Brandpreventieforum Forums Bouw Transformatorstation

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 7
    #49519 |

Er is ons gevraagd een beoordeling te maken voor brandoverslag naar naastgelegen perceel van een KV station(trafostation). Als gebruiksfunctie is als uitgangspunt lichte industrie gebruikt, waar ik mijn vraagtekens bij stel. Daarnaast is men vooruitlopend op berekeningen uitgegaan van een spiegelsymetrische wbdbo van 30 minuten op advies van bevoegd gezag. Echter binnen zijn deels bc’s gerealiseerd van 60 en 90 minuten. Geen blusinstallties opgenomen, wel al aangestuurd op oxyreduct.

iemand ervaring met KV stations die hierover iets durft te delen?

Met vriendelijke groet,

Ing. I. de Hoogen, fse

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Hoi Ivo,

Geen flauw idee eigenlijk. :)

Ik denk wel dat dat soort gebouwen het Bouwbesluit óf als ondergrens hebben, of er helemaal niet aan getoetst worden. Eigenlijk is het meer een installatie dan een gebouw lijkt me.

Als ik zou moeten gaan zoeken zou ik het bij de energieleverancier navragen. Die zullen het best of de hoogte zijn van de veiligheidsvoorzieningen in het station. Voor de veiligheid naar de buren toe zou ik denk ik in de milieuregels op zoek gaan.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Hebben de gevels al geen brandwerendheid van zichzelf?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

Beste Ivo,

Waarom heb je je twijfels als het gaat om de gebruiksfunctie lichte industrie? En in welke mate hebben je twijfels dan invloed op de WBDBO berekeningen?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.