Brandpreventieforum Forums Bouw toepassen luik in plaats van deur toegestaan ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 621
    #1316 |

Ik heb een parkeergarage waar de architect (om te kunnen voldoen aan de loopafstanden) een extra trap naar het bovengelegen dek (maaiveld/openbaar gebied) heeft aangebracht. De archtitect wil geen opbouw op het dek maken en heeft er daarom voor gekozen luik aan te brengen. Dit luik is handmatig te openen maar wordt (zo staat op tekening vermeld) tevens opengestuurd door de bmi welke in de garage zal worden aangebracht.
    Voor alle duidelijkheid, het betreft hier een luik wat horizontaal in het dek / plafond van de parkeergarage wordt aangebracht.
    Ik heb zelf mijn bedenkingen / twijfels bij het toestaan van deze oplossing maar weten jullie misschien een artikel waarop ik een "normale" opbouw met een deur kan eisen ? of vinden we dit een veilige en goede oplossing welke tevens aan het BB voldoet ?

Bij voorbaat dank !

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik ken binnen onze opdrachtgevers een situatie waarbij vanaf de tweede verdieping over het dak van de eerste verdieping gevlucht kan worden. In dit dak is een luik aangebracht (afm. naar schatting 2,5m x 1,2m en aan de lange kant scharnierend en aangestuurd door de brandmeldinstallatie) die aansluit op de trap / trappenhuis naar de begane grond en daarmede aansluitend terrein.
    Dit pand (bijeenkomstfunctie)is overigens nieuw gebouwd in 2007/2008, dus je zou zeggen dat dit tenmiste gelijkwaardig zou zijn?

J. Nieuwland

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ik heb zelf mijn bedenkingen / twijfels bij het toestaan van deze oplossing

En welke twijfels / bedenkingen heb je dan?

johan
    Bijdrager

(nood)uitgang is niet als zodanig herkenbaar en de faalkans is voor mijn gevoel veel groter als bij een reguliere deur.
    Ik heb het idee dat zo’n luik op den duur door vuil vast gaat zitten. Een deur kun je open duwen maar een luik boven je hoofd is toch een ander verhaal. men zou er ook iets op of overheen kunnen zetten en dan krijg je hem ook niet meer open. Dit kan natuurlijk ook allemaal gebeuren bij deuren maar deze zijn vaak als zodanig duidelijk herkenbaar en is het in het gebruik meer logisch dat deze worden vrijgehouden.
    Maar goed, misschien zie ik spoken.. ;) als het voldoet aan het BB ook jullie zien geen bezwaren geef ik groen licht !

in elk geval bedank voor de snelle reactie !

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

Bouwbesluit
    Artikel 2.154 veilige plaats
    Lid 1. Een rookvrije vluchtroute leidt naar het aansluitende terrein en vandaar naar de openbare weg zonder dat deuren worden gepasseerd die met een sleutel moeten worden geopend.

johan
    Bijdrager

ik passeer geen deur welke met een sleutel geopend moet worden geopend dus ik voldoe aan dit artikel

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

ik passeer geen deur welke met een sleutel geopend moet worden geopend dus ik voldoe aan dit artikel

Artikel 2.154 impliceert indirect dat ik een rookvrije vluchtroute een deur noodzakelijk is.

Deur; `deur` is een bouwelement dat er voor dient om de toegang tot een ruimte af te sluiten. Een deur is meestal afgehangen in een kozijn, dat weer in een muur of wand is aangebracht.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Artikel 2.154 impliceert indirect dat ik een rookvrije vluchtroute een deur noodzakelijk is.

Deur; `deur` is een bouwelement dat er voor dient om de toegang tot een ruimte af te sluiten. Een deur is meestal afgehangen in een kozijn, dat weer in een muur of wand is aangebracht.

Dus als er zich geen deur in de rookvrije vluchtroute bevindt, voldoe ik niet :twisted: :twisted:

Praktische redenen waarmee je een oordeel kunt vellen:
    – hoeveel kracht moet ik zetten om het luik te openen? veel meer dan een deur (een uitzonderlijke deur)?
    ( – voldoet een overheaddeur ook aan de definitie deur??)
    – hoeveel tijd heb je nodig om het luik te openen?
    – hoeveel mensen moeten er doorheen en kan dat voldoende snel?
    – is de aansturing van het luik ‘normally open’ zodat bij spanningsuitval het luik geopend wordt?
    – etc.

M.i. moet je wel goed kunnen beargumenteren waarom een luik niet mag, en dat is denk ik lastiger dan het lijkt.

Wees wijs Johan!

