11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 621
    #1393 |

Collega’s
    Mogen we, zoals omschreven in de bijlage B van de NEN 6088, het pictogram vierkant met pijl, enkel toepassen bij uitgangen die tevens worden gebruikt als nooduitgang. Of mogen we dit pictogram volgens de norm ook toepassen bij nooduitgangen ? (nooddeur volgens de begripsbepaling van het BB) uiteraard heb ik het hier over toegangen/uitgangen/nooduitgangen/nooddeuren die toegang geven tot het aansluitend terrein.

martijn_koot
    Bijdrager
    Post count: 26

In hoofdstuk 4.3 van NEN 6088 wordt 1 uitzondering gegeven nl:
    Als teken bij een uitgang die toegang geeft tot het aansluitend terrein en welke tevens als nooduitgang kan worden gebruikt, wordt naar keuze ofwel het onder B.1 genoemde teken gebruikt, ofwel een teken als vermeld in bijlage A.

Het betreft hier dus een uitgang die tevens als nooduitgang dient. M.i. mag dit pictogram dus niet worden gebruikt voor alleen een nooduitgang. Over het algemeen wordt dit pictogram enkel bij de hoofd toegang/uitgang gebruikt. Toch kom je het vaak tegen dat het pictogram wordt toegepast boven nooduitgangsdeuren welke rechtstreeks naar buiten toe leiden (aansluitend terrein). De meningen zijn dus verdeeld

johan
    Bijdrager

dus als de deur enkel als nooddeur wordt aangegeven passen we formeel geen vierkant met pijl toe ?

martijn_koot
    Bijdrager

formeel gezien niet. De vraag is echter als je dit tegenkomt, laat je de pictogrammen dan vervangen?

johan
    Bijdrager

….als het aan mij ligt blijven ze lekker hangen hoor ! maar het gaat hier om een discussiegeval wat is uitgelopen op een principekwestie, vandaar.

thnx voor je snelle reactie !

martijn_koot
    Bijdrager

graag gedaan!

henri van der put
    Bijdrager
    Post count: 13

Tegenwoordig gebruiken wij alleen nog maar de pictogrammen met het rennende mannetje, dan is het altijd goed.
    Het vierkantje met de pijl is niet verplicht te gebruiken.

johan
    Bijdrager

owkeej ! goed te weten !

henk
    Bijdrager
    Post count: 13

Het vierkantje met de pijl geeft aan dat dit ook een uitgang is voor dagelijksgebruik een wegbewijzering voor ieder in het gebouw. Tevens kan dit picto worden gebruikt als nooduitgang enz. Zie onder teks uit NEN 6088
    M.a.w. als je tevens de wegbewijzering wilt aangeven is dit een mogelijk. Is het uitsluitend een nooduitgang dien je het picto met een vluchtenmannetje te gebruiken.

Alternatieve aanduiding van een uitgang die tevens kan worden gebruikt als nooduitgang
    die toegang geeft tot het aansluitend terrein. zie NEN 6088.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Precies zoals Martijn dus ook al zegt.
    Soms is dit pictogram in een gebouw echter verkeerd geplaats, namelijk bij enkel een nooduitgang die toegang geeft tot het aansluitend terrein (zoals de heren boven ook al aangeven). Ook al is dit formeel fout, vind ik het niet extreem erg, want de veiligheid wordt niet nadelig beïnvloed. Vaak geef ik het als aanduchtspunt mee en stel bijvoorbeeld voor dit te wijzigen in het correcte pictogram zodra deze aan vervanging toe is.
    Wat ik wel kwalijk vind is dat in sommige situaties dit pictogram ook wordt gebruikt op de vluchtweg binnen het gebouw van een besloten ruimte naar een andere besloten ruimte. :F: Dit pictogram wekt de indruk dat je via de betreffende deur buiten staat. Als dat niet het geval is (en als die vluchtweg een route is die niet dagelijks gebruikt wordt en dus bij veel gebruikers een onbekende vluchtweg is), kan er verwarring ontstaan. In zo’n geval ben ik van mening dat het vervangen dient te worden.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

groen = groen, gebruikers boeit het niet wat er op staat.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.