Brandpreventieforum Forums Gebruik tekening terug naar de gebruiker bij meldingplicht en of geb

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 37
    #1554 |

Hallo,

Binnen onze organisatie is nu de discussie of je nu wel of niet verplicht bent om gestempelde tekeningen terug te sturen naar de aanvrager. Zoals ik het lees in het gebruiksbesluit ben je het niet verplicht maar persoonlijk vind ik het wel zo netjes, bovendien waarom dan alles in 3-voud indienen?

ik ben benieuwd naar de reactie’s :bwt:
    Saar

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Je hoeft als gemeente niet eens een briefje te sturen!

Raar maar waar.

saar
    Bijdrager
    Post count: 37

Ja, dat heb ik ook gelezen 1 Maar waarom dan alles in 3-voud indienen?
    Wellicht komt er in een herzien gebruiksbesluit wel weer deze verpichting. Ik zou als ondernemer zeker iets terug willen zien !

jansen
    Bijdrager
    Post count: 81

Ik neem aan dat dit de melding betreft zoals genoemd in het gebruiksbesluit. Naar mijn mening was het ook naar eigen inzicht van de gemeente of er gecontroleerd wordt bij een melding. In de standaard brieven die destijds gepubliceerd zijn door het NVBR en die ook in de destijds verschenen handreiking staan van het gebruiksbesluit is wel een brief opgenomen van een melding te weten brief M4b.

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

Gebruiksbesluit: Artikel 2.10.1, lid 1:

Dit artikel impliceert dus dat het wel degelijk de bedoeling is dat de ondernemer ‘iets’ krijgt van de gemeente…

…en dat klopt!!! :H: (tenminste, in die gemeenten waarin de Algemene Wet Bestuursrecht juist wordt gehanteerd):

Artikel 3:40:

Artikel 3:41:

Bovenstaande geldt dus sowieso voor een gebruiksvergunning. Nu is alleen de vraag of het door de gemeente bevestigen van de indiening van een gebruiksmelding, een besluit is in de zin van de AWB.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Op een melding wordt niet besloten.

Remco Anders
    Bijdrager
    Post count: 1

Het gebruiksbesluit geeft niet aan dat je het moet doen, deze geeft alleen aan dat je een bevestiging moet sturen.
    De handreiking van NVBR geeft aan dat het nuttig kan zijn om een bevestiging van brandveilig gebruik te sturen (blz 37).

Bij een gebruiksmelding sturen wij na controle van het bouwwerk (als het voldoet) een bevestiging brandveilig gebruik (brief M3). Daarbij sturen wij een gestempelde formulier en tekening retour.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

Bij de vergunningplicht heb je het over een besluit in de zin van 1:3 Awb, en moet je dat besluit kenbaar maken. Het ‘besluit’ is niet alleen het door jou gemaakte A4’tje met tekst, maar ook alle daarbij behorende stukken. Die dragen als je het goed doet ook het stempel ‘behoort bij het besluit van ….’ Wanneer dat niet zo is heb je een juridisch probleem, en kun je niet handhaven op de tekeningen.

3 setjes is dan redelijk, omdat de brandweer er een houdt, er een naar het centrale archief moet en een terug naar de aanvrager.

Bij een melding neem je geen besluit. Je moet de ontvangst bevestigen, en je kunt voorwaarden stellen op grond van de tekeningen die je hebt ontvangen. Hierna kun je met controle achteraf de gestelde voorwaarden handhaven. Die brief met voorwaarden, daar hoeven de tekeningen niet bij. Toch is het ook voor de melding handig 2 of 3 sets te hebben, omdat ook die gearchiveerd en gebruikt moeten worden bij controle.

sam
    Bijdrager

Bij een melding neem je geen besluit. Je moet de ontvangst bevestigen, en je kunt voorwaarden stellen op grond van de tekeningen die je hebt ontvangen. Hierna kun je met controle achteraf de gestelde voorwaarden handhaven. Die brief met voorwaarden, daar hoeven de tekeningen niet bij. Toch is het ook voor de melding handig 2 of 3 sets te hebben, omdat ook die gearchiveerd en gebruikt moeten worden bij controle.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Wanneer je voorwaarden verbindt aan een gebruiksmelding, is dat in mijn opinie ook een besluit in de zin van de AWB. Als dat niet zo is zou dat betekenen dat de principaal geen bezwaar kan aantekenen tegen een voorwaarde, omdat er geen sprake is van een besluit.

Naar mijn idee zou de ideale wereld er als volgt uitzien:
    : altijd kenbaar maken aan aanvrager middels afgestempelde aanvraagformulier, tekeningen en eventueel aanvullende voorwaarden;
    : altijd kenbaar maken aan aanvrager middels afgestempelde aanvraagformulier, tekeningen en aanvullende voorwaarden;
    : ontvangsbevestiging van de gebruiksmelding volstaat

jansen
    Bijdrager
    Post count: 81

Nu we toch lekker aan het discuseren zijn. Binnen welke termijn moet er een controle plaatsvinden. Mijn gedachte is nog steeds dat dit ook niet vast staat. Bij verschillende gemeentebesturen hebben ze het over 8 weken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft.

sam
    Bijdrager

Nu we toch lekker aan het discuseren zijn. Binnen welke termijn moet er een controle plaatsvinden. Mijn gedachte is nog steeds dat dit ook niet vast staat.

Dat is correct.

Zie ook: gebruik/preventieve-controle-gebruiksvergunning-t1617.html

gerard
    Bijdrager
    Post count: 14

Let op:
    1 compleet setje retour aanvrager,
    1 compleet setje naar archief gemeente,
    1 compleet setje in werkdossier brandweer (ivm toezicht & handhaving).

That’s all folks !

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.