Brandpreventieforum Forums Gebruik Transparantverlichting op tritiumgas

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 19
    #1185 |

Iemand al ervaring met deze vorm van transparantverlichting "’Betalux vluchtwegsignalering". Het is een
    Verlichte vluchtwegsignalering met behulp van Tritiumgas (H3). Zonder kabels etc. Dus ideaal voor bestaande bouw.

Heb er geen goed gevoel over maar kan de vinger niet op de zere plek leggen.
    Graag reactie.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Iemand al ervaring met deze vorm van transparantverlichting "’Betalux vluchtwegsignalering". Het is een
    Verlichte vluchtwegsignalering met behulp van Tritiumgas (H3). Zonder kabels etc. Dus ideaal voor bestaande bouw.

Heb er geen goed gevoel over maar kan de vinger niet op de zere plek leggen.
    Graag reactie.

Als vluchtweg aanduiding voldoet het product… Alleen is overdag het groen te donker… Je moet even aan de leverancier vragen naar het testrapport volgens NEN6088 bijlage D (normatief!)

Daarnaast zou je ook kunnen kijken naar de NEN-EN1838. Het gebruiksbesluit verwijst ook naar (delen van) de deze normen:

voldoet aan
    NEN 6088: 2002 en aan de zichtbaarheidseisen, bedoeld in de artikelen 5.2
    tot en met 5.6 van NEN-EN 1838: 1999.[/accentueren]
    2. Een vluchtrouteaanduiding als bedoeld in het eerste lid is aangebracht
    op een duidelijk waarneembare plaats.
    3. Een vluchtrouteaanduiding als bedoeld in het eerste lid voldoet
    binnen 15 seconden na het uitvallen van de voorziening voor elektriciteit
    gedurende een periode van ten minste 60 minuten [accentueren]aan de zichtbaarheidseisen,
    bedoeld in de artikelen 5.2 tot en met 5.6 van NEN-EN 1838: 1999[/accentueren].
    4. Op een vluchtrouteaanduiding als bedoeld in het eerste lid, op een
    vluchtroute vanuit een ruimte met een verlichtingsinstallatie die niet is
    aangesloten op een voorziening voor noodstroom als bedoeld in de
    artikelen 2.59 en 2.66 van het Bouwbesluit 2003, zijn bij het uitvallen van
    de voorziening voor elektriciteit de in het eerste lid bedoelde zichtbaarheidseisen
    niet van toepassing.[/i]

Er wordt dus een koppeling gelegd met het BB. Moet een ruimte volgens het BB noodverlichting hebben dan moet er ook transparantverlichting zijn. Omgekeerd geld het natuurlijk ook (geen NV is geen transparantverlichting)!

Vooral op NEN-EN 1838 artikelen 5.2 t/m 5.5 gaat tritium verlichting fout volgens mij. Ook voldoet het volgens mij (de apparatuur die ik een tijd geleden gezien heb) niet aan artikel 4.2 (verwijzing naar bijlage D) van de NEN6088.

Maar misschien hebben ze tegenwoordig het aangepast? :roll: :roll: :wink: Mocht je wat van hun krijgen, zou je het dan hier met ons willen delen? :brwman:

palmpie
    Bijdrager

Dit zou ik wel eens onderbouwd willen zien dmv een testrapport!!

http://www.betalight.nl/nl_faq.htm

V. Als ik kies voor deze vluchtwegsignalering, voldoe ik dan aan de voorschriften?

A. Betalux ™ signs worden vervaardigd onder ISO 9001 en zijn in Nederland toegelaten als vluchtwegsignalering door het Ministerie van VROM onder SAS/2001144917 nr. I.A.9. Ze voldoen aan de norm NEN 6088 en NEN-EN 1838. Natuurlijk is het van groot belang dat de juiste montageplaats gekozen wordt. (zie de eerste vraag)

Van hun site:

dag

(zou overdag als vluchtwegsignalering voldoen ben ik met hun eens!)

nacht

(is dit nog wit en groen zoals de normen voorschrijven????? Maar wat nog belangrijker is is of dit bordje wel opvalt als de rest van de noodverlichting, die wel door stroom gevoed wordt, gaat branden. Het scherpe contrast tussen wit/groen ben je helemaal kwijt)

Ik blijf dus bij mijn stelling dat het als je geen noodverlichting nodig hebt het hele dure stickers zijn…. :lol: :lol: En als je noodverlichting hebt blijf ik erbij dat het product niet voldoet! :wink:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Heb zelf een keer het de luminantie-verschillen gemeten volgens de NEN 6088. Plaatjes van palmpje verraden de uitkomst al….

(om het verlichting te noemen….)

Probleem: als het echt donker is, doen ze het prima, maar als het minder donker is, springen ze er niet uit, en dus onvoldoende duidelijk.

ps: als je de luminantie van "normale" bordjes gaat meten, kom je vaak ook niet op de 1:10, maar deze zijn wel een stuk duidelijker.

palmpie
    Bijdrager

(…)

ps: als je de luminantie van "normale" bordjes gaat meten, kom je vaak ook niet op de 1:10, maar deze zijn wel een stuk duidelijker.

