Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Twee deuren ontgrendelen met één (1) ontgrendelingskast

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 9
    #633 |

Ik heb een gebouw met een nooduitgang die is voorzien van een groene ontgrendelingskast om te kunnen openen. Als men de nooduitgang passeert dan komt men in een tuin met een hek. Om de openbare weg te bereiken moet men ook het hek van 3 meter hoog passeren. Uiteraard zit er in dit hek een deur. Vanwege inbraakveiligheid is een draaiknop cilinder geen optie.

Door op de groene ontgrendelingskast te drukken bij de deur het gebouw, wordt de deur in het hek ook open gestuurd.

In de praktijk staat de deur bij de ontgrendelingskast waarschijnlijk vaak open dus mensen zullen tijdens het vluchten de groene ontgrendelingskast niet indrukken maar passeren omdat de eerste deur toch al open is. Hierna staan ze dan voor een gesloten hek die op circa 8 meter van de gevel van het gebouw is gelegen.

Wie kan mij vertellen of dit voldoet en waar dit staat?

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Ik zit niet zo in dat wereldje, maar het eerste wat ik mij op komt bij het lezen van die vraag is dit: is er geen maximale afstand gesteld tussen de deur en de ontgrendeling? (En al is die eis er niet, dan moet je het volgens mij niet zo willen)

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

. Vanwege inbraakveiligheid is een draaiknop cilinder geen optie.

Door zowel op het hekwerk als op de poort een "halve cirkel" van metaal te lassen/bevestigen, met voldoende diameter is het wel degelijk mogelijk een knopcilinder toe te passen. Men kan van buitenaf de knop dan niet meer bereiken. Meest eenvoudige en betrouwbare methode lijkt me.

J. Nieuwland

sam van poorten
    Bijdrager
    Post count: 9

De eigenaar heeft dit systeem met de drukkast speciaal aangebracht met dure magneten. Een draaiknop is daarom geen oplossing. Ja ik zat al in iets te zoeken van een NEN-EN 13633 maar deze heb ik (nog) niet tot mijn beschikking

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Je schrijft dat de deur van binnen naar buiten waarschijnlijk vaak open zal staan. Wat is dan de toegevoegde waarde van de ontgrendelaar op die plek? Schijnbaar kan de deur ook ‘gewoon’ open, en die dingen zitten over het algemeen op plaatsen waar deuren gesloten moeten blijven, het is logischer op een loopdeur een knopcylinder o.i.d. toe te passen.

In de situatie die jij omschrijft heb je een deur waarbij de kans te groot aanwezig is dat je haar niet ogenblikkelijk kunt openen (je moet eerst bij een andere deur een handeling verrichten, welke niet is gegarandeerd). (zie MBV bijlage IV eerste artikel).

meest logische oplossing lijkt mij het verplaatsen van de ontgrendelaar naar een plek het hek zelf, of het direct laten opensturen van het hek door de OAI.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Die groene drukknopkasten zijn er ook wel in een waterdichte/weerstbestendige uitvoering. De spanning naar de dure magneten onderbreken via de drukknopkast is voldoende in dat geval.
    Tevens, maar niet slechts, laten sturen door de ontruimingsalarminstallatie, immers de deur moet ook open kunnen zonder dat er sprake is van ontruiming.

J. Nieuwland

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

…de deur moet ook open kunnen zonder dat er sprake is van ontruiming…

Kom ik weer op mijn punt van het nut van een ontgrendel-schakelaar, die wordt over het algemeen gebruikt bij deuren waarvan niet de bedoeling is dat ze in de ”normale” situatie open gaan.

Er zijn natuurlijk allerhande combi’s te verzinnen met sleutel-sluitingen en magneten, maar dat was hier niet de vraag. Ik nam zelfs aan dat de poort waar de deur in zit ook zelf open kan.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.