8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 29
    #1896 |

Wie mag/moet een Rapport van Oplevering ondertekenen?
    In de Regeling Brandmeldinstallaties staat dat het onder verantwoordelijkheid van het branddetectiebedrijf moet gebeuren.

Moet dat dan de projecteringsdeskundige zijn of mag een onderhouds- of installatiedeskundige ook tekenen? M.i. niet maar ik kan het nergens zwart-op-wit vinden. Ik hoor het graag.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

In het Rapport van Oplevering worden vragen gesteld, met name ook de vragen mbt de prestatie-eisen, die slechts beantwoord kunnen worden door een projecteringsdeskundige. Een installatiedeskundige (en ook onderhoudsdeskundige) kan en mag – op basis van zijn diploma- hierover geen beoordeling geven.

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Op basis van diploma misschien niet, maar op basis van kennis en ervaring en in dienst (dus namens) het branddetectiebedrijf?

Hoe gaan we om met dit grijze gebied?

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Er is geen grijs gebied. In het door alle parijen geaccepteerde model staat bij ondertekening "Projecteringsdeskundige".
    Wie zou daar dan zijn handtekening neer moeten zetten?
    Elk gecertificeerd branddetectiebedirjf heeft een projecteringsdeskundige. Vaak zijn er zelfs meerdere in dienst.
    Ik zie dus totaal niet het probleem dat de PD niet daar kan tekenen.
    Wat is de motivatie hier achter????

Theo Aalbers
    Bijdrager

De achterliggende gedachte is een directe vraag uit het veld: ‘Waar staat dat een PD het Rapport van Oplevering moet tekenen?"

Ik ben ook van mening dat uitsluitend een PD bevoegd en ter zake kundig is om de verantwoordelijkheid voor het RvO op zich te nemen, maar het staat niet zo zwart-wit in de regeling. Vandaar mijn vraag.
    Dus: het staat niet zo in de regeling, maar in de geest van de regeling én kijkend naar de verantwoordelijkheden is het niet meer dan logisch dat de PD tekent. Akkoord?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Zie tevens B.8.2. Model Rapport Inbedrijfstelling/Oplevering van NEN2535:2009. In het onderdeel "Oordeel" staat aangegeven – naam projecteringsdeskundige- – datum – – handtekening.
    Lijkt mij voldoende duidelijk; projecteringsdeskundige moet het RvOpl. ondertekenen!

J. Nieuwland

Theo Aalbers
    Bijdrager

Kijk, dat zocht ik; letterlijk in de norm.
    Bedankt.

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Dat staat wel in die norm ja, Alleen kan die nog niet worden toegepast met betrekking tot certificatie.
    Het blijkt uit de documenten dat de projecteringsdeskundige het ondertekend. In de regeling staat dat het branddetectiebedrijf voor deze ondertekening moet zorgen. En daar zal niet elke medewerker bevoegd zijn om dat te doen. De kans is dus heel groot dat je automatisch bij de projecteringsdeskundige uitkomt.

Het staat dus niet letterlijk in een norm.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.