Brandpreventieforum Forums Bouw subBC in megawoning (artikel 2.117, lid 4)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 220
    #1356 |

Beste mensen,
    Bij mijn BB-toets van een verzorgingshuis (megawoning) moet ik o.a. voldoen aan artikel 2.117, lid 4. In dat geval komt het er op neer dat elke wooneenheid opgesplitst moet worden in 2 subBC’s (unit is 60 m2 groot, subBC met verblijfsruimte mag max. 40 m2 zijn). Kan iemand mij daar de achterliggende gedachte van uitleggen? M.i. is het veel logischer (praktischer) om elke wooneenheid als subBC aan te wijzen, gelet op bijvoorbeeld de brandwerendheid van standaard binnendeuren. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Misschien zie ik hier wel problemen die er helemaal niet zijn, maar het gaat tegen mijn gevoel in, ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat dit in de praktijk altijd zo wordt uitgevoerd…

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

toets je op basis van : woonfunctie >500 m2 gelegen in een woongebouw ?

leon
    Bijdrager

toets je op basis van : woonfunctie >500 m2 gelegen in een woongebouw ?

Nee, woonfunctie >500 m2 gelegen in een woongebouw.

mark breet
    Bijdrager
    Post count: 34

Uit de Nota van Toelichting haal ik:
    (…)Het Bouwbesluit 2003 gaat er van uit dat bij brand de kinderen door het personeel moeten kunnen worden geëvacueerd voordat de brandweer aanwezig is. In een subbrandcompartiment waarin kinderen slapen mogen daarom niet meer dan 40 personen aanwezig zijn. Dit komt neer op ten hoogste twee groepen van 16 kinderen met begeleiding. (…)

johan
    Bijdrager

Je hebt in je gebouw niet meer dan twee woonfuncties ? dan zou er namelijk sprake zijn van een woongebouw (volgens de begripsbepalingen)
    Dan zou je namelijk kunnen toetsen aan subfunctie 1a conform tabel 2.115 en dan is 2.117 lid 4 niet van toepassing.
    Ik denk dat je een wooneenheid kan zien al een niet gemeenschappelijk ruimte en dan heeft het inderdaad niet veel zin om het op te delen in hokken van 40m2

leon
    Bijdrager

Het gaat zoals gezegd om een verzorgingshuis voor ouderen, om wat preciezer te zijn om een bestaand verzorgingshuis met 80 wooneenheden. Deze wooneenheden worden volledig gestript, het gehele inbouwpakket komt er nieuw in. Met het oog op het bestaande casco is het niet reëel om elke wooneenheid als individueel appartement te beschouwen. Zaken als geluidswering gooien hier roet in het eten. Bovendien worden de ‘woningen’ niet via de reguliere woningmarkt verhuurd, maar gaat dit via de zorginstelling. We kunnen hier m.i. dus rustig spreken van één woonfunctie (is niet ongebruikelijk in deze sector). Ik heb de Nota van Toelichting er ook even op nageslagen op advies van Mark, de toelichting die ze geven is opzich begrijpelijk, echter dit is toegespitst op kinderdagverblijven en verpleeghuizen met bedgebonden patienten. Voordeel m.b.t. evacueren is er hier feitelijk niet, het gaat hier om éénpersoons huishoudens. Een brandscheiding tussen bijvoorbeeld de woonkamer en slaapkamer heeft m.i. geen enkele meerwaarde. Ik vind brandveiligheid een belangrijk aspect, ook de opdrachtgever wil de zaken goed voor elkaar hebben (gezeur over geld is er in dit opzicht niet bij gelukkig), maar dit gaat me wat ver.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

als het een persoons huishoudens zijn dan zijn het toch allemaal afzonderlijke woningen die allemaal afzonderlijk hun eigen BC zijn? een extra subje voor de slaapkamer in de woning is dan niet van toepassing. van alle woningen samen een woonfunctie maken kan volgens mij niet als het een persoons huishoudens zijn.

de subbrandcompartimentering van 200 m2 is enkel en alleen voor kinderdagverblijven. niet voor gezondheidszorg met bed gebonden patienten.

johan
    Bijdrager

ik sluit me aan bij ruud, als er sprake is van wooneenheden (woningen) is een woning een sub-bc. En een woning gaan we niet nog eens onderverdelen in aparte sub bc’s. Wel denk ik dat je eerst duidelijk moet hebben wat voor functie je hebt, volgens mij kun je het toetsen aan woningen in een woongebouw.
    Maaruhhhhh je zou het ook kunnen toetsen aan gezondheidszorg, de toekomstige gebruiker moet aangeven wat het gebruik zal worden. Maar ik geef toe dat het over verzorgingstehuizen veel onduidelijkheid is. Het BB is hierover niet duidelijk.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Beste mensen,
    Bij mijn BB-toets van een verzorgingshuis (megawoning) moet ik o.a. voldoen aan artikel 2.117, lid 4. In dat geval komt het er op neer dat elke wooneenheid opgesplitst moet worden in 2 subBC’s (unit is 60 m2 groot, subBC met verblijfsruimte mag max. 40 m2 zijn). Kan iemand mij daar de achterliggende gedachte van uitleggen? M.i. is het veel logischer (praktischer) om elke wooneenheid als subBC aan te wijzen, gelet op bijvoorbeeld de brandwerendheid van standaard binnendeuren. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Misschien zie ik hier wel problemen die er helemaal niet zijn, maar het gaat tegen mijn gevoel in, ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat dit in de praktijk altijd zo wordt uitgevoerd…

artikel 2.117 lid 4 heeft nog een lid b…. of liggen er meerdere verblijfsruimten in de unit?

Als er meerdere verblijfsruimten zijn kan bijvoorbeeld de woonkamer en slaapkamer een eigen subBC zijn. Zorgen dat de toegang van de slaapkamer en woonkamer voldoet aan artikel 2.157 lid 4. Vanwege artikel 2.119 (niet aangestuurd bij woningen) hoeven de deuren niet zelfsluitend te zijn.

johan
    Bijdrager

palmpje, welke (sub)functie heb je aangehouden ?

leon
    Bijdrager

Unit heeft inderdaad twee verblijfsruimten: woonkamer en slaapkamer. Ik ben op dit moment aan het kijken hoe het gaat als ik toets aan eisen van een woongebouw (dus elke wooneenheid als separate woonfunctie). Voor wat betreft de compartimentering lijkt het geen consequenties te hebben, BC’s zijn nog steeds maximaal 1000 m2 en elke woning is een subBC. We zullen zien hoe dat verder gaat…

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

palmpje, welke (sub)functie heb je aangehouden ?

Ik heb me alleen even geconcentreerd op afdeling 2.14 :wink:

woonfunctie met een gebruiksoppervlakte van meer dan 500m², niet gelegen in een woongebouw en niet van een woonwagen

leon
    Bijdrager

Dat was ook mijn eerste uitgangspunt, maar dan moet ik dus m’n units opdelen in 2 subBC’s.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.