Dat is interessant dat de verhouding niet gehaald wordt! Hoe zou dit volgens jou komen? :)

kruislijst
    Bijdrager

Groen-Wit 1:10

Verschil te klei kan twee oorzaken hebben,
    te weinig groene verf op het plaatje
    een te felle lamp in het armatuur

brandpreventje vuurlastig
    Bijdrager

Van het weekend in de avonduren het complex bezocht waar de verlichting is toegepast. De transparantverlichting was nauwelijks waar te nemen en op een afstandje van 11 m niet eens meer te herkennen. Daarnaast zijn er in de rest van het gebouw wel de juiste transparantverlichtingen aangebracht wellicht dat dit nog openingen geeft.
    In een gebouw dezelfde systematiek toepassen 4.3 NEN 6088.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

het schijnt te zijn dat ze na 15 jaar vervangen dienen te worden en als je nieuwe afneemt geen verwijderingsbijdrage voor het COVRA hoeft te betalen.
    Ik had juist vernomen dat wanneer ze afgenomen zijn dat 30 meter zicht gemakkelijk haalbaar zouden zijn en dat in tegenstelling van de traditionele armaturen welk vaak overbelichting geven het pictogram gemakkelijk te herkennen is.
    De importeur is volgens mij een ander dan de hierboven genoemde.

Dit zijn de woorden van de importeur wat me bijgebleven is. Ver der heb ik er geen ervaring mee.
    het gas valt onder radioactief materiaal. De vraag van mij is wat denkt je wat er gebeurt als dit in het milieu terecht komt?

kruislijst
    Bijdrager

Ik heb in het verleden ook eens navraag gedaan bij een leverancier (niet de genoemde) op mijn vraag aan welke voorschriften werd voldaan, kreeg ik het antwoord "allemaal". Een mooi antwoord, maar niet helemaal wat ik wilde horen.

Ook zelden een vertegenwoordiger horen zeggen dat het produkt niet goed is……

De "radioactiviteit" die vrijkomt is beperkt, en bij een enkel armatuur niet echt schadelijk te noemen. De buigrietjes die op de kermis, dansfeesten en voor het vissen gebruikt worden zijn ook radioactief. Grootschalige verwerking levert een mogelijk risico (identiek aan de goede oude ionisatiemelders)

brandpreventje vuurlastig
    Bijdrager

Vandaag een rapport ontvangen. Naar mijn mening voldoet het niet. Graag jullie mening.
    TNOrapport.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    palmpie
    Bijdrager

Vandaag een rapport ontvangen. Naar mijn mening voldoet het niet. Graag jullie mening.

Leuk rapport… Als ze zo’n test kunnen doen dan kunnen ze toch ook wel een rapport maken van de de artikelen die in dit topic genoemd worden… :roll: :roll:

kruislijst
    Bijdrager

@palmpje: het is TNO getest…………

palmpie
    Bijdrager

@palmpje: het is TNO getest…………

SW (so what…) :wink: :lol:

Volgens mij schrijven ze niet dat het voldoet aan alle eisen uit de NEN6088 / aangestuurde artikelen uit de NEN-EN 1838… :wink:

Scope van het onderzoek:

Vraagstelling:
    De firma Betalight b.v., distributeur van SRB Technologies, brengt een
    vluchtwegaanduiding op de markt onder de naam Betaluxtm, voor toepassing onder
    andere op plekken waar geen elektriciteit aanwezig is. Voor de inwendige verlichting
    wordt gebruik gemaakt van tritium gas, een isotoop van waterstof, ook wel H-3, T of 3H
    genaamd, dat van een instabiele naar een stabiele toestand vervalt. Bij dit verval komt
    energie vrij welke wordt omgezet in licht. De halfwaardetijd van tritiumgas is 12,3 jaar.
    Betalight b.v. is door de Brandweer verzocht [accentueren]onderzoek te laten verrichten naar de
    herkenningsafstand van de Betaluxtm vluchtwegaanduidingen[/accentueren] (typen 2892X95 [A.1],
    2892X96 [A.2], 2892X97 [A.3] en 2892X99[A.4], [-.-] benaming volgens NEN 6088).
    TNO Defensie en Veiligheid te Soesterberg is gevraagd om dit onderzoek uit te voeren.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

waar baseer jij dat dan op? ik lees toch op diverse plaatsen dat het aan de norm voldoet?

kruislijst
    Bijdrager

Artikel 2.3.7 Vluchtrouteaanduidingen
    1. Een ruimte waardoor een verkeersroute voert en een ruimte voor
    meer dan 50 personen hebben een vluchtrouteaanduiding die voldoet aan
    NEN 6088: 2002 en aan de zichtbaarheidseisen, bedoeld in de artikelen 5.2
    tot en met 5.6 van NEN-EN 1838: 1999.
    2. Een vluchtrouteaanduiding als bedoeld in het eerste lid is aangebracht
    op een duidelijk waarneembare plaats.
    3. Een vluchtrouteaanduiding als bedoeld in het eerste lid voldoet
    binnen 15 seconden na het uitvallen van de voorziening voor elektriciteit
    gedurende een periode van ten minste 60 minuten aan de zichtbaarheidseisen,
    bedoeld in de artikelen 5.2 tot en met 5.6 van NEN-EN 1838: 1999.
    4. Op een vluchtrouteaanduiding als bedoeld in het eerste lid, op een
    vluchtroute vanuit een ruimte met een verlichtingsinstallatie die niet is
    aangesloten op een voorziening voor noodstroom als bedoeld in de
    artikelen 2.59 en 2.66 van het Bouwbesluit 2003, zijn bij het uitvallen van
    de voorziening voor elektriciteit de in het eerste lid bedoelde zichtbaarheidseisen
    niet van toepassing.

Vindt je deze eisen allemaal terug in de rapportage?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.