Brandpreventieforum Forums Bouw Toegang verblijfsruimte

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 74
    #1140 |

Moet de toegang van een verblijfsruimte altijd voorzien zijn van een deur?

[accentueren]De loopafstand tussen een punt in een verblijfsruimte en ten minste een toegang van die ruimte is niet groter dan de in tabel 2.145.1 aangegeven waarde.[/accentueren]

Ik heb namelijk een situatie waarin een verblijfsruimte overloopt in een andere ruimte d.m.v. een open doorgang. De deur hiervan is eruit gelaten. De loopafstanden en dergelijke voor rookcompartimenten voldoen.
    Maar kan ik deze doorgang zien als toegang?

Op toetsingniveau voor rookcompartimten natuurlijk niet.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Als de opening breder is dan 1,8 meter en het hoogteverschil tussen beide ruimten niet groter is dan 1,5 meter mogen beide ruimten als één ruimte worden beschouwd, maar verder staat het vrij grotere ruimten op te delen, ook zonder dat fysieke scheidingen aanwezig zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een kantoortuin op tekening voorzien van verkeersgebieden en verblijfsruimten door enkel stippellijnen op tekening te zetten.

miek
    Bijdrager
    Post count: 74

De doorgang is 1500mm. Ik mag deze ruimte dus ook niet samenvoegen.
    De doorgang gaat d.m.v. een trap naar een andere verblijfsruimte. Het gebied van de doorgang is verkeersruimte.
    Moet ik dan deze doorgang zien als mijn uitgang. En vanaf hier de loopafstand bepalen?

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

De doorgang is 1500mm. Ik mag deze ruimte dus ook niet samenvoegen.
    De doorgang gaat d.m.v. een trap naar een andere verblijfsruimte. Het gebied van de doorgang is verkeersruimte.
    Moet ik dan deze doorgang zien als mijn uitgang. En vanaf hier de loopafstand bepalen?

ja

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Met dien verstande dat je ook een verkeersROUTE kunt projecteren, en hiermee aan weerzijden nog effectieve ruimte kunt overhouden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.