Brandpreventieforum Forums Jurisprudentie en wetgeving Tent wetgeving, 25m2 of 50 personen? wat is geldig

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #44 |

Beste mensen,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben bezig om een tent te ontwerpen die geschikt is om films in te vertonen. Het gaat om een kleine tent voor 50 personen maximaal, die: lichtdicht, lichtgewicht en makkelijk op te bouwen moet zijn. De standaard tenten voldoen niet, of te zwaar, of niet lichtdicht of de nok is zo laag dat de zichtlijnen niet goed zijn. Ik zit nu op een tent met een quasi afgeplatte taartpunt vorm. Bij het doek voor smaller, achter breder. Gangpaden aan beide kanten 60 cm, max aantal stoelen in 1 rij 10. Vloer oppervlakte net onder 75m2 om onder Duitse tentregelgeving door te piepen. Ik wil de tent ook in het buitenland kunnen gebruiken namelijk.

Mijn probleem: ik krijg er mijn vinger niet achter welke wetgeving geldig is. Moeten er 2 nooduitgangen komen? Mag ik zwarte pvc stroken gebruiken om de nooduitgang uit te voeren? IK zou zeer geholpen zijn met een duidelijk antwoord.

Vriendelijke groet
    Mag dat zo

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Als ik het uit mijn hoofd goed zeg moet de tent zelf, wanneer de plaatsing tijdelijk is, voldoen aan bepaalde CE normering en andere standaarden, dat geldt ook voor podia en tribunes. Voor het veilig vluchten wordt dan teruggegrepen op de brandbeveiligingsverdening van de gemeente (eigenlijk een directe verwijzing naar de gebruiksartikelen uit het Bouwbesluit voor zover je die van toepassing kunt verklaren). Voor de plaatsing van de tent, of voor het hele terrein, heb je dan een evenmentenvergunning nodig waarin de veiligheid buiten de tent wordt geregeld.

Wanneer je het over een tent hebt die langere tijd op dezelfde plek moet functioneren moet je dit zien als een ‘bouwwerk’, en waarschijnlijk ook als een ‘gebouw’, en dan zijn de eisen uit het bouwbesluit daarvoor rechtstreeks van toepassing. Ook qua vergunningen zit je dan in de meer ‘permanente’ hoek met de omgevingsvergunning en melding brandveilig gebruik.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.