Brandpreventieforum Forums Bouw strandhuisjes

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 9
    #2575 |

waar moet je een strandhuisje aan toetsen mbt bouwbesluit 2012 ?
    en a. waar niet in geslapen wordt.
    en b waar in geslapen wordt..

johan
    Participant
    Post count: 621

volgens mij zou je dit een logiefunctie kunnen noemen

j. nieuwland
    Participant
    Post count: 801

volgens mij zou je dit een logiefunctie kunnen noemen

Is een tent dan ook een logiesfunctie?

ivo de hoogen
    Participant
    Post count: 125

Woonwagen. Zie beleidsnotitie woonwagens. Echter kunnen er aanvullende eisen worden gesteld vanuit bestemmingsplan en apr.

johan de boer
    Participant
    Post count: 48

Zodra de gemeente eisen gaat stellen ………………….. De strandhuis-eigenaren op het strand van Castricum weten hier alles van. Bij ons aan het strand van Castricum wordt gewoon geslapen in de huisjes. Dit is tot aan de Hoge Raad uitgevochten. De huisjes zijn niet bouwkundig aangepast en staan nog zo dicht op elkaar als ervoor. Dat zegt genoeg.

j. nieuwland
    Participant
    Post count: 801

Zodra de gemeente eisen gaat stellen ………………….. De strandhuis-eigenaren op het strand van Castricum weten hier alles van. Bij ons aan het strand van Castricum wordt gewoon geslapen in de huisjes. Dit is tot aan de Hoge Raad uitgevochten. De huisjes zijn niet bouwkundig aangepast en staan nog zo dicht op elkaar als ervoor. Dat zegt genoeg.

Ik was vorige week op vakantie in Zandvoort. Op het strand tegen de duinen, staan zeker 100 van deze huisjes strak naast elkaar en tegenover elkaar. Ook hier wordt geslapen.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2256

@Ivo,
    Iets is pas een ‘woonwagen’ wanneer het op een standplaats staat die volgens het BP is aangewezen, zie ook definitie in Bb2012. Je kunt dus niet zonder meer zeggen dat de eisen hiervoor op een strandhuis van toepassing zijn. De gemeente heeft verschillende keuzemogelijkheden hierin, maar het aanwijzen als standplaats lijkt me niet de meest logische.
    @johan,
    Heb je toevallig ook de uitkomst van die uitspraken beschikbaar? of LJN nummers ofzo? Zou voor de poster wel handig zijn.

Functie maakt volgensmij niet zozeer iets uit. Vanuit het gebruik zou je het ‘overige functie’ moeten geven. Het slapen daar is illegaal, dat moet je proberen tegen te gaan. Het bouwkundig gaan toetsen impliceert juist het tegenovergestelde, dat je het als gemeente wel goed vind dat daar geslapen wordt zolang het gebouw technisch maar in orde is. Aanpakken op grond van het bestemmingsplan lijkt me stukken effectiever dan op techische gronden.

Maar zelfs dan, ook op technische gronden zou je ze kunnen pakken, omdat de eisen voor gebouwen waarin geslapen wordt niet afhankelijk zijn van de gebouwfunctie. Zie Bb2012 art. 2.97 (bestaande bouw). Voor overige functie zijn in de tabel geen eisen gegeven, maar 2.97 kent geen derde lid wat het voldoen aan het eerste lid expliciet uitsluit. Op dat moment moeten ook functies waarvoor geen prestatie-eisen zijn gegeven aan het gestelde in het eerste lid voldoen. Omdat er geen prestatie-eisen zijn gegeven moet er per geval een maatwerkoplossing worden bedacht, maar vaak zal dat neerkomen op het overnemen van de prestatie-eisen voor bijvoorbeeld logiesgebouwen.

Dus ook in een ‘overige gebruiksfunctie’ waarin geslapen wordt moet je aan bouwbesluiteisen m.b.t. beperking van verdere uitbreiding van brand voldoen. (voor de non-believers wil ik graag verwijzen naar blz. 17 van het Praktijkboek Bouwbelsuit 2012, hoewel we deze systematiek al onder Bb2003 kenden… :bwt: )

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.