Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Toepassing gelijkwaardigheid bij bestaande bouw

4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Moderator
    Post count: 2277

maar ik ben bang dat degenen die dat moeten gaan toetsen die redenering of de formules dan niet meer ‘snappen’.

Beste Joachim,
    Kan je niet gewoon aangeven wat je van ons wilt horen. De rode draad voor mij in deze discussie is dat je weinig op hebt met bouw gerelateerde normen. "Non urinat in ventum" zou ik je willen meegeven.

Mensen die Latijn op een forum gebruiken vind ik wat pompeus, maar dat ter zijde.

Ik denk dat de vraag in beginsel duidelijk was, ‘kun je de huidige modellen voor gelijkwaardigheid van grote brandcompartimenten toepassen voor bestaande bouw zonder in de problemen te komen met referentieniveau’s?’

Ik heb zeker wel wat op met de normen, maar ik weet ook dat de uitgangspunten die daarin gebruikt worden lang niet altijd puur over brandveiligheid gaan. Er zit een hoop politiek en gevoelsmatige aannames in, en niet op alle vlakken zijn ze even goed uitgewerkt. Wanneer je de inhoud van de NEN zou bestuderen en naast de uitgangspunten van het Bouwbesluit zou je waarschijnlijk tot dezelfde conclusie komen. Ook vanwege je reacties hier boven denk ik dat dat punt je ontgaat, en je de normen als een soort van ‘absolute waarheid’ ziet of pseudo-regelgeving.

Dat is mijn angst ook, dat wanneer je je onderbouwing van gelijkwaardigheid op basis van ‘algemene FSE’ opzet, en daarmee afwijkt van de ‘foute’ uitgangsputen in de norm, dit boven de pet van de toetsende instantie gaat en ze de gelijkwaardigheid afwijzen omdat de norm het enige middel is wat ze kennen. Het zou een beetje zonde zijn wanneer onkunde de regels in de weg staat.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 332

Er kwam wat bij kijken om je uit te lokken maar ik ben er blij om dat je je mening hebt gegeven over normen.
    Ik had het niet zo mooi kunnen verwoorden.

Veel succes met je .

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

Er kwam wat bij kijken om je uit te lokken maar ik ben er blij om dat je je mening hebt gegeven over normen.
    Ik had het niet zo mooi kunnen verwoorden.

Veel succes met je .

Dank, maar heb je er ook nog een inhoudelijke mening over?

fred vos
    Toeschouwer
    Post count: 275

@ Paul Wendt

Ik vind u niet pompeus. En ja, als iemand vindt dat zijn vraag al duidelijk genoeg is…..dan moet u waarschijnlijk zorgen dat zijn opdrachtgever tevreden wordt gesteld. Heette dat niet ooit ‘‘ in A’dam?

Hoe doet die jongen dat eigenlijk: risico beoordeling? Hoe stelt men dan het risico, van wat zoal in de causale keten, vast?
    Ik heb op wetenschappelijk niveau statistiek (kansrekening) moeten leren maar ik zou dat niet kunnen.
    Ik ben zeer benieuwd; in de hoop dat het toch niet steeds weer charlatanerie zal blijken te zijn.

@ Peter

@ allen (behalve de groene moderator)

.

Heeft u enige opbouwende kritiek?

Me dunkt! Dit is uit een wijsheidsboek!

Het is zo opbouwend dat het u oproept om dwaalwegen via weg wijzende schijndeskundigen te verlaten.

4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.