Brandpreventieforum Forums Bouw Sturing Fire screens

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 6
    #2312 |

Hallo allemaal,

Ik wordt geconfronteerd met een schermeninstallateur (eigenlijk een wandenboer die een paar schermen heeft geplaatst) die zegt dat je de fire screens met de BMI kan aansturen. Maar daar zitten alleen handmelders in. Voor het gevoel van mij en enkele spuitgasten klopt dit niet en moet de aansturing automatisch gebeuren, dus niet via handmelders. Maar waar staat dat????

j. nieuwland
    Participant
    Post count: 801

De schermen moet automatisch sluiten bij brand en dus gestuurd worden door automatische detectie. Het is niet vereist om dit door een BMC te laten sturen, autonoom werkend systeem (rookschakelaar) is ook toegestaan. In dit geval, omdat er al een BMI aanwezig is, heeft sturing door een BMI wel de voorkeur, wordt e.e.a. immers ook in het jaarlijkse onderhoud meegenomen
    Zie hiervoor Bijlage C van de NEN2535 en pagina 105 en verder van het boek "brandbeveiligingsinstallaties"

J. Nieuwland

–kruisje–
    Participant
    Post count: 665

Maar waar staat dat????

De schermen moet automatisch sluiten bij brand en dus gestuurd worden door automatische detectie

De vraag was waar dat staat, niet of het moet;)

In het Gebruiksbesluit en de toelichting hierop staat dit aangegeven, zie bijvoorbeeld ‘Artikel 2.1.5. Deuren, ramen en luiken met brandwerende functie’

Zie hiervoor Bijlage C van de NEN2535 en pagina 105 en verder van het boek "brandbeveiligingsinstallaties"

Hier staan algemeen geacepteerde oplossingen in beschreven, maar beide zijn geen wet. Als je een beter oplossing weet mag je dit ook doen. Alleen wel even het bevoegd gezag overtuigen.

huub van schaik
    Participant
    Post count: 6

Bedankt Kruisje, je hebt de vraag goed begrepen. Hier kan ik mee vooruit.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.