8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 38
    #1881 |

In de nieuwe NEN2535:2009 staat op blz. 48 Artikel 9f:
    Indien de BMC en energievoorziening in dezelfde ruimte zijn geplaatst en de kabelafstand niet meer dan 10 m bedraagt, mag de transmissieweg enkel worden uitgevoerd.
    Wat bedoelen ze nu met enkel worden uitgevoerd. Is dit hetzelfde als niet functiebehoudend uitvoeren of bedoelen ze hier iets anders mee ?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Daar wordt niet functiebehoud mee bedoeld maar 2-voudig uitvoeren van de voedingskabel.
    Het beschadigen of onderbreken van een ader/kabel leidt in dat geval niet tot uitval.
    Ik heb hier thuis geen NEN bij de hand om bovenstaande met bewijs te staven.

J. Nieuwland

jan brink
    Bijdrager

OK !

Dus een transmissieweg tussen de BMC en energievoorziening moet altijd (bij meer dan 10m) 2-voudig worden uitgevoerd ! Kun je me a.u.b. toch vertellen waar dat staat ?
    Ik dacht dat de transmissieweg tussen de BMC en energievoorziening altijd functiebehoud dient te zijn volgens Artikel 9i bladzijde 48 NEN2535:2009 !
    Ik hoor het graag !

jan brink
    Bijdrager

Dus een transmissieweg tussen de BMC en energievoorziening moet altijd (bij meer dan 10m) 2-voudig worden uitgevoerd ! Kun je me a.u.b. toch vertellen waar dat staat ?

Sorry, ik zie het al staan in Artikel 9e bladzijde 48 NEN2535:2009
    Wordt dit wel gedaan in de praktijk ?
    Ik dacht dat ze de transmissieweg tussen de BMC en energievoorziening altijd functiebehoudend aanleggen.
    Maar niet 2-voudig. Geldt dit dan ook voor de primaire energievoorziening naar de BMC toe ?

j. nieuwland
    Bijdrager

Het gaat om situaties waarbij de voeding van de BMC (trafo, gelijkrichter, stabilisatie, accu’s enz.) niet in de behuizing van de BMC is ondergebracht! Dus dat de BMC "plat" gaat als je de kabel onderbreekt.
    Is dus niet van toepassing in situaties waarbij de accu’s in de BMC zijn geplaatst en de 230VAC in de bmc wordt aangesloten op de voeding.

J. Nieuwland

jan brink
    Bijdrager

Bedankt J. Nieuwland voor deze duidelijke uitleg !

danny de vries
    Bijdrager
    Post count: 9

Hoe zit het dan met dat stukje dat in de ruimte van de BMC geen functiebehoud hoeft worden toegepast?

j. nieuwland
    Bijdrager

Hoe zit het dan met dat stukje dat in de ruimte van de BMC geen functiebehoud hoeft worden toegepast?

Wat bedoel je precies met deze vraag, graag deze verduidelijken.
    J. Nieuwland

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.