15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #2937 |

Goedendag

ik ben nieuw hier. Ik ben op zoek naar temperaturen die horen bij de stralingsflux.
    Ik heb vaak 15 KW/m2 voorbij zien komen waarbij een temperatuur zou horen (op 1 meter afstand van niet brandzijde) van 450 graden. Is dan 1 KW 30 graden of is dat te kort door de bocht? Ben even benieuwd of iemand meer kan vertellen over de temperaturen per KW.

Bij voorbaat dank.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Op basis van een bepaalde stralingsflux krijg je een bepaalde temperatuurstijging aan de ontvangende kant, maar hoeveel dat is is erg afhankelijk van de massa, het materiaal (warmtegeleidingscoefficient, uitgassen door opwarming etc.) en de dikte van de ontvanger. Daar valt aan te rekenen, maar je kunt stralingsenergie niet zomaar vertalen in een temperatuur bij de ontvanger.

Valt op Google vast wel iets over te vinden als je zoekt op ‘opwarming door straling’.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Gewoon elementaire natuurkunde.

Stefan Boltzmann http://en.wikipedia.org/wiki/Stefan%E2% … tzmann_law

30 graden Celcius is 303 K

5,67 X10^-8 X 303^4 = 478 W/m2, 0, 48 kW/m2

Moderator

Dat is de uitgaande straling, maar nu bereken maar eens hoe snel een ontvanger naar een bepaalde temperatuur opwarmt. :)

kruislijst
    Bijdrager

ts had deze vraag

Ben even benieuwd of iemand meer kan vertellen over de temperaturen per KW.

afname bij afstand en absorptie warntestraling is iets complexer.

Moderator

de vraagsteller vroeg naar de straling op afstand

15 KW/m2 voorbij zien komen waarbij een temperatuur zou horen (op 1 meter afstand van niet brandzijde) van 450 graden.

en naar de bijbehorende temperatuur. Niet naar de temperatuur van de straler. Voor de stralingsberekening op zich (aantal kW/m2 op ontvangpunt) is er een rekentool beschikbaar via het menu van deze site. Wanneer je wilt weten hoe snel je met die straling bijv. een liter water opwarmt, is daar weer een andere berekening voor. De temperatuur is een eigenschap van de ontvanger, niet van de straler.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Bolte wil vaak graag zijn gelijk halen. Dat haalt hij hier niet. Om hem voor te zijn, ik ook niet.

Ik heb de indruk dat Willemsen graag meer info wil over straling, bij brand bijvoorbeeld. kruislijst en Bolte kunnen daar beide in helpen. Kom op jongens.

Moderator

Nou had ik niet echt het gevoel dat we hier een scheidsrechter nodig hadden? :roll:

Maar goed, het zou wel helpen als de vraagsteller aangeeft wat hij precies wil weten.

ronald willemsen
    Bijdrager

Dank voor de feedback zover. Wat ik graag wil weten:
    We hebben een pand met 2 brandcompartimenten. De scheidingswand (60 wbdbo) is voorzien van een brandwerend rolscherm (60 wbdbo) dat 6.2 KW door laat na 1 uur. Vraag hoe hoog zal de temperatuur aan de niet brandzijde oplopen na deze 1 uur bij een straling van 6.2 KW? Wat er op geslagen ligt aan de niet brandzijde doet m.i. niet ter zake voor de berekening, maar uitsluitend of de opslag in brand zal raken de ja of de nee. Dit is weer afhankelijk van de temperatuur (straling) die het rolscherm door laat.

kruislijst
    Bijdrager

Wat is de afstand tussen het scherm en de opslag?

De achtergrond van de grenswaarde van 15 kW/m2 op 1 meter afstand is dat er geen goederen binnen deze afstand staan.

Als uitgangspunt wordt gehanteerd dat bij een waarde lager dan 15 kW/m2 geen ontbranding plaatsvindt.
    Let op: dit is een uitgangspunt. Bij een lagere warmtestralingsflux kunnen zeker gedurende langere blootstellingsduur sommige materialen ontbranden.

ronald willemsen
    Bijdrager

1 meter vrije ruimte aanwezig. Opslag betreft zachtboard platen. Relatief lage ontbrandingstemperatuur.

Moderator

Dank voor de feedback zover. Wat ik graag wil weten:
    We hebben een pand met 2 brandcompartimenten. De scheidingswand (60 wbdbo) is voorzien van een brandwerend rolscherm (60 wbdbo) dat 6.2 KW door laat na 1 uur. Vraag hoe hoog zal de temperatuur aan de niet brandzijde oplopen na deze 1 uur bij een straling van 6.2 KW? Wat er op geslagen ligt aan de niet brandzijde doet m.i. niet ter zake voor de berekening, maar uitsluitend of de opslag in brand zal raken de ja of de nee. Dit is weer afhankelijk van de temperatuur (straling) die het rolscherm door laat.

Zo te lezen is het een scherm met EI-brandwerendheid. De straling wordt teruggebracht naar minder dan 15 kW/m2 op 1 meter afstand, en de temperatuur mag niet oplopen boven de 130 graden. Wanneer je het testrapport van dat scherm erbij neemt zou je moeten kunnen zien wat voor temperaturen en straling ze tijdens een test gemeten hebben. Dat zal je een goede indicatie geven van het risico wat je loopt wanneer je daar een houtproduct opslaat.

Kun je op zich wel aan gaan rekenen, maar op gevoel valt er ook al wel iets van te vinden lijkt mij.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

De straling wordt teruggebracht naar minder dan 15 kW/m2 op 1 meter afstand, en de temperatuur mag niet oplopen boven de 130 graden

Denk eerder aan een goed EW scherm.

ronald willemsen
    Bijdrager

het testrapport geeft uitsluitend aan dat na een verhittingsduur van 60 minuten een warmtestraling wordt gemeten van 6,2 KW/m2 op 1 meter afstand. Niks geen temperaturen. En dat is nou juist waar het om gaat :-)

Moderator

Wat voor merk en type is het scherm, met wat voor afmetingen?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.