Brandpreventieforum Forums Bouw uitwisselbaarheid certificering tussen landen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #1633 |

Hallo,

Onze leverancier uit Duitsland heeft alle systemen (meld en mist) VDS gecertificeerd.
    Wordt dit in Nederland geaccepteerd? Volgens hun zijn de Nen normen Europees geregeld en de certificaten uitwisselbaar.
    Ik heb overigens de indruk dat een certificaat in Duitsland verkrijgen eerder moeilijker dan makkelijker is dan in Nederland.

Frank.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Over wat voor een certificaat hebben we het? Er zijn veel soorten certificaten. In het kort een reactie, over dit onderwerp kan je uren praten.

Als ik verhaal bij het watermist topic lees gaat het over een listing rapport voor een systeem. Zeg maar een certificaat waaruit blijkt dat een product werkt onder bepaalde omstandig heden. Hier worden in NL VDS/FM/LPCB certificaten geacepteerd. In z’n certificaat wordt aangegeven dat systeem x volgens norm x werkt bij gevaar x. Een keur op component niveau.

Vervolgens heb je product certifcaten zoal LPS 1233 en ook VDS heeft een product/inspectie certificaat hier ga ik even niet op de verschillen in. Maar samengevat is dit een verklaring dat het systeem aangelegd is volgens norm x met de correcte onderdelen en dat je van de installatie mag verwachten dat deze voldoet aan de gestelde doelstellingen uit de norm.

Het probleem tussen verschillende certficaten (vooral VDS en de gebruikelijke in NL) zit hem in het acepteren van afwijkingen. VDS is een verzekerings certificaat jij krijgt een certificaat als het syteem voldoet aan een door de verzekering geacepteerd risico. Hier worden vaak grote afwijken van de norm geacepeerd (zonder onderbouwing).

Deze aceptatie kan wel eens een gevolg hebben dat het systeem niet voldoet aan de gestelde doelstelling (bijvoorbeeld gelijkwaardigheid grote brandcompartimenten). Maar dat het systeem wel voldoet aan de eisen van de verzekeraar.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.