10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #2894 |

Ik wil graag het volgende aan u voorleggen. Van één van onze brandmeldinstallaties wordt door het onderhoudsbedrijf de afgifte van het keuringscertificaat geweigerd, omdat de tellerstand van de installatie niet wordt bijgehouden in het logboek. Men verwijst daarbij naar artikel 5.4.4. van de NEN 2535. Mijn vraag is: is dit niet al lang achterhaald? Artikel 5.4.4. bestaat volgens mij niet meer in die vorm, en niemand die tegenwoordig nog wakker ligt van een tellerstand. Wat is uw mening?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Waar het om gaat is dat het logboek moet worden bijgehouden. Alle gebeurtenissen, samenhangend met het functioneren van de brandmeldinstallatie moet de beheerder (en de onderhoudstechnicus) in het logboek vermelden.
    Een alarmteller geeft voor elke brandmelding een verhoging van de stand. Dit moet dus blijken in het logboek.
    Wanneer het logboek niet wordt bijgehouden wordt de installatie niet beheerd volgens de voorschriften en mag een onderhoudsbedrijf niet zonder meer een certificaat afgeven, tenminste niet onder regeling BMI2002. Voor regeling BMI2011 ligt dit anders.
    Bovenstaande staat overigens niet in de NEN2535 maar in de NEN2654-1, hoofdstuk 5.

J. NIeuwland

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

De tellerstand op zich is geen afkeurcriterium. Het wordt echter anders als de tellerstand afwijkt van de geregistreerde gebeurtenissen. Zo heb ik het wel een mee gemaakt dat de beheerder het logboek keurig ingevuld had voor wat betreft de maandelijkse en 4- en 8 maandelijkse controles. Allen stond de tellerstand na een jaar nog op precies het zelfde getal als na afloop van het onderhoud een jaar daarvoor :F: :F: :F: :F: :F:

Het niet noteren van de tellerstand kan de afgifte van het onderhoudscertificaat dus niet in de weg staan als het logboek bij gehouden wordt (en ook klopt met de tellerstand)

X never ever marks the spot

anton van der woude
    Bijdrager
    Post count: 5

Heren,
    Hartelijk dank voor uw duidelijke commentaar. Het kan dus als ik het goed begrijp niet een reden zijn om een certificaat te weigeren, tenzij het voorbeeld van dhr. Pietersen praktijk is (en dat is het niet, want ik weet wie de maandelijkse controles doet!). Kun je in z’n algemeenheid stellen dat de keuring plaats moet vinden volgens de regeling die het dichts in de buurt ligt van de leeftijd van de installatie (BMI2002, of is het gebruikelijker altijd de laatst uitgegeven regeling (BMI2011) toe te passen.
    A. van der Woude

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

De leeftijd van de installatie staat los van de door je genoemde regelingen. Als je op de site van het CCV kijkt:
    http://www.hetccv.nl/certificatie-en-in … ties/index, vind je een hoop informatie over de verschillende regelingen. De regeling brandmeldinstallaties 2002 vervalt dit jaar.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

één van onze brandmeldinstallaties wordt door het onderhoudsbedrijf de afgifte van het keuringscertificaat geweigerd, omdat de tellerstand van de installatie niet wordt bijgehouden in het logboek.

Op zich zelf terecht dat hier een opmerking op wordt gemaakt, iets gaat er niet goed. De tellerkan kapot zijn of het logboek wordt niet goed bijgehouden.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Waar zijn we nou mee bezig als we daar op gaan afkeuren.

Een alarmteller is niet eens verplicht en ik heb ook nergens kunnen vinden dat tellerstanden in het logboek moeten.

Bijdrager

één van onze brandmeldinstallaties wordt door het onderhoudsbedrijf de afgifte van het keuringscertificaat geweigerd, omdat de tellerstand van de installatie niet wordt bijgehouden in het logboek.

Op zich zelf terecht dat hier een opmerking op wordt gemaakt, iets gaat er niet goed. De teller kan kapot zijn of het logboek wordt niet goed bijgehouden.

Je impliceert iets anders dan de poster naar mijn mening bedoelt. Zoals ik ook heb aangegeven moet de tellerstand wel kloppen met de logboeknotities. Als de teller bijvoorbeeld 200 meldingen aangeeft , en er maar 2 opgeschreven zijn, klopt er iets niet. Als er in de kolom "tellerstand" niets is ingevuld in het logboek, en er geen grote verschillen zijn tussen het aantal notities en de tellerstand (dat is naar ik aan neem gebeurd) kan dat geen reden zijn voor afkeur.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Beste Kruisje, als je de alarmteler helemaal niet noteert mag er nog geen afkeur worden gegeven.

Bijdrager

Beste Kruisje, als je de alarmteler helemaal niet noteert mag er nog geen afkeur worden gegeven.

Dat zeg ik toch ook…. :H: :H: :H: :H:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.