Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN toepassen droge sprinklerkoppen buitenpui winkelcentrum

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #1120 |

Ik zit met een vraag.

In een winkelcentrum is een sprinklerinstallatie aangebracht.
    Elke ruimte binnen het winkelcentrum is voorzien van sprinklerkoppen.
    Ook onder de pui van de buitengevel zijn (droge) sprinklerkoppen aangebracht.
    En hier onstaat de discussie.

Boven het winkelcentrum wordt niet gewoond.
    Er staat geen bebouwing dicht tegen het winkelcentrum aan gebouwd.
    Er worden geen materialen opgesteld onder de betreffende luifeldelen

Omdat de meldingen afkomstig van deze sprinklerkoppen in de buitenpui uitsluitend te wijten waren aan vandalisme en (toch) bevriezing zou men deze nu willen verwijderen.
    De discussie is aangewakkerd door het feit dat deze koppen nu vervangen dienen te worden omdat deze nu 10 jaar oud zijn.

In de dossiervorming kom ik niets tegen over de eis van deze sprinklerkoppen in de buitengevels.
    Ook vreemd is dat in grote delen van deze buitengevels helemaal geen sprinklerkoppen zijn aangelegd.

Wie weet hier meer over en kan beargumenteren of deze al dan niet moeten blijven zitten.

Mijn eerste reactie is eigenlijk dat deze naar mijn mening geen noemenswaardige meerwaarde bezitten.
    Enige wat tijdens het beoordelen van een en ander meegespeeld kan hebben is dat het te maken zou kunnen hebben met de hoofddraagconstructie van deze bouwdelen.
    Dit weet ik echter niet zeker.

Wie o wie weet hier meer over.

Fortex :brwman:

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Even uitgaande dat de sprinklerinstallatie aangelegd is volgens het VAS, staan in artikel 5.85 voorschiften genoemd die betrekking hebben op luifels.

5.85 Extra sprinklers moeten worden aangebracht onder elke luifel waar opslag of behandeling van goederen of
    materialen plaatsvindt en deze ruimte onder de luifel door middel van een deur-, raam- of andere opening ín
    verbinding staat met het gesprínklerde gebouw.

Wanneer luifels geheel uit onbrandbare materialen aijn vervaardigd en niet verder dan 2,3 m buiten de gevel
    steken, dienen openingen in het gevel gedeelte aan de buitenzijde te worden beschermd door "cut-off"
    sprinklers (zie ook punt 5.52.5).
    Indien een opening niet breder dan 2,5 m is, is één sprinkler, midden boven die opening geplaatst, voldcende.
    Wanneer een opening breder dan 2,5 m is, dan moeten boven die opening sprinklers worden aangebracht op
    onderlinge afstand van ten hoogste 2,5 m en niet verder dan 1,25 m van de zijkanten van die opening.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.