak van de beheerder.
    Maar zou uitgevoerd moeten worden door een deskundig persoon.
    Vooral als het om een adresseerbaar systeem gaat dan zou het je zelf ook niet lukken om ze te vervangen.

Wat is de oorzaak van het defect gaan van de HBM’s? Normaliter gaan deze zelden stuk.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Beste lezer(s),

Nu heb ik de nieuwe melders binnen gekregen, alleen kan iemand mij vertellen wat
    een goede aanpak is.

zoals de installatie uitzetten, doorgeven aan de doormeld/alarm centrale etc. etc.

En wat belangrijk is dat de brand deuren/ rolluiken niet dicht gaan. (productie bedrijf)

Alvast bedankt…

Beste Mark,

Als beheerder mag je alleen nevenindicatoren en handbrandmelderglaasjes vervangen. Als het goed is, heb je dat ook zo geleerd op de cursus Beheerder Brandmeldinstallatie geleerd. Laat deze reparatie dus door het branddetectiebedrijf uit laten voeren.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Beste lezer(s),

een goede aanpak is.

Alvast bedankt…

Beste Mark,

Als beheerder mag je alleen nevenindicatoren en handbrandmelderglaasjes vervangen. Als het goed is, heb je dat ook zo geleerd op de cursus Beheerder Brandmeldinstallatie geleerd. Laat deze reparatie dus door het branddetectiebedrijf uit laten voeren.

Nevenindicatoren vervangen.. ….waar staat dat??? Je bedoelt toch niet "verwisselbare optische indicatoren"? Daar wordt wel wat anders mee bedoeld.

J. Nieuwland

mark wammes
    Bijdrager

Bedankt voor de snelle reacties:)

Heb dat inderdaad geleerd, alleen niet aan gedacht…

Ga dan toch maar contact opnemen met ADT.

Groeten Mark

mippie esser
    Bijdrager

Nevenindicatoren vervangen.. ….waar staat dat??? Je bedoelt toch niet "verwisselbare optische indicatoren"? Daar wordt wel wat anders mee bedoeld.

J. Nieuwland

Dan heb ik het al die tijd verkeerd geïnterpreteerd (of het is verkeerd uitgelegd tijdens de cursus onderhoudsdeskundige, daar wil ik vanaf zijn).
    Volgt automatisch de volgende vraag: wat wordt er verstaan onder een "uitwisselbare optische indicator"?

j. nieuwland
    Bijdrager

J. Nieuwland

Dan heb ik het al die tijd verkeerd geïnterpreteerd (of het is verkeerd uitgelegd tijdens de cursus onderhoudsdeskundige, daar wil ik vanaf zijn).
    Volgt automatisch de volgende vraag: wat wordt er verstaan onder een "uitwisselbare optische indicator"?

Vroeger waren in de brandmeldcentrale optische indicatoren uitgevoerd als gloeilampje. Vandaar ook maandelijks de lampentest. Je had ook daadwerkelijk een setje reservegloeilampjes bij de BMC, net zoals een setje handmelderglaasjes. Tegenwoordig is alles uitgevoerd met LED’s, die gaan eigenlijk nooit stuk (althans niet bij gebruik in een BMC).

J. Nieuwland

mippie esser
    Bijdrager

Vroeger waren in de brandmeldcentrale optische indicatoren uitgevoerd als gloeilampje. Vandaar ook maandelijks de lampentest. Je had ook daadwerkelijk een setje reservegloeilampjes bij de BMC, net zoals een setje handmelderglaasjes. Tegenwoordig is alles uitgevoerd met LED’s, die gaan eigenlijk nooit stuk (althans niet bij gebruik in een BMC).

J. Nieuwland

Tjemig de pemig, dat is dan echt uit de oudheid, want ik heb echt nog nooit een BMC gezien met gloeilampjes er in. Maar toch bedankt voor de uitleg. Zo zie je maar weer, je bent nooit te oud om iets te leren.. :H:

j. nieuwland
    Bijdrager

J. Nieuwland

Tjemig de pemig, dat is dan echt uit de oudheid, want ik heb echt nog nooit een BMC gezien met gloeilampjes er in. Maar toch bedankt voor de uitleg. Zo zie je maar weer, je bent nooit te oud om iets te leren.. :H:

Mmmmm….ik ga me oud voelen…..

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

Ook ik ben van de oude garde. Maar die installaties van toentertijd (om maar een oud woord te gebruiken) werkten wel altijd. We spraken vroeger aleen maar over loze of valse meldingen. Ja, ja, er is veel veranderd met de jaren. Maar gelukkig is brand van alle tijden, en daar gaat het om in ons vak.

mippie esser
    Bijdrager

Voreger was een melding vals, tegenwoordig is het m’n schoonmoeder die vals is… :kerstman:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.