Brandpreventieforum Forums Bouw Technische ruimten

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 312
    #1590 |

Een TR>50 m2 vormt een BC volgens BB 2.105-7. Als ik nu 2 TR’s > 50 m2 naast elkaar heb, wanneer moeten deze dan aparte BC’s zijn:
    situatie 1: ruimten gescheiden door een muur
    situatie 2: ruimten gescheiden door uuh een halve muur ofzo
    situatie 3: ruimten in open verbinding

ALs ik het BB lees, zou ik zeggen: in situatie 3: 1 BC, in 1 en 2: 2BC’s, gebaseerd op de gedachte dat de verblijfsoppervlakte van een ruimte wordt gemeten tot de opgaande scheidingswanden. In situatie 3 is het in feite 1 TR>100 m2.

Echter, ik zie geen fundamenteel verschil tussen de 3 situaties, dus waarom zou je in situatie 1 en 2 een 60 min muur tussen beide TR’s leggen en in situatie 3 niet?

Ik ben een beetje bang dat ik iets heel voor de hand liggends over het hoofd zie… :oops:

It burns us, preciousssss !!!

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Een TR > 50 m² is in een brandcompartiment gelegen.

Stel je hebt een kantoor van 900 m², en een TR van 60 m², dan zouden deze samen in een brandcompartiment (< 1.000 m²) mogen liggen :?:

nvt
    Het tweede lid regelt dat bepaalde ruimten, ook indien deze niet besloten zijn, in een brandcompartiment moeten liggen.

Hier staat niet dat de TR in een uniek brandcompartiment moet zijn gelegen. Dit is een andere formulering dan bijvoorbeeld artikel 232 tabel VI van de 1992 versie. daar stond dat een TR > 50 m² een brandcompartiment is.

Wat is een ruimte? Ik volg jouw redenatie, en ben van menig dat zolang de TR < 1.000 m² deze een apart compartiment vormen.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

eehh…. kruislijst?

Jij hebt het over 2.104. Kruislijst’s probleem zit een artikel verder, 2.105 lid 7 en ook 8… :)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

@koolifant

Je hebt het over een technische RUIMTE, dus helemaal officieel gezien zou je kunnen zeggen dat je ELKE technische ruimte in zijn eigen BC moet leggen. Dus wanneer je er een muur tussen hebt staan, of een doorgang die niet aan de hoogte- of breedte-eis voor een ruimte voldoet, want dan heb je meerdere ‘ruimtes’ volgens het bouwbesluit.

Nu gaan die afmetingen voornamelijk over bruikbaarheid en verblijf van personen, ik denk niet dat ik er moeite mee zou hebben een aantal technische ruimtes te verenigen in 1 BC, ook al hebben ze geen onderlinge verbinding. Je zou er tenslotte ook een grote, vrij indeelbare ruimte van kunnen maken… Ruimtes voor gevaarlijke stoffen en grote stookruimtes zijn dan weer een ander verhaal, die moeten vanuit andere regels in hun eigen BC liggen.

Maar dat is alleen vanuit Bouwbesluit-oogpunt, het kan goed zijn dat er vanuit Milieu of verzekeringstechnisch andere, strengere eisen gelden. Ga dit goed na voordat je een oplossing kiest.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Tnx joachim, kan ik me wel in vinden

It burns us, preciousssss !!!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.