Brandpreventieforum Forums Bouw straling van beganegrond naar eerste verdieping

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 16
    #2053 |

Beste,

Ik heb en casus waarvan ik op het www vooralsnog niets heb kunnen vinden, behalve dan dat ik 50 euro uit moet geven voor een NEN norm waarvan ik dan nog niet zeker ben of daar mijn antwoord wel in staat.

Het volgende is het geval:

monumentale boerderij, BG/1ste VD en 2de VD.
    de vloer van de 1ste VD rust op een monumentale houten blaklaag welke rekenkundig inmiddels is aangetoond op 60 minuten weerstand tegen bezwijken.
    De vloer van deze 1ste VD wordt een 60 minuten oplossing, WBDBO. (esterich o.i.d.)

Nu vraagt de brandweer mij om aan te tonen dat de straling van BG naar 1ste VD dusdanig laag is dat ik kan blijven vluchten na 55 minuten brand op de BG. (niet dat er dan nog maar een levende ziel is op dat moment, maar stel je voor..)

Mag die straling niet gelijk zijn aan de in NPR 6091 genoemde 15 kW/m2, en is die straling bij het toepassen van een 60 minuten WBDBO vloer niet (bijna) 0, waardoor de temperatuur boven die vloer nooit hoger oploopt dan 140 graden, exclusief de temperatuur van de ruimte?

Lastig verhaal, maar het komt er volgens mij op neer dat een dergelijke stralingsberekening alleen effect heeft op een buiten – binnen situatie, en in mijn geval geen toegevoegde waarde heeft.

Ik hoor graag iets van iemand die al eenseerder met een dergelijke botte bijl heeft gehakt.

Bedankt!

peter
    Participant
    Post count: 580

Het zal erom gaan aan te tonen dat er geen brandoverslag vanaf de begane grond naar de eerste verdieping plaats zal vinden om daarmee aan te tonen dat je een wbdbo van 60 min hebt. Dat zou je met die NPR kunnen proberen maar geeft je geen formele garantie. Het is een richtlijn, geen genormeerde bepalingsmethode. Alleen een berekening volgens NEN 6068 geeft zekerheid. Met de hand lukt je dat niet. Daar heb je een computerprogramma bij nodig die rekent volgens die norm, bijvoorbeeld Brando, Pintegraal of Winfire.

Brandoverslag (de bo van wbdbo) vindt altijd plaats via de buitenlucht. Dus vanuit ramen e.d. naar ramen. Die 60 min voor de vloer gaat over branddoorslag (de bd van wbdbo).

erwin brinkhorst
    Participant
    Post count: 93

Dit doet me denken aan dat verhaal over die klok en een klepel. Ben de clou daarvan even kwijt…

Zoals je al aangeeft vlucht er na 55 minuten niemand meer uit een monumentale boerderij met drie bouwlagen. Als de brandweer in dit geval echts iets wil met straling en veilig vluchten dan is overigens een discussie over de hoogte van de toelaatbare straling op zijn plaats; 15 kW/m2 en veilig vluchten hebben weinig met elkaar van doen. Het argument van veilig vluchten lijkt dus niet te kloppen.

Wellicht maakt de betreffende vloer deel uit van een brandscheiding van 60 minuten. Daarom is er gerekend aan de balklaag die deze vloer in de lucht moet houden; kennelijk gaat dat wel goed. Maar er is ook nog een WBDBO-eis waarbij branddoorslag door de bouwkundige vloer beschouwd moet worden. Daarvoor geldt een REI-criterium conform de NEN 6069. Je moet dus vaststellen of de bouwkundige vloeropbouw hieraan voldoet; je kunt daarvoor eens in de testrapporten van Fermacell bladeren.

Als er daarnaast ook nog gevelopeningen aanwezig zijn waartussen brandoverslag kan optreden moet je daaraan rekenen conform de NEN 6068.

Succes!

eelco kruik
    Participant
    Post count: 16

Bedankt voor de reacties!

Zoals Erwin aangeeft is de vloer inderdaad een scheiding tussen twee compartimenten en zal deze vloer worden uitgevoerd in een 60 minuten WBDBO variant, bijvoorbeeld volgens Promat o.g.
    Promat heeft mij laten weten dat een 60 min. WBDBO over die vloer een toelaatbare temperatuurstijging oplevert boven die vloer van minder dan 140 graden na een uur, en daarmee is de straling dan nagenoeg 0 kW/m2, maar dan moet ik tussen de balklaag van alles gaan aanbrengen wat een flinke aantasting is van het beeld van de balklaag. (zij passen een minerale wol toe met een promatect H10).

Peter, bedankt voor de term WBO en WBD, ik kende WBDBO wel, maar het is mij nu wel duidelijk dat overslag altijd van buiten naar binnen is, en dat helpt wel in de beargumentering.

Bedankt, ik klim weer eens in de telefoon.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.