Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie twee melder/groeps afhankelijkheid

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 325
    #1923 |

Indien je twee melder/groeps afhanelijkheid wil maken is onderstaande (dus om en om) de juiste manier van projecteren,

x o x o x o
    o x o x o x
    x o x o x o

Maar waar vind ik dit terug dat het zo moet, de NEN 2535 zegt hier niets over, theoratisch zou het ook zo mogen:
    x x x x x x
    o o o o o o
    x x x x x x
    o o o o o o

Wie kan mij vertellen waar dit omschreven staat?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Het doel van het toepassen van twee melder/groeps afhankelijkheid is over het algemeen het verhogen van betrouwbaarheid / reductie kans op ongewenste/onechte meldingen. Met name voor het aansturen van brandbeveiligingsinstallatie kan een ongewenste of onechte melding nogal (o.a. financiele) gevolgen hebben, bijvoorbeeld lege flessen door een ongewenste blussing.
    Het feit dat NEN2535 stelt dat het bewakingsoppervlakte (en D-waarde) moet worden gereduceerd wanneer dit principe wordt toegepast zal zijn gelegen in het feit dat een beginnende brand nagenoeg binnen dezelfde tijd gedetecteerd moet zijn als dan wanneer de tweegroeps/melder afhankelijkheid niet zou zijn toegepast.
    Op basis hiervan zou de eerst voorgestelde verdeling van melders voldoen, ook het tweede voorstel kan m.i. voldoen(bij vlak plafond.
    Indien er twijfels bestaan kun je natuurlijk altijd nog functioneel testen met een proefbrand.
    Met name wanneer zeer afwijkend* zou worden geprojecteerd, ondanks dat nergens staat beschreven dat dit niet conform NEN2535 is, zou ik een proefbrand adviseren.
    *
    x x x x x x
    x x x x x x
    o o o o o o
    o o o o o o

Ook wanneer sprake is van een vakkenverdeling door balken aan het plafond – of in z’n algemeenheid geen vlak plafond- is het zaak goed na te denken hoe je de projectie precies maakt, met name bij 2-groepsafhankelijkheid. Van een projecteringsdeskundige mag je dit verwachten, ook wanneer het niet letterlijk omschreven staat.

In bestekken kunnen ze dit zo mooi zeggen; niet geciteerd overigens maar in de geest van:

Niet genoemde/getekende zaken die voor het doel van de voorziening echter wel noodzakelijk moeten worden beschouwd als inbegrepen en worden aangebracht volgens goed vakmanschap.

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Ik ben het helemaal met je eens, ik vraag me alleen af of het ergens omschreven staat.

jan nijkamp
    Bijdrager
    Post count: 1

J. Nieuwland slaat in de reactie hierboven de spijker op zijn kop:

Het doel van het toepassen van twee melder/groeps afhankelijkheid is over het algemeen het verhogen van betrouwbaarheid / reductie kans op ongewenste/onechte meldingen. Met name voor het aansturen van brandbeveiligingsinstallatie kan een ongewenste of onechte melding nogal (o.a. financiele) gevolgen hebben, bijvoorbeeld lege flessen door een ongewenste blussing…..

Er is namelijk geen goede beschrijving van twee melder/groeps afhankelijkheid (TM/GA) omdat het niet meer actueel is in de vorm waarin het in de NEN2535 staat. Het is simpelweg blijven staan in de norm omdat niemand er echt wat mee kan.

Toen twee melder/groeps afhankelijkheid (TM/GA) voor het eerst werd beschreven deed men dit vooral vanwege de onecht-alarm-gevoeligheden van de vroege Optische- en Ionisatie-rookmelder. De Optische-rookmelder was gevoelig voor stof en de Ionisatie-rookmelder was gevoelig voor sterke luchtstromingen. De projectering werd toen in een patroon gedaan zoals hiervoor omschreven maar feitelijk is een dergelijke TM/GA projectering niet juist omdat de Optische- en de Ionisatie-rookmelder tevens op verschillende soorten branden reageerden en zo de werking van het systeem onnodig vertraagden.

Feitelijk moet voor een juiste TM/GA projectering een dubbele projectering maken waarbij de twee rookmelders ca. 10 cm uit elkaar gemonteerd worden. Dit houd op zich al een "halvering"van het bewakingsoppervlak per melder in maar afhankelijk van het risico is het beter nog meer "dubbele" rookmelders per bewakingsoppervlakte te monteren.

TM/GA is dus ontwikkelt om de nadelen van met name Optische en Ionisatie-rookmelders te elimineren. Intussen zijn de Optische-rookmelders veel beter en Ionisatie-rookmelders worden vrijwel niet meer toegepast. Als je nu twee Optische Rookmelders in een TM/GA projectering zet zijn het twee rookmelders die dezelfde grootheden meten en dus werkt het TM/GA systeem nu meer als een alarm-verificatie. Juist in dat geval is het belangrijk de projectering te verdubbelen door de rookmelders vlak naast elkaar te plaatsen.

Je kunt ook twee verschillende grootheden meten door bijvoorbeeld Optische- en een CO-"rook"melder naast elkaar te plaatsen als dat noodzakelijk is. Ik ken geen praktijksituatie met deze combinatie en het lijkt me ook niet wenselijk maar het is maar een voorbeeld.

Een andere vorm van verificatie is een "dubbel-toets" systeem. Daarbij wordt na het eerste alarm de rookmelder hersteld en pas wanneer de rookmelder opnieuw binnen bijvoorbeeld 30 seconden in alarm komt wordt het "hoofd-"alarm gegeven. In feite is deze wijze van verificatie veel nuttiger bij diffusiemelders zoals punt-rookmelders omdat hier ook twee maal dezelfde grootheid wordt gemeten en kan met hetzelfde aantal melders een grotere dichtheid worden bereikt en dat betekent een snellere detectie en dus minder gevolgschade.

Bij vlammenmelders zoals de UV/IR of multi IR worden verschillende grootheden en of golflengten in de detector in een AND schakeling gezet en dat is de ultieme Tweemelderafhankelijkheid. Deze vlammenmelders zijn zo betrouwbaar dat meergroepsafhankelijkheid of "voting" nog maar zelden voorkomt. Ik zie ze heel soms bij Emergency Shut Down (ESD) systemen op Turbines/Generatoren. Vlammenmelders zijn zichtmelders en bij meergroepsafhankelijkheid en "voting" moet dus gezorgd worden dat de brandhaard altijd door één of meer vlammenmelders gezien kunnen worden. Dit vereist een zeer nauwkeurige projectering. Als hierover vragen zijn draag ik graag een steentje bij.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.