Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Sturing toegangscontrolesysteem

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #2784 |

Wij hebben met een klant een discussie doen wij (nog) niet op schrift kunnen onderbouwen.

In een pand is een brandmeldinstallatie door derden geïnstalleerd. Wij zijn gevraagd de installatie te certificeren.
    Diverse deuren in een vluchtroute wordt door een toegangscontrolesysteem gestuurd. Bij brand wordt in de software de deuren vrijgegeven. Wij zeggen uit veiligheidsoverweging dat dit niet mag aangezien het vrijgeven van de deuren nu afhankelijk is bij brand door een andere installatie dan de brandmeldinstallatie. Bij een storing in het toegangscontrolesysteem kan het zijn dat de deur dicht blijft zitten.
    Onze opdrachtgever zegt dat met het plaatsen van groene inslagmelders het probleem is verholpen.

Volgens een inspecteur van een inspectiebureau blijft dit een lastig probleem.

Mijn vraag is of we vanuit de regelgeving iets kunnen onderbouwen richting onze opdrachtgever.

Marcel Pronk

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Misschien kan je hier iets mee, zie bijlage[attachment=0]06-01 Handboek brandbeveiligingsinstallaties concept okt 2011 (3)1.pdf.pdf[/attachment]

J. Nieuwland
    06-01 Handboek brandbeveiligingsinstallaties concept okt 2011 (3)1.pdf.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Misschien kan je hier iets mee, zie bijlage[attachment=0]06-01 Handboek brandbeveiligingsinstallaties concept okt 2011 (3)1.pdf.pdf[/attachment]

J. Nieuwland

Het handboek (de naam zegt het eigenlijk al) is geen regelgeving, wel een leidraad voor het uitvoeren van stuurfuncties. Marcel vermeld dat er nu diverse deuren die voorzien zijn van toegangscontrole gestuurd worden. Hierdoor ga ik er van uit dat de sturing (vrijgave elektrisch vergrendelde deuren in vluchtwegen) conform het PvE vereist is. Als dit het geval is, en de installatie conform de genoemde voorwaarden en het schema uit het handboek aangelegd is, valt er eigenlijk niets op aan te merken.

Wat mij een beetje verbaast is de houding van de inspecteur. Die zou naar mijn mening op zijn minst moeten kunnen vertellen waar je een antwoord op dit vraagstuk had kunnen vinden. Advies geven mag hij niet, een duwtje in de goede richting is niets mis mee. Benieuwd welk bureau de beste man vertegenwoordigd :adviseur:

X never ever marks the spot

j. nieuwland
    Bijdrager

Bouwbesluit 2012 zegt in artikel 6.25 lid 8 : "Een automatisch werkende deur en een voorziening voor toegangs- of uitgangscontrole in een vluchtroute mogen het vluchten niet belemmeren".

Ook een handvat, maar in relatie tot het onderwerp ook niet zwart-wit.

J. Nieuwland

ronr
    Bijdrager
    Post count: 91

Goedemorgen allen,
    Hier heb ik ook een vraag over.
    J Nieuwland zegt:
    Re: Sturing toegangscontrolesysteem
    door J. Nieuwland op do 10 okt, 2013 8:07
    Bouwbesluit 2012 zegt in artikel 6.25 lid 8 : "Een automatisch werkende deur en een voorziening voor toegangs- of uitgangscontrole in een vluchtroute mogen het vluchten niet belemmeren".

Ik heb een pand met een volledige automatische branddetectie. Bij een brand worden de vluchtdeuren niet open gestuurd, maar deze dienen geopend te worden dmv het indrukken van een breukglaasje van een groene glasbreukmelder.
    Volgens het concept handboek brandbeveiligiongsinstallaties op blz 144 (zie kruisje) wordt gesproken dat dit niet mag.
    Klopt dat? aangezien er concept staat?
    Ons pand willen ze dichthouden voor crimineel gedrag, maar vluchten bij brand (en zeker rookontwikkeling) wordt erg lastig gemaakt.

Ik hoop dat iemand een advies heeft.

Gr Ron

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

J. Nieuwland

Beste mijnheer Nieuwland,

Het eerste deel van uw reactie is mij duidelijk. Bij de opmerking die daar op volgt ben ik de weg kwijt. Bedoelt u dat een deur in een vluchtroute helemaal niet afgesloten mag zijn?

Ik heb een pand met een volledige automatische branddetectie. Bij een brand worden de vluchtdeuren niet open gestuurd, maar deze dienen geopend te worden dmv het indrukken van een breukglaasje van een groene glasbreukmelder. Volgens het concept handboek brandbeveiligiongsinstallaties op blz 144 (zie kruisje) wordt gesproken dat dit niet mag.
    Klopt dat? aangezien er concept staat?

Beste Ron,

De versie die mijnheer Nieuwland gedeeld heeft is inderdaad een concept. Het zelfde boek is in 2010 en 2002 ook uitgegeven. De tekst aangaande deurvergrendelingen is voor zover ik kan nagaan nooit gewijzigd. Blijft echter wel het feit staan dat het boek geen wettelijke status heeft. Zoals ik al eerder schreef moet er in het PvE vermeld zijn dat de sturing verricht moet worden, anders kan dit niet worden vereist. Dan is naar mijn mening een groene handmelder voldoende. Als je echter als eigenaar / gebruiker boven het PvE extra eisen hebt, dan kun je die natuurlijk altijd in samenspraak met je branddetectiebedrijf realiseren. Als de uitbreiding conform het genoemde boek is, zal niemand daar enig bezwaar tegen hebben.

X never ever marks the spot

j. nieuwland
    Bijdrager

J. Nieuwland

@kruisje pietersen:
    Met de prestatie-eis in het genoemde artikel kan het bevoegd gezag wettelijk een sturing (rechtstreeks op de sluitplaat/magneet/pengrendel) eisen. Immers het is niet ondenkbeeldig dat een toegangscontrolesysteem het vluchten kan verhinderen of belemmeren.
    Van de andere kant bekeken kan een softwarematige sturing van het toegangscontrolesysteem in combinatie met groene noodontgrendelingsknoppen ook een voldoende zekerheid geven dat het vluchten niet belemmerd wordt.

De invulling van de prestatie-eis kan dus vanuit verschillende standpunten gezien op meerder manieren uitgelegd worden, waarbij niet per definitie sprake hoeft te zijn van goed of niet goed (of zwart-wit)

Persoonlijk ben ik van mening dat bij een geëiste sturing van deuren in vluchtwegen, waarbij in de vluchtrichting geen mechanische ontgrendeling mogelijk is, dat de voedingsspanning van de elektromagnetische vergrendeling moet worden onderbroken en dat tevens een groene nooddrukknop geplaatst is.

J. Nieuwland

m pronk
    Bijdrager
    Post count: 4

Heren,

Bedankt voor de reacties. Aangezien er dus niets zwart op wit staat hebben wij het dus niet bij het juiste eind. Wij kunnen ons vinden in jullie reactie en gaan groene handbrandmelders plaatsen. Nogmaals bedankt.

Gr. Marcel

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.