Brandpreventieforum Forums Bouw toepassing brandscheiding spiegelsymmetrie.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #973 |

Wij gaan een loods bouwen op ongeveer 20cm vanaf de erfgrens.
    Naast ons staat helemaal niets. het is weiland.
    Moeten wij nu ook een brandscheiding aan brengen op basis van spiegelsymmetrie?
    en zoja waar staat dat dan?

Tevens gaan we op een andere locatie een loods bouwen ,maar daar staat een bestaande loods op ongeveer 1m naast de erfgrens.
    Hoe zit dit dan met de spiegelsymmetrie voor de buurman en voor ons?
    Waar staat dit in de regelgeving?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Bouwbesluit artikel 2|106 lid Lid 5.
    Bij het bepalen van de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van een brandcompartiment van de gebruiksfunctie naar een brandcompartiment, een besloten ruimte waardoor een van brand en van rook gevrijwaarde vluchtroute voert, en een niet besloten veiligheidstrappenhuis van een gebouw op een aangrenzend perceel, wordt voor het gebouw op het aangrenzende perceel uitgegaan van een identiek doch spiegelsymmetrisch ten opzichte van de perceelsgrens gelegen gebouw. Deze spiegeling heeft plaats ten opzichte van het hart van de openbare weg, het openbaar water of het openbaar groen indien het perceel grenst aan die weg, dat water of dat groen.

De WBDBO-eis tussen jouw brandcompartiment en het fictieve brandcompartiment van de buurman bedraagt 60 minuten (zie artikel 2|106 lid 1).

Bij 0,4 en 2 m zal er sprake zijn van brandoverslag. Je zult de gevel dus 30 minuten brandwerend moeten maken (je fictieve spiegelsymmetrische buurman ook zodat je op een uur uitkomt).

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

Er zijn niet altijd bouwkundige voorzieningen nodig zijn in het kader van de spiegelsymmetrie. In veel situaties- indien voldoende afstand tot de erfgrens aanwezig is- kan door middel van een spiegelsymmetrie berekening worden bepaald dat geen bouwkundige voorzieningen nodig zijn. Veel gebruikte berekeningsprogramma’s zijn o.a. : brando2, pintograal, veel adviesbureaus werken hiermee om gelijkwaardige brandveiligheid aan te tonen.

jano
    Bijdrager

Ik had de 20 cm aangezien voor 20 meter, sorry. In dit geval is het wel noodzakelijk om bouwkundige voorzieningen aan te brengen. In dit soort situaties wordt ook wel eens notarieel iets vastgelegd dat bv overeengekomen is tussen de verschillende eigenaren van de percelen dat niet binnen een bepaalde termijn naast de nieuw te bouwen schuur binnen een bepaalde afstand zal worden gebouwd.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Ik had de 20 cm aangezien voor 20 meter, sorry. In dit geval is het wel noodzakelijk om bouwkundige voorzieningen aan te brengen. In dit soort situaties wordt ook wel eens notarieel iets vastgelegd dat bv overeengekomen is tussen de verschillende eigenaren van de percelen dat niet binnen een bepaalde termijn naast de nieuw te bouwen schuur binnen een bepaalde afstand zal worden gebouwd.

Kan je privaatrechtelijke afspraken mee nemen in je beoordeling van hoofdstuk 2? :roll: :roll:

jano
    Bijdrager

Kan je privaatrechtelijke afspraken mee nemen in je beoordeling van hoofdstuk 2? :roll: :roll:

Ik ben geen jurist, maar het is niet verkeerd om hier naar te laten kijken. Ik weet overigens niet hoe hier mee is omgegaan in de gevallen waar ik weet van heb.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Ik ben geen jurist, maar het is niet verkeerd om hier naar te laten kijken. Ik weet overigens niet hoe hier mee is omgegaan in de gevallen waar ik weet van heb.

Wanneer je hier een jurist naar laat kijken zal die waarschijnlijk tot de conclusie komen dat private partijen mogen afspreken wat ze willen, maar dat dit geen invloed heeft op de toets die de gemeente doet. Zie hiervoor ook art. 122 van de Woningwet, waar het de gemeente specifiek verboden wordt handelingen vanuit het Burgerlijk recht op de eisen uit het Bb toe te passen.

Enige mogelijkheid om onder de spiegelsymmetrie ‘uit te komen’ is het terrein een openbaar karakter te geven (openbare weg, openbaar groen).

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

of de buurman opkopen en percelen samenvoegen of gewoon de gevel+constructie die die gevel overeindhoud brandwerend uitvoeren. Je kunt ook altijd nog megablokken (betonblokken van 40x80x160 cm die je als lego stapelt) tegen de erfgrens plaatsen met een hoogte gelijk aan de gevelhoogte of eventueel binnen in de hal, tevens als keerwand te gebruiken.

