Brandpreventieforum Forums Gebruik Tijdelijke werknemers onder één dak

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #865 |

Bij ons in de gemeente heeft een werkgever een bestaande woning gekocht. In deze woning wordt (tijdelijk) onderdak geboden aan (buitenlandse) werknemers. Deze werknemers hoeven geen huur te betalen. Door de werkgever is inmiddels een aanvraag om gebruiksvergunning ontvangen.
    Omdat wij hier geen ervaring mee hebben is de vraag waaraan dergelijke gebouwen, in het kader van brandveiligheid, getoetst moet worden. Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden, zoals woning, woongebouw (<500m2) of logiesfunctie.

In afwachting van jullie reactie,

Jeroen

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Hier bouw-f1/welke-gebruiksfunctie-dit-t153.html is al een onderwerp waar je iets uit kunt halen. Ik geloof dat je het het beste aan lgiesfunctie kunt toetsen.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Wat is het verschil als ik een woning koop en daar duitse toeristen gratis in laat overnachten… :wink: Waarom zou de ondernemer als straks de werknemers na een tijd niet meer nodig zijn er geen hotel van maken? :wink:

Als ze niet worden ingeschreven op dat adres en ze hun hoofdverblijf ergens anders hebben is het een logiesfunctie. Iedere ‘niet gemeenschappelijke’ ruimte en ieder ‘gemeenschappelijke’ ruimte is een subBC!!! :twisted: Dus eisen aan subBC’s, brandoverslag tussen de verschillende subBC’s. Ieder subBC is ook een RC. Vanaf de toegang van een subBC in principe twee kanten op vluchten (uitzonderingen mogelijk). Ook moeten de materialen in de rookvrije vluchtroute aan bepaalde klassen voldoen. In de rookvrije vluchtroutes ANV aanbrengen.
    Omdat het een nieuw gebruik is (was eerst woning) zou ik het toetsen op nieuwbouwniveau…. :twisted: :twisted:

Natuurlijk ook nog even kijken naar de bouwverordening voor BMI en OAI… :twisted:

Volgens mij heb je een uitdagende klus!! :twisted: :twisted: :twisted:

Ook zal er nog een verzoek tot woningontrekking bij de gemeente gedaan moeten worden…. :wink:

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

wij zijn gewoon vijf broers die gezamenlijk een huishouding voeren :twisted:

palmpie
    Bijdrager

wij zijn gewoon vijf broers die gezamenlijk een huishouding voeren :twisted:

Tuurlijk… Wilt u zich dan even inschrijven in de GBA…. :wink:

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

Omdat het een nieuw gebruik is (was eerst woning) zou ik het toetsen op nieuwbouwniveau….

???

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Omdat het een nieuw gebruik is (was eerst woning) zou ik het toetsen op nieuwbouwniveau….

???

De gedachte hier achter is denk ik:
    Gebruik niet conform bouwvergunning -> Nieuwe bouwvergunning aanvragen -> Nieuwbouw toetsen

Maar dit is natuurlijk een omstreden insteek.

palmpie
    Bijdrager

Voorbeeld: Je bouwt eerst een grote industrieloods en daarna ga je er een megadisco van maken… Op welk niveau zou je hem dan toetsen? :wink:

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

De werkgever dient wettelijk te voldoen aan de arbowetgeving waarin hij de plicht heeft zorgt te dragen voor het welzijn van zijn personeel.
    Dit betekend dat deze woning goed en veilig dient te zijn.

palmpie
    Bijdrager

De werkgever dient wettelijk te voldoen aan de arbowetgeving waarin hij de plicht heeft zorgt te dragen voor het welzijn van zijn personeel.
    Dit betekend dat deze woning goed en veilig dient te zijn.

Wedden dat met de deregulering de arbowetgeving gaat verwijzen naar de bouwregelgeving voor bouwkundige zaken… :wink: Je moet eens kijken wat er nog aan bouwkundige maatregelen in de milieuwetgeving staan… :evil: :evil:

palmpie
    Bijdrager

???

De gedachte hier achter is denk ik:
    Gebruik niet conform bouwvergunning -> Nieuwe bouwvergunning aanvragen -> Nieuwbouw toetsen

Maar dit is natuurlijk een omstreden insteek.

Woningwet:

Artikel 1
    1. Voor de toepassing van het bij of krachtens deze wet bepaalde wordt verstaan onder:
    a. bouwen: het plaatsen, het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een bouwwerk, alsmede het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een standplaats;

Artikel 2
    1. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden uit het oogpunt van veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en milieu technische voorschriften gegeven omtrent het bouwen van woningen, woonketen, woonwagens en andere gebouwen.

Artikel 4
    Indien een bouwwerk of standplaats gedeeltelijk wordt vernieuwd, veranderd of vergroot, zijn de voorschriften, bedoeld in artikel 2, voor zover zij betrekking hebben op dat bouwen, slechts van toepassing op die vernieuwing, verandering of vergroting.

Volgens mij als je een woning om gaat zetten naar een logies ben je dus volgens mij aan het ‘bouwen’. Omdat het over een verandering van de gehele woning naar logies gaat zal je volgens mij de gehele woning aan moeten pakken. Voor bepaalde zaken KAN de gemeente vrijstelling geven als zij dat wil. Je kan dit lezen in artikel 1.11 BB:

Een voorbeeld hiervan is artikel 2.194 uit afdeling 2.20. De gemeente kan dus voor deze artikelen nooit geen vrijstelling geven bij het veranderen. Bij bijv. subBC’s (afdeling 2.14) staat bij nieuwbouw niet zo’n artikel dus daar KAN de gemeente als zij dat wil vrijstelling geven tot een niveau bestaande bouw. Natuurlijk altijd pas vrijstelling geven na een onderbouwd verzoek van de aanvrager en nooit op eigen initiatief…. :wink:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.