Brandpreventieforum Forums Gelijkwaardigheid algemeen treinstalling met oppervlak 7500m2

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 31
    #2330 |

Lezers,

Ik heb een project. Gebouw, 1 bouwlaag, 7500m2, stalling voor treinstellen. 1 BC, monumentaal pand.
    Nieuwe eigenaar wil functie stalling behouden maar moet van brandweer ineens BvB berekening inleveren.
    Komt wat opslag bij , maar voornamelijk metalen treinonderdelen.
    En nu ?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

En nu ?

Berekening maken.

gerard
    Bijdrager
    Post count: 14

Als je erachter bent, dan hoor ik het graag !

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Kan de brandweer dat motiveren?
    Neem aan dat daarbij van compartimentsgrootte bestaande bouw mag worden uitgegaan?

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Motivatie: situatie voldoet niet aan BB art. 2.112, lid 4.

louis van wijk
    Moderator

Ja, en waarom komt dat nu ineens naar voren?
    Wat is het verleden? Geven ze ook aan waarom het nu ineens niet meer voldoet aan 2.112/4.
    BvB is in bedoeld voor nieuwbouw en niet zomaar op bestaande bouw toe te passen.

erwin brinkhorst
    Bijdrager

Zolang BB art, 2.112, lid 4 bestaat, voldoet de situatie daar al niet aan. Als het betreffende BC altijd al 7.500 m2 groot was, is dat een wiskundige zekerheid. Formeel vormt dat een verplichte aanschrijvingsplicht. Dat daarover nooit opmerkingen zijn gemaakt doet daar niets aan af.

Ook ik ben echter onbekend met de situatie, wellicht zijn er in het verleden afspraken gemaakt (en vastgelegd) inzake een mogelijke gelijkwaardige oplossing. Is dat niet het geval dan zul je toch aan het rekenen moeten slaan.

Overigens: volgens de tekst in BVB is de methode met enige aanpassing ook toepasbaar voor bestaande bouw. Van bevoegd gezag wordt in dat geval gevraagd rekening te houden met het feit dat het een bestaande situatie is. Ik heb een onbestemd voorgevoel dat de gelijkwaardige oplossing hier wel eens op zou kunnen stranden…

deepsleep
    Bijdrager
    Post count: 31

Ter aanvulling: de gevels en het dak mogen niet aangetast worden. Het pand is een Rijksmonument uit 1890. Dus ik verwacht problemen qua aanpassing. Er staan nog wat treinen in, er komen er wat bij. Wordt stalling en een kleine ruimte moet kantoor worden (max 1000m2).

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Beste forumgangers,

Ik heb misschien voor jullie nieuws.

Brand en de alles verwoestende werking tengevolge op de directe omgeving houdt geen rekening met de leeftijd van gebouwen. Dat is echt bewezen!

Wil men juist een monument behouden dan moet men zeker wat aan de alles vernietigende uitwerking van een brand doen. Het is klinkklare nonsens om niets te doen omdat het een monument is. Wie van monumentenzorg zoiets dergelijks uitkraamt staat niet stil bij de gevolgen van brand en is onbekwaam in het waken over onze (rijks)monumenten.

Natuurlijk gaat het één niet altijd samen met het ander. Natuurlijk willen wij allemaal dat al het karakteristieke van een oud industrieel erfgoed behouden blijft. Maar daar zijn talloze technische oplossingen voor.

Bij dergelijke projecten verwacht ik nooit problemen maar ga daarentegen de uitdagingen aan met alle hedendaagse technieken en inzichten.

louis van wijk
    Moderator

Je hebt wel gelijk Paul, anders hadden we wellicht die oudste boerderij in Drenthe ook niet verloren als daar wat maatregelen genomen waren. 8)
    http://www.112nederland.nl/Drenthe/nieu … video.html

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

M.b.t. de te verwachten problemen met de aanpassingen kun je terugvallen op art. 1.12

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Treurige beelden. Maar de gevolgen hadden niet zo desastreus hoeven te zijn. Branddetectie in combinatie met een automatische blusinstallatie had veel leed kunnen voorkomen. Talloze monumentale objecten heb ik zo beveiligd. Met sowieso vlamdetectoren rondom kan brandstichting al een halt worden toegeroepen. We passen dit concept vooral bij scholen, sportverenigingen, bouwplaatsen etc. met succes toe.

erwin brinkhorst
    Bijdrager

Met sowieso vlamdetectoren rondom kan brandstichting al een halt worden toegeroepen.

Hopelijk is hier patent op aangevraagd… :wink:

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.