Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Sturing afschakelen keukenapparatuur

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2305 |

Goedemiddag,

In de installatie van een winkel wordt van ons het volgende gevraagd:

"Sturing ten behoeve van het afschakelen bij een brandmelding van keukenapparatuur voor bakken en frituren (elektrisch)”

Wij wilden graag weten of dit ergens in de voorschriften voorkomt. Zoniet, mag dan (bijv. de brandweer of overheid) dit eisen?

Alvast bedankt voor de reactie.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Alle mogelijke sturingen staan niet beschreven in een norm en zijn situatie- en gebouwafhankelijk. Men kan best eisen dat keukenapparatuur wordt afgeschakeld bij een brandalarm. Ik moet zeggen dat ik deze sturing nog niet eerder ben tegengekomen. Hieraan enigszins gerelateerd is het afschakelen van een gasklep, deze heb ik wel eerder opgenomen als sturing in een brandmeldinstallatie. Daarnaast vraag ik me af wat het nut is van het afschakelen, met name omdat het elektrische apparatuur betreft.

J. Nieuwland

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 321

Het nut zal zijn dat er geen stroom meer door de elektrakabels loopt. Met name brandweerlieden zijn panisch voor een elektrocutie. Waarschijnlijk gebruiken ze ook nog eens 380V.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Het nut zal zijn dat er geen stroom meer door de elektrakabels loopt. Met name brandweerlieden zijn panisch voor een elektrocutie. Waarschijnlijk gebruiken ze ook nog eens 380V.

Om eletrocutie te voorkomen zou je de spanning van het gehele gebouw moeten afschakelen bij een brandmelding. Dat lijkt me wel wat een vergaande maatregel. Ik denk dat men beter een blusdeken naast de frituur kan eisen (en personen die weten hoe hiermee om te gaan bij een vetbrand) ipv een sturing.

J. Nieuwland

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 321

Beste Jan,

Als de stroom afschakelen een vergaande maatregel is volgens jou dan zou ik het verder niet weten.
    Op de vraag van K Bierman

Wij wilden graag weten of dit ergens in de voorschriften voorkomt. Zoniet, mag dan (bijv. de brandweer of overheid) dit eisen?

hebben we dus nog geen antwoord gegeven.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Beste Jan,

Als de stroom afschakelen een vergaande maatregel is volgens jou dan zou ik het verder niet weten.
    Op de vraag van K Bierman

hebben we dus nog geen antwoord gegeven.

Hmm, volgens mij geeft Jan in de eerste zin van zijn eerste reactie weldegelijk antwoord op de vraag.

Alle mogelijke sturingen staan niet beschreven in een norm en zijn situatie- en gebouwafhankelijk. Men kan best eisen dat keukenapparatuur wordt afgeschakeld bij een brandalarm.

Wat het nut er van is begrijp ik zelf ook maar ten dele, maar ik ben hem wel een keer tegen gekomen.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Ik heb het idee dat het praktisch gezien weinig zin heeft om de spanning automatisch af te schakelen bij een brandmelding.
    De bevelvoerder en de manschappen zullen als het nodig toch eerst de hoofdschakelaar uitzetten om 100% zeker te weten dat de spanning er af is. Ik kan me amper voorstellen dat ze in dit opzicht blind varen op een automatische sturing. Ik zou het in elk geval niet doen. Er zal maar iemand de BMC resetten tijdens het nablussen…;);)

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Afschakelen van gas ben ik wel regelmatig tegengekomen.
    Maar dat is vaak ook al gekoppeld aan de afzuiginstallatie. Zonder werkende afzuigkap kunnen de gaskooktoestellen niet worden aangestoken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.