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Voldoet een afsluiting met een luik aan tabel 2.28a of 2.28b (afdeling 2.5)…?? :roll: (met name de tweede regel van de tabel) :wink:

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Palmpie schreef:
    Voldoet een afsluiting met een luik aan tabel 2.28a of 2.28b (afdeling 2.5)…?? (met name de tweede regel van de tabel)

Als het luik dicht zit niet…

Als het luik open is als er daadwerkelijk van de trap gebruik gemaakt moet worden, dan is de kennelijke afwijking van deze tabellen vast op grond van gelijkwaardigheid te motiveren. Wel met gezond verstand nadenken hoe je ervoor kunt zorgen dat deze route gegarandeerd kan worden (aansturing door BMI, fail safe uitvoering, noodknop ‘luik open’, voorzieningen op dek om blokkade op luik te voorkomen,…)

Een parkeergarage was het toch? Ik ruik een kansje om dit luik te combineren met een prachtige RWA… :wink:

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Palmpie schreef:
    Voldoet een afsluiting met een luik aan tabel 2.28a of 2.28b (afdeling 2.5)…?? (met name de tweede regel van de tabel)

Als het luik dicht zit niet…

Als het luik open is als er daadwerkelijk van de trap gebruik gemaakt moet worden, dan is de kennelijke afwijking van deze tabellen vast op grond van gelijkwaardigheid te motiveren. Wel met gezond verstand nadenken hoe je ervoor kunt zorgen dat deze route gegarandeerd kan worden (aansturing door brandmeldinstallatie, fail safe uitvoering, noodknop ‘luik open’, voorzieningen op dek om blokkade op luik te voorkomen,…)

Een parkeergarage was het toch? Ik ruik een kansje om dit luik te combineren met een prachtige rook en warmte afvoer… :wink:

Het luik zal dus al open moeten zijn voordat je er als persoon bij bent. Ook als er geen brandalarm is. Er staat nergens in het BB dat een vluchtdeur alleen te gebruiken is als de BMI geactiveerd is.

Een gangbare oplossing is een koppeling maken met een deur / pui die in de gang beneden zit. Gaat de deur beneden open dan wordt automatisch ook het luik open gestuurd. Dus een koppeling met de deur beneden naar het luik (rust stroom principe).

Als je het luik een zekere bolling geeft zal men er niet zo snel wat op zetten. Daarna nog een mechanische of hydrolische veer die het luik met gepaste snelheid kan openen met 200-500 kg (aan mensen) op het deksel en dan ben je volgens mij al een eind… :wink:

johan
    Bijdrager

Dank jullie allen ! ik geloof dat ik voldoende kogels heb om het luik er af te schieten ! ;) ;) ;)

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Dank jullie allen ! ik geloof dat ik voldoende kogels heb om het luik er af te schieten

IK zie eigenlijk niet zoveel punten om het af te schieten hoor.

Als het werkt dan werkt het, voor een deur kan je ook spullen zetten, op een luik ook. Voir mij niet echt een verschil. Is verantwoordelijkheid van de ondernemer dat het werkt en een keertje iemand van handhaving langsturen.

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Lastige. Alhoewel. In andere situaties een heel gewone nooduitgang.

Het wemelt van deuren in het Bouwbesluit maar het begrip "deur" is niet gedefinieerd. Ook niet in de Woningwet. In normen waar in deuren ook vaak voorkomen vind ik ook geen definitie. Van Dale spreekt over: "beweegbare afsluiting die toegang geeft tot een gebouw, vertrek, kast enz.". Nergens zie ik dat een deur verticaal zou moeten staan. Formeel kan dat horizontale luik dus een deur zijn en zie ik geen belemmering om het toe te passen als de overige randvoorwaarden zoals draairichting en zelfsluitendheid, indien vereist. (Ik meen me iets te herinneren over een vloeroppervlakte die minimaal vereist zou zijn voor een trap…)

Redelijkerwijs moet wel gewaarborgd worden dat het luik (de deur) open kan. Anderen schreven al dat dat met een horizontaal luik lastig kan zijn i.v.m. gewicht en blokkade. (Contragewicht toepassen?)

Dit soort luiken zijn regelmatig als vluchtweg van metro’s toegepast. Als gesloten luiken of als rooster. Ze zitten bijvoorbeeld in het trottoir boven de Amsterdamse metro.

johan
    Bijdrager

Dank jullie allen ! ik geloof dat ik voldoende kogels heb om het luik er af te schieten

IK zie eigenlijk niet zoveel punten om het af te schieten hoor.

Als het werkt dan werkt het, voor een deur kan je ook spullen zetten, op een luik ook. Voir mij niet echt een verschil. Is verantwoordelijkheid van de ondernemer dat het werkt en een keertje iemand van handhaving langsturen.

Een luik is toch echt geen deur volgens mij ! En wat mij betreft zijn luiken in vluchtroutes erg ongewenst en wat voor mij nog het meest zorgwekkend is, is dat voor vluchtende personen luiken niet als vluchtroute of nooduitgang worden herkend en dus naar alle waarschijnlijkheid in noodgevallen ook niet worden gebruikt.
    Verder zijn mbt een repressieve inzet ook alle deuren en dus ook de nooduitgangen potentiele brandweeringangen waardoor mensen gered kunnen worden. Luiken zijn niet gebruikelijk als uit en ingangen en zullen dus ook repressief over het hoofd worden gezien.
    Kortom, theoretisch gezien zou een luik wel kunnen fungeren als nooduitgang maar in de praktijk gaat het niet werken. Zowel preventief als repressief is deze oplossing erg onhandig. Ik denk dat we als preventisten ook de faalkansen van voorzieningen moeten afwegen in onze standpunten. Anders krijgen we het wel heel erg druk met handhaven… :wink:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.