Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN Tracing volgens NEN-EN-12845

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #2603 |

Wie heeft ervaring met de nieuwe regels betreffende leidingtracing voor sprinklerleidingen.
    Volgens de nieuwe NEN-EN-12845 moet de tracing dubbel uitgevoerd worden.
    De linten moeten o.a. worden geschakeld door gescheiden circuits.

Wij passen vaak de controller van Raychem toe de Raystat control 10. Deze heeft maar 1 schakel circuit.
    Dus ik vraag me af of we deze dan ook dubbel moeten uitvoeren.
    Dit wordt vrij kost baar als je maar een kort stukje moet tracen.

Groet,
    Ed

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Dus ik vraag me af of we deze dan ook dubbel moeten uitvoeren.
    Dit wordt vrij kost baar als je maar een kort stukje moet tracen

de NEN geeft het volgende aan:

Verwarmingselementen moeten dubbel worden aangebracht op het onverwarmde leidingnet. Elk van de 
    twee verwarmingselementen moet in staat zijn om het leidingnet op ten minste 4 °C te handhaven. Elk 
    leidingverwarmingssysteem moet elektrisch worden bewaakt en worden geschakeld door gescheiden 
    circuits. 

Dus denk niet dat je er onderuit kan komen, dat dit zo streng wordt ingestoken heeft er mee te maken dat het falen van de verwarming een direct gevolg heeft voor de werking van de sprinkler.

ed__scheffers
    Bijdrager
    Post count: 5

Dank voor je reactie –kruisje–.

Ik probeer er ook niet onderuit te komen, maar het lijkt mij meer een probleem dat de installatie verkeerd is geinstalleerd, dan een kwaliteits probleem van de kabel.
    Je kunt er wel 10 verwarmings linten om draaien. Als het niet goed geinstallaeerd en getest is doet geen enkel lint het.

Als het lint wel goed geinstalleerd is (inclusief de de thermostaat) kan het in 9 van de 10 gevallen alleen maar liggen aan het wegvallen van de spanning. (Wat in nederland naar mijn weten weinig voor komt)

Mijn ervaring is dat dit het tracing een ondergeschoven kindje is.
    Vaak wordt het niet goed getest blijkt achteraf dat het hele systeem nooit gewerkt heeft omdat het niet goed geinstalleerd was of niet goed ingesteld.

En vaak komt men hier pas achter als de koppelingen om je oren vliegen vanwege bevroren leidingen. :D

Groet,
    Ed

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.