Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Type A ontruiming bij industriefunctie 10.000<20.000m2

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #2787 |

Beste deskundigen,

In de nieuwe NEN2575 (deel 1) staat dat er bij overige gebuiksfuncties groter dan 10.000 m2 een type A installatie in moet komen.
    In de oude norm was er een aparte flowschema voor de industrie functies waardoor er in een dergelijk gebouw waar wij advies moeten geven type B in zou moeten komen. Deze flowschema kan ik nu niet meer vinden maar voor een dergelijk gebouw vind ik het persoonlijk overdreven om een type A installatie te maken voor een gebouw waar er maximaal 50 personen in bevinden en bijna 20.000 m2.

Heeft hier iemand al ervaring mee? Anders moet ik in overleg met het bevoegd gezag maar als iemand al een recent voorbeeld heeft kan ik daaraan refereren. Het gebouw staat in Oss.

Groeten en ik hoor het graag,
    Arjan

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Hoe wil je een ontruimingsalarminstallatie gaan realiseren op basis van de NEN2575-1:2012? Deze is nog helemaal niet aangewezen door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, dus die kan (nog) niet worden toegepast.

X never ever marks the spot

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Waarom mag dat niet?
    Je mag toch een nieuwere norm best toepassen, immers dat is een actuele stand der techniek.
    Onder verwijzing naar gelijkwaardigheid.

Bijdrager

Op basis van de door jou genoemde voorwaarden mag het inderdaad Louis, maar nu wordt er juist een probleem gecreëerd dat er (nog) niet is. Op basis van die zelfde gelijkwaardigheid kun je overigens ook een verwijzing maken naar de NEN2575:2004 om op die manier toch een type B installatie toe te kunnen passen in een industriefunctie.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Er wordt dus "regeltechnisch" een "oplossing" bedacht en wordt er dan voorbijgegaan aan het feit dat nu blijkbaar een type A vereist is waar vroeger kon worden volstaan met een type B?
    Of speelde hier de kwestie van een dikke vinger in de pap van de type A OAI fabrikanten en leveranciers ten tijde van het opstellen van de norm?
    Misschien moet er dan een actie worden ondernomen om een NEN2575:2012-1, C1: 2014 te publiceren?
    Of een wijziging van bouwbesluit 2012. In de NEN2575-1 staat immers het volgende" Wordt een ontruimingsalarminstallatie geeist op basis van wet- en regelgeving bijvoorbeeld in het Bouwbesluit 2012, dan kunnen daaraan eisen zijn gesteld aan het type ontruimingsalarminstallatie. In dat geval prevaleren deze eisen boven de keuzetabel in bijlage B."

J. Nieuwland

arjan aantjes
    Bijdrager

Bedankt voor jullie reactie, inderdaad passen wij de nieuwe norm al wel toe op basis van gelijkwaardigheid en word door de (tot nu toe alle) gemeenten goedgekeurd. (maar voor dit project denk ik inderdaad nog even niet) Inderdaad staat deze nieuwe nog niet omschreven in het bouwbesluit dus dat kan gewoon, was even bij mij ontschoten omdat we deze al zo vaak toepassen. Echter wat de heer Nieuwland inderdaad juist opmerkt is dat dit misschein wel door een verkeerde reden nu niet meer in de norm vermeld staat.
    Ik zal contact opnemen met de norm commissie en wellicht kan het dan inderdaad meegenomen worden in een correctieblad want in een dergelijk gebouw waar ten eerste heel weinig mensen aanwezig zijn en welke de weg weten, is een gesproken woord installatie geen aanvulling op de veiligheid naar mijn mening.

Bijdrager

Beste Arjan,

Ik was er nog niet aan toe gekomen om de NEN2575:2012 door te nemen. Naar aanleiding van je vraag heb ik hem er toch maar even bij gepakt. Ik denk dat je het schema verkeerd interpreteerd. Er staan meerdere gebruiksfuncties in het schema. Industriefunctie staat er niet bij. Dan wordt de keuze dus nee. In het volgende vakje worden er nog twee vragen gesteld over het aantal personen dat aanwezig kan zijn. Als ik dan uit ga van de aantallen die je aan het begin noemt, kom ik bij een industriefuncte >10.000 m2 met 10 – 20 personen gewoon op een type B uit.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik denk dat de industriefunctie in het stromingsdiagram B.1 in Bijlage B van de NEN2575-1:2012 door de opstellers is "vergeten". In het diagram worden de gebruiksfuncties genoemd die ook in BB2012 voorkomen, muv de industriefunctie.

Ik heb het NEN2575:2009 hierop nageslagen en daar vind ik in stromingsdiagram C.c dat een industriegebouw een type B luidalarminstallatie moet hebben tenzij er meer dan één verblijfsruimte met >1000 personen of één ruimte waarin >2000 personen kunnen verblijven.

En dan kom ik terug op mijn eerdere reactie dat bij de normcommissie misschien een verzoek tot correctie moet worden gedaan.

De gedachtegang van Kruisje Pietersen, "Industriefunctie staat er niet bij. Dan wordt de keuze dus nee."deel ik zeker niet, al leidt dit toevallig dan wel tot dezelfde uitkomst.

J. Nieuwland

Bijdrager

Ik denk dat de industriefunctie in het stromingsdiagram B.1 in Bijlage B van de NEN2575-1:2012 door de opstellers is "vergeten". In het diagram worden de gebruiksfuncties genoemd die ook in BB2012 voorkomen, muv de industriefunctie.

Ik heb het NEN2575:2009 hierop nageslagen en daar vind ik in stromingsdiagram C.c dat een industriegebouw een type B luidalarminstallatie moet hebben tenzij er meer dan één verblijfsruimte met >1000 personen of één ruimte waarin >2000 personen kunnen verblijven.

En dan kom ik terug op mijn eerdere reactie dat bij de normcommissie misschien een verzoek tot correctie moet worden gedaan.

De gedachtegang van Kruisje Pietersen, "Industriefunctie staat er niet bij. Dan wordt de keuze dus nee."deel ik zeker niet, al leidt dit toevallig dan wel tot dezelfde uitkomst.

J. Nieuwland

Ik zie niet in wat de meerwaarde is van de door u bedoelde correctie. In de eerste 4 vakken van het diagram worden alle gebruiksfuncties m.u.v. Industriefunctie. De correctie houd dan in dat er een extra vak onder het grote vak aan de rechter zijde wordt geplaatst met de vraag "betreft het een Industriefunctie". Nee ( is gelijk aan Ja van het vak dat er nu staat) -> pas een luid alarminstallatie type A toe, Ja verwijst naar het vak over het aantal verblijfsruimten en personen dat nu al in het schema staat. Sorry, maar ik zie het nut er niet van (maar gelukkig hoeven we het niet altijd met elkaar eens te zijn :H: :H: :H: :H: )

arjan aantjes
    Bijdrager

Ja ik denk dat je gelijk hebt kruisje,
    Zo had ik het nog niet bekeken maar het betreft geen van de gebruiksfuncties welke in de bovenste genoemd word en dan ga je naar Nee, ik had gedacht dat ik hem ergens onder moest scharen en zo op overige gebruiksfuncties uit kwam.
    Maar er staat inderdaad bovenaan, betreft het een; en dan de opsomming.

Kwestie van hoe het gelezen word, ik vond de oude duidelijker maar zo komen we wel weer op dezelfde uitgangspunten en dat is het belangrijkste (Nog geen antwoord gehad van de norm commissie by the way)

Hartelijk dank, als ik van hun nog iets hoor dan laat ik het nog weten.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.