Succes!

wilbert
    Bijdrager
    Post count: 15

Geachte forumdeelnemers,

Volgens mij staat er bij de theorie (vlgs. E.W. Janse e.d.] WBO 60 minuten = 30 minuten brandwerendheid ook iets over beheersbaar zijn resp. mogelijkheid voor brandweer om te zorgen dat omliggende compartimenten op omliggende percelen kunnen worden veiliggesteld zodanig dat overslag niet zal plaatsvinden. Hiervoor moet de kritieke gevel voor de brandweer toch bereikbaar zijn / hoe gaat gebeuren als de onderlinge afstand op basis van spiegelsymm. slechts 0,4 m bedraagt???
    Daarbij komt natuurlijk ook weer eens naar voor dat de warmte in de buitenlucht makkelijker kan wegstromen maar 0,4 m is niet veel buitenlucht volgens mij.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Geachte forumdeelnemers,

Volgens mij staat er bij de theorie (vlgs. E.W. Janse e.d.] WBO 60 minuten = 30 minuten brandwerendheid ook iets over beheersbaar zijn resp. mogelijkheid voor brandweer om te zorgen dat omliggende compartimenten op omliggende percelen kunnen worden veiliggesteld zodanig dat overslag niet zal plaatsvinden.

‘de theorie volgens Janse’… wat en wie bedoel je daar precies mee? Het is in ieder geval geen regelgeving, toch? En verder gebruik je de termen WBO en brandwerendheid door elkaar… Je verhaal is niet erg duidelijk.

Zijn uitleg zou inhouden dat je geen aaneengesloten bebouwing meer kunt realiseren in NL, lijkt me alleen daarom al wat vreemd. Verder kan de brandweer de brand ook van binnenuit bestrijden. Ik zie geen reden om gebouwen dicht bij elkaar of zelfs tegen elkaar aan te verbieden. Volgens het ‘gelijke monnikken, gelijke kappen’ systeem wordt de WBDBO gelijkmatig verdeeld over de percelen.

De WBDBO-tijden zijn o.a. gebaseerd op het normatieve brandverloop zoals dat is omschreven in de stukken van BiZa die hierover gaan. Er wordt vanuit gegaan dat de brandweer de brand binnen 60 minuten onder controle heeft.

jano
    Bijdrager

Op de site van de stichting bouwresearch (SBR) vindt je een infoblad "364" met betrekking/uitleg tot het fenomeen spiegelsymmetrie

http://www.sbr.nl/

wilbert
    Bijdrager

Oké infoblad 364 is duidelijk,
    Maar nu toch nog eventjes de volgende situatie:
    Uitw.sch.constr. is zodanig opgebouwd dat de draagconstr. aan de buitenzijde zit.
    brandwerendheid gevelelementen is 30 minuten / wat gebeurd er na 30 minuten als de gevelelementen zijn bezweken m.a.w. op deze korte afstand zal na 30 minuten de draagconstr. op het aangrenzende perceel worden blootgesteld aan een vuurbelasting….
    Hoeveel minuten blijft de draagconstr. dan nog staan…. volgens mij is toch minimaal nog 30 minuten nodig. Het is duidelijk dat in de buitenlucht een lagere temperatuur belasting optreed maar toch op deze korte afstand…. Is het niet daarom dat in die "stukken van BiZa" ook overal staat dat binnen 60 minuten de brandweer o.a. in staat is om overslag naar andere compartimenten te voorkomen en er in industriegebouwen (zonder brandmeldinstall. od.) rekening moet worden gehouden met een langere tijdsduur alvorens de brand is ontdekt…. Ik bedoel hier niet mee dat bouwen op onderlinge afstand in NL zou moeten worden voorkomen of worden verboden…. alleen hoeveel minuten moet de brandwerendheid van de uitw.sch.constr. bedragen om een WBO van 60 minuten te verkrijgen bij deze geringe afstanden….

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Je moet spiegel symmetrisch kijken dus als je draagconstructie aan de buitenkant zit wordt hij na 30 minuten vol aangestraald op de spiegelconstructie en zal waarschijnlijk binnen 30 minuten bezwijken, ergo de constructie voldoet dus niet :wink:

wilbert
    Bijdrager

Juist, maar wat blijft er dan over van het omschreven systeem ‘gelijke monnikken, gelijke kappen’ / geldt dus blijkbaar niet in alle gevallen….

wilbert
    Bijdrager

Sorry, voor de ‘duidelijkheid’ met het systeem van gmgk indeze bedoel ik het veelvuldig gehanteerde principe van optellen van brandwerendheden om de WBO te bepalen / m.a.w. als de uitw.sch.constr. een brandwerendheid heeft van 30 min. is het dus niet zondermeer toegestaan om er van uit te gaan dat op basis spiegelsymm. er ook 30 min. aanwezig is bij de geprojecteerde gevel en dit samen dus een WBO 60 min. levert